2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bioüzemanyaggal repül a menetrendszerinti Lufthansa járat

JETfly  |  2011. 07. 18., 12:10

A Lufthansa 2011. július 15-től fél éves bioüzemanyag-próbaüzemet indított menetrendszerinti járatainál. A D-AIDG lajstromjelű Lufthansa Airbus A321 napi négy alkalommal teszi meg a Hamburg-Frankfurt-Hamburg távolságot, úgy, hogy egyik hajtóművében normál és bioüzemanyag 1:1 arányú keverékét használnak. A sugárhajtású gépek hajtóművének bioüzemanyagát az Amerikai Anyagvizsgálati Társaság (ASTM - American Society for Testing and Materials) is jóváhagyta.

A hagyományos kerozinhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkező biokerozin bármilyen repülőgéptípushoz használható, a gép, vagy akár a hajtómüvek módosítása nélkül. A hat hónapos tesztüzem első, LH 013 számú járata július 15-én 11 óra 15 perckor indult Hamburgból Frankfurtba. A bioüzemanyag használata mintegy 1500 tonnával csökkenti a Lufthansa széndioxid-kibocsátását a tesztidőszakban.

„A világ légitársaságai közül a Lufthansa használ elsőként bioüzemanyagot menetrendszerinti járatainál. Ezzel tovább folytatjuk az eddig bevált és sikeres fenntarthatósági stratégiánk megvalósítását. ” – mondta Dr. Christoph Franz, a Lufthansa Csoport elnök-vezérigazgatója. „Mivel a légiközlekedés az egyetlen olyan közlekedési mód, amely esetében a belátható jövőben is kénytelen lesz folyékony üzemanyagot használni, mind az iparágnak, mind pedig a kutatóknak törekedniük kell alternatív megoldások kidolgozására és tesztelésére. A fosszilis nyersanyagok mennyisége véges, éppen ezért kötelességünk a széndioxid-kibocsátás visszafogására is kiemelt figyelmet fordítanunk. A fél éves tesztüzemmel az a célunk, hogy kiderítsük, hogyan befolyásolja a bioüzemanyag használata a repülőgép-hajtómüvek karbantartását és élettartamát” – tette hozzá Franz.

A Lufthansa által használt, tiszta biomasszából (folyósított biomasszából) előállított bioszintetikus kerozin kutyatejből és gomborkából sajtolt olajat és állati zsiradékot tartalmaz. A bioüzemanyag beszerzésekor a Lufthansa ügyel arra, hogy a termék fenntartható ellátási és előállítási folyamatból származzon. A szállítóknak bizonyítaniuk kell folyamataik fenntarthatóságát, és meg kell felelniük az Európai Parlament és a Tanács fenntartható energiagazdálkodásról szóló irányelvében lefektetett kritériumoknak.

„A Lufthansa garantálja, hogy az általa használt bioüzemanyag gyártása során nem vonnak el alapanyagot az élelmiszergyártástól és nem pusztítottak el esőerdőket” – hangsúlyozta Dr. Christoph Franz.

A Lufthansa által felhasznált üzemanyagot a finn Neste Oil olajtársaság állítja elő. A Neste széleskörü tapasztalattal rendelkezik a bioüzemanyag-gyártás területén és hosszú évek óta tart fent sikeres partnerkapcsolatot a Lufthansával.

A Lufthansa körülbelül 6,6 millió euróra becsüli a bioüzemanyag-projekt összköltségét. A Német Szövetségi Gazdasági és Technológiai Minisztérium 2,5 millió euróval támogatta a projektet, amely a nagyszabású FAIR (Future Aircraft Research) program része. A FAIR program a bioüzemanyagok kompatibilitása mellett olyan kérdéseket is vizsgál, mint például az új meghajtási és repülőgép-koncepciókat, illetve más alternatív üzemanyagok – például a cseppfolyósított földgáz, az LNG – használatát.

A bioszintetikus kerozin használata a Lufthansa négy pilléren nyugvó klímavédelmi stratégiájának egyik eleme. A stratégia célja a légi közlekedési szektor teljes széndioxid-kibocsátásának mérséklése. A Lufthansa többféle intézkedéssel – például flottája folyamatos modernizálásával, a repülőgépek és a hajtómüvek müszaki tökéletesítésével, üzemeltetési módszerekkel (hajtómü-mosás), könnyebb anyagok használatával és infrastruktúra-fejlesztésekkel – törekszik a stratégiában lefektetett ambiciózus környezetvédelmi célok megvalósítására. A Lufthansa 1991 óta több mint 30 százalékkal javította üzemanyag-felhasználásának hatékonyságát új technológiák bevezetésével. így a társaság ma már átlagosan csupán 4,2 liter kerozint éget el 100 utaskilométeren.

A Lufthansáról:

A Deutsche Lufthansa AG több mint 400 leányvállalatból álló légiközlekedési csoport. A vállalatcsoport alapvető tevékenységi köre a személyszállítás: a személyszállítást a Lufthansa (közte a Lufthansa Regional és a Lufthansa Italia), az Austrian Airlines, a bmi, a SWISS, a Germanwings, valamint a részben tulajdonolt Brussels Airlines, JetBlue és SunExpress végzi. A 2010-es üzleti évben a Lufthansa Csoport légitársaságai több mint 91 millió utast szállítottak, ezáltal a vállalatcsoport Európa vezető légitársaságává vált. A légitársaság-csoport legnagyobb gyüjtőrepülőterei Frankfurtban, Münchenben, Bécsben, London-Heathrown, Brüsszelben és Zürichben találhatók, amelyekből kiindulva a Lufthansa, az Austrian Airlines, a bmi, a Brussels Airlines és a SWISS közösen négy kontinens 105 országának 283 célállomására indítanak járatokat. A vállalatcsoport flottája 710 repülőgépből áll, továbbá rendelés alatt áll további 190 gép, amelyek összértéke listaáron 18 milliárd euró és 2010 és 2016 között állnak forgalomba. A vállalatcsoport folyamatos flottamegújítási programjának köszönhetően a társaság repülőgépei költséghatékonyabbakká válnak, müködésük pedig kevésbé terheli a környezetet. 2010 év végén a Lufthansa Csoport mintegy 117.000 alkalmazottat foglalkoztatott. A vállalatcsoport 2010-es üzleti évben összárbevétele 27,3 milliárd euró volt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.