A svéd védelmi beszerzésekért felelős állami ügynökség (FMV) 2021. május 5-én hivatalosan is bejelentette, hogy döntés született a Svéd Légierő új, alapfokú kiképző repülőgép beszerzendő típusáról.
Svédország a piacon fellelhető, azonos kategóriát képviselő típusok felmérése után a német Grob G 120TP légcsavaros kiképzőgépet választotta a kiöregedő SK 60-asok (Saab 105) leváltására, melyek pár évig még rendszerben maradnak. Az új Grop flotta a Svéd Légierő pilótaképzésének első repülőgépes fázisát (GFU, Basic Flying Training) szolgálja majd ki: a típusból 7 darabot rendelt Svédország, de opciós lehetőségként a jövőben további példányok beszerzésére is lesz lehetőség. A repülőgépek beszerzése mellett a szerződés kiterjed többek között a szimulátorok, a repülésbiztonságot segítő felszerelések (pl. sisak, ejtőernyő stb.) beszerzésére is.
A Grob G 120TP a Svéd Légierőben az SK 40-es megjelölést kapja majd: az első példányok leszállítása várhatóan 2022-től indul, a tervek szerint 2023/2024 nyarától pedig már megkezdődhet a típussal az első kadétok képzése Linköpingben. A német Grob Aircraft cég G 120TP Kiképzési Koncepciója alkalmazkodik a katonai pilótaképzés aktuális trendjéhez, mely szerint idővel egyre kevesebb vadászpilótára és egyre több szállítógép/helikopter/drón pilótára lesz szükség.
Mint ahogy arról már lapunkon is beszámoltunk, az alapfokú, légcsavaros kiképző repülőgép hadrendbe állítása csak az első lépés az új rendszerben, hiszen szükség lesz egy haladó, sugárhajtóműves típusra is, mely esetében kézenfekvő lehetne a Boeing/Saab T-7 Red Hawk választása. A Svéd Légierő 2023-tól kezdené meg az új Gripen E-k rendszerbe állítását, és tervben van az is, hogy az így felszabaduló, régebbi Gripen C/D-k a nyugdíjazás helyett ideiglenesen szerepet kapnának a pilótaképzés következő lépcsőjében, amíg nem áll rendelkezésre haladó szintű, sugárhajtóműves kiképző repülőgép.
Forrás: https://www.scramble.nl/
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.