2025. 04. 26. szombat
Ervin
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Utasrepülés oldtimer gépeken

JETfly  |  2008. 02. 01., 08:17

Az oldtimer utasrepültetésnek Nyugat-Európában nagyon régi hagyományai vannak. Magyarországon hasonló tevékenységet az 1990-es évek elején megalakított Goldtimer Alapítvány folytat. A rendkívül népszerű veterán repülőgépek közül elsősorban a nagy megbízhatóságukról híres Junkers Ju 52 „Tante Ju”-t, illetve a Douglas DC–3 Dakotát, hazánkban pedig ennek egykori szovjet licencváltozatát, a Liszunov Li–2 Tevét alkalmazzák. Az igen kedvelt, nosztalgikus jellegű sétarepülések általában ugyanolyan szolgáltatásokat nyújtanak, mint amit a modern sugárhajtóműves gépeken megszokhattunk, ráadásul annál maradandóbb élményeket kínálnak.

Az oldtimer utasrepültetésre szakosodott egyik nyugat-európai alapítvány, a Dutch Dakota Association (DDA) 1982-ben, Hollandiában alakult meg. A klasszikus utasszállító repülőgépeket alkalmazó társulás – mint a nevéből is kitünik – kizárólag a Douglas Dakota típus üzemeltetésére specializálódott. Első DC–3-as gépüket 1983-ban, Finnországból szerezték be. A második oldtimer masinát 1987-ben vásárolták, majd 1995-ig további két darab DC–4-gyel gyarapodott a flottájuk. 1996. szeptember 25-én Den Oever közelében – motorhiba miatt – lezuhant az egyik DC–3-asuk. Sajnos a fedélzetén tartózkodó 32 személyből senki sem élte túl a szerencsétlenséget. A cég 2005-ben felvette a DAA Classic Airlines nevet. Székhelye napjainkban is az amszterdami Schiphol repülőtéren van.

A légitársaság „zászlóshajója” a PH-DDZ jelü DC–3 Dakota, amely egyszerre összesen 25 utast szállíthat. A PH-PBA lajstromszámú másik DC–3-as holland kormányzati gép volt, amelyen mindössze 18 ülés van kialakítva, de ezek királyi igényeknek megfelelően, hiszen a II. világháború idején Bernhard herceget fuvarozta. Ezen kívül a ZS-AUA oldalszámú DC–4 Skymastert különleges afrikai luxus- és szafariutazásokhoz használják. Végül a DAA Classic Airlines állományához tartozik még a PH-PBB jelzésü Stinson L–5 Sentinel típus is. A légitársaság 2007. március 10-én ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját. (A DC–3-nak a világon megközelítőleg még mintegy 1000 repülőképes példánya létezik napjainkban, tehát az alkatrész-utánpótlás sokáig biztosítottnak látszik.)Az Air Atlantique légitársaságot szintén az oldtimer repülés hívta életre. A brit tulajdonú vállalkozás elsősorban magán-, séta- és utasrepüléseket végez, ezenkívül szívesen részt vesznek különféle repülőnapokon. Veterán gépeik azonban nemcsak a statikus soron, de a levegőben szintén láthatók, ahol még – igény szerint – akár légi bemutatókat is produkálnak. Továbbá lehetőséget tudnak biztosítani pilóták kiképzésére, valamint mozifilmekben való szereplésekre is. Az Air Atlantique alkalmazásában lévő repülőgépek választéka rendkívüli: megtalálhatók köztük az Anson, az Auster, a Canberra, a Chipmunk, a DC–3 Dakota, a DC–6, a Dove/Devon, a Hunter, a Meteor, a Pembroke, a Proctor, a Rapide, a Shackleton, a Tiger Moth, a Twin Pioneer, a Vampire és a Venom típusok.A DC–3 katonai, szállító változatát, a C–47-et szintén több kisebb-nagyobb vállalkozás üzemelteti a világon. Ezek egyik példánya megtalálható – többek között – az Angol Királyi Légierő (RAF) Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) kötelékében is. Az ismert alakulat elsősorban légi bemutatókon szerepelteti a szépen karbantartott vasmadarat. Ezen kívül a sok-sok példány közül érdemes még megemlíteni a – szintén angol tulajdonú – G-DAKK lajstromszámú gépet, amelyet legutóbb a Steven Spielberg-féle nagy sikerü Band of Brothers (Az elit alakulat) címü, II. világháborús mozifilmsorozatban volt látható.

A skandináv országok közül a Dakota Norway nevü alapítvány szintén egy nem akármilyen múltú repülőgéppel büszkélkedik. Az LN-WND oldalszámú DC–3-at 1942-ben a kaliforniai Douglas Aircraft Corporation gyártotta 11750-es gyári számmal. A Dakotát 1942 júniusában a 8. légi hadseregnél állították szolgálatba. E repülőgép 1943-tól már Angliából indult a bevetésekre, majd részt vett az 1944-es normandiai (D-Day) légi hadmüveletekben is. Négy évvel később a finn hatóságok megvásárolták, átalakították, és nemzeti légitársaságuk az 1950-es és 1960-as években utasrepülésekre használta. 1969–1985 között a finn légierő alkalmazta VIP-célokra. A gépet elsősorban Urho Kekkonen elnök számára tartották fenn.

A norvégok 1986-ban megvásárolták a Dakotát, amely akkorra már összesen 38 600 repült órát tudott maga mögött. A Dakota Norway légitársaság birtokában lévő, LN-WND lajstromszámú repülőgép egyszerre 19 utast szállíthat, miközben maximálisan 2,5 órát tartózkodhat a levegőben.

A svájciak a II. világháborúban szintén nagy népszerüségnek örvendő, Junkers Ju 52 „Tante Ju” nevü utas-, valamint teherszállító gép rendszeresítése mellett döntöttek. A németek mellett – mint közismert – a Ju52/3m típust a spanyolok CASA 652, a franciák pedig Amiot AAC.1 néven szintén gyártották. Így nem véletlen, hogy a típusnak rengeteg példánya maradt fenn szerte a világon, mint például Angliában, Argentínában, Belgiumban, Dél-Afrikában, Franciaországban, Görögországban, Hollandiában, Jugoszláviában, Kanadában, Kolumbiában, Németországban, Norvégiában, Portugáliában, Spanyolországban, Svájcban, Svédországban és Uruguayban. A svájci székhelyü JU-AIR nevü társaság 1982-ben szintén séta- és utasrepültetés céljából alakult meg. A három darab – HB-HOS, HB-HOP és HB-HOT jelzésü – Ju 52-es repülőgépet a hadseregtől örökölték meg, amelyeket még 1939-ben szereztek be kiképzési célokra. A II. világháború után e gépek különféle humanitárius segélyakciókban vettek részt, később pedig átalakították az utasrepülések követelményeinek megfelelően.

A kis légitársaság 1983-ban indította első repülési szezonját a HB-HOS és a HB-HOP lajstromszámú gépekkel. Az oldtimer masinák már kezdetben olyan népszerüek voltak, hogy még abban az évben összesen 5500 utast szállítottak. Csak 1985-ben állt szolgálatba a HB-HOT jelü harmadik repülőgépük. Az első nagyobb külföldi utat 1986-ban tették meg, amikor a Kanári-szigetekhez tartozó Lanzarote-ba repültek. 1987-ben a HB-HOS oldalszámú gép a koblenzi repülőtéren váratlan balesetet szenvedett. Az anyagi kár akkor összesen 2 millió frankot tett ki. Egy évvel később, a felújítást követően, a Junkers már újra repült. Az 1990-es évek elején a légitársaságnak egy negyedik gépet is sikerült felújítania, amelyet HB-HOY lajstromszámmal vettek alkalmazásba. A HB-HOS jelü Ju 52-es 1996-ban kapta a híres lila színü Milka-festést. 1998-ban, Samedan repülőterén ismét a HB-HOS oldalszámú gép szenvedett el egy újabb súlyos balesetet. A kár ekkor meghaladta az 1,2 millió frankot, újjáépítését azonban ezúttal is sikerült végrehajtani. A megújult külsejü repülőgéppel 2000-ben egy világ körüli útra indultak, 2001-ben pedig a flotta gépeinek rangsorában ugyancsak ez volt az első Junkers, amelynek fedélzetére lépett a 13 000. utas.

A JU-AIR 2002-ben ünnepelte fennállásának 20 éves (2007-ben pedig 25 éves) jubileumát. Ebből az alkalomból egy új múzeumi csarnokot is megnyitottak. 2004-ben a svédektől vásárolták meg azt a DC–3-ast, amelyet HB-ISC lajstromszámmal állítottak szolgálatba. A Dakotát ettől kezdve a londoni légi járaton használják. 2005-ben a „Junkers nénik” elérték a 66 éves kort, ennek ellenére ma is tovább repülnek. 2006. december 31-ével feloszlott a JU-AIR-t is magában foglaló Verein der Freunde der Swissair, miközben 2007. január 1-jével már a Verein der Freunde der Schweizerischen Luftwaffe (Svájci Légierő Barátainak Egyesülete) keretei közé integrálódott. Az elmúlt évben az egyesület mintegy 4000 tagot számlált. Napjainkban a JU-AIR-flotta 4 db Ju 52-es és egyetlen DC–3-as gépének állomáshelye a Zürich közelében lévő dübendorfi légibázison van. A svájci légitársaság elsősorban Németország különböző területeire – így például Düsseldorfba, Kölnbe, Mönchengladbachba – végez utasrepüléseket. A repülési idény általában áprilistól októberig tart. A november és március közötti úgynevezett téli szünetben müszakilag ellenőrzik és karbantartják a masinákat. Egy-egy Ju 52-esen, a négyfős személyzet mellett, összesen 16 utas szállítására van lehetőség. A sétarepülések általában 40 perc – maximum 45 perc – időtartamúak, a repülőjegy ára pedig 180 euró. A képzett repülőszemélyzet mellett a JU-AIR-nél is ugyanazok a szigorú rendszabályok vannak érvényben, mint más járatoknál, így például tilos mobiltelefonokat és különböző elektronikai berendezéseket használni, robbanó- és egyéb gyúlékony anyagokat stb. a fedélzetre vinni.

Magyarországon az oldtimer repülés gyökerei egészen az 1970-es évek elejéig nyúlnak vissza. Ekkor kezdték az első masinák – 1975-ben a Róma, majd 1981-ben a Fecske – újjáépítését, amelyek kezdetben csak kiállítási célokat szolgáltak. A repülőképes példányok sorát 1981-ben a Vöcsök, 1983-ban a Po–2 és a Június 18, 1984-ben pedig a Cimbora nyitotta meg. Közvetlenül a rendszerváltás után, 1991. május 28-án Hajdú „Fedő” Károly repülőgép-szerelő – a Repülőgépes Szolgálatból kiválva – alapította meg a Goldtimer Alapítványt, amely 1992. január 22-én kezdte hivatalos müködését. Az elnök Hajdú Károly, a titkár dr. Takáts László okleveles repülőmérnök lett, a kuratóriumba pedig a repülés elkötelezett híveit választották. Elsődleges céljuk a nyugati országokhoz hasonlóan tevékenykedő veterán repülőgépek feltámasztása, repülőképessé tétele és az utasrepültetés beindítása volt. A Goldtimer Alapítvány jóvoltából 1994-ben nagyjavították a Po–2-t, majd 1995-ben a Gerle építését fejezték be. Eddigi legnagyobb eredményük a Liszunov Li–2 Teve újjáépítése volt, amely azóta még markánsabb arculatot ad az elkötelezett társulásnak.

A történet még 1997-ben kezdődött, amikor megállapodtak a Szolnoki Repüléstörténeti Múzeum Alapítvány birtokában lévő Li–2 felújításáról. A Liszunov típus a Douglas DC–3 licencváltozata volt. Az eredeti amerikai prototípus 1935. december 17-én repült először. A gép aerodinamikai formájának kialakításához egyébként a magyar származású Kármán Tódor végezte a számításokat. A következő évben a szovjetek már megszerezték a gyártási jogot. Az alsószárnyas, dugattyús-motoros, kis hatótávolságú szállító repülőgépet kezdetben PS–84 típusjellel, majd 1942 őszétől már Li–2 jelzéssel sorozatban építették. Változataiból az egykori Szovjetunióban összesen mintegy 3000 darabot (a Douglas cégnél egyedül 10 655 db-ot) gyártottak. Magyarországon – a II. világháború után, 1946-tól – összesen 31 példányát üzemeltették a polgári (Maszovlet, Malév) és a katonai repülésben. A Malévtól 1961-ben, a légierőtől pedig 1975-ben vonták ki véglegesen.

A 18433209 gyári számú gépet 1949-ben gyártották a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban. A Li–2-es először HA-LIX lajstromszámmal polgári szolgálatban állt, majd a Magyar Néphadsereg használta 1958-ig, amikor is újra polgári szolgálatba vették, és immár kormánygépként alkalmazták. Végül 1974-ben selejtezték, és Szolnokra került. Innen szállították a 209-es fedélzeti számú gépet 1997-ben Budaörsre, hogy elvégezzék teljes felújítását. A megújult veterán masina első felszállása 2001. szeptember 21-én történt, majd 2002 áprilisában megkapta a légi alkalmassági bizonyítványt is. 2002 júliusában még nyers fémszínben repült, majd Ferihegyen kapta meg a Sunflower Airlines új festését. A repülőgépen a négyfős személyzet – pilóta, másodpilóta, hajózószerelő és rádiós – mellett összesen 21 utas szállítható. A Li–2-es típus további különlegessége, hogy a világon mindössze két repülőképes változata – a másik a Moszkva melletti tusinói repülőtéren – létezik.

A Goldtimer Alapítványnak 2001 őszén sikerült megszereznie – és ezzel megmentenie – a szegedi parkban lévő, erősen megrongálódott másik Li–2-t is. A leromlott állapotú gépet Budaörsre szállították, ahol restaurálják, és kiállítható állapotba kívánják hozni. További terveik között szerepel még egy-egy Jak–18-as, Jak–11-es, valamint R–18 Kánya repülőképessé tétele is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-15 12:13:17
Az egyre gyakrabban jelentkező, szélsőséges időjárási jelenségek komoly kihívást jelentenek a légi közlekedésben és a légiforgalmi irányításban, különösen a nyári időszakban. Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.