2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus
JETfly  |  2024. 10. 22., 15:45

A Wizz Air, amely elnyerte a CAPA Centre for Aviation díjátadóján az Év Globális Fenntartható Légitársasága címet, bejelentette, hogy az Airbusszal közösen tesztelni kezdi a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) történő üzemeltetést.

A Wizz Air ezzel élen jár az Európai Unió RefuelEU rendeletének 2025-től alkalmazandó légiközlekedési szabályainak való megfelelésben. Ez a közös kezdeményezés a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésére irányul, az EU 2050-ig szóló célkitűzésével összhangban.

Az EU Fit for 55 csomagjának részeként a RefuelEU légiközlekedési szabályozás célja, hogy az unió egyes repülőterein mindig álljon rendelkezésre fenntartható repülőgép-üzemanyag és ennek hagyományos üzemanyaghoz kevert felhasználási arányát folyamatosan növeljék. Emellett megköveteli az EU-ban működő légitársaságoktól, hogy üzemanyag-szükségletük 90%-át ezeken a repülőtereken tankolják fel. Ezzel a projekttel a Wizz Air az uniós határidőnél korábban kezdi el a SAF felhasználását a mindennapi üzemelésében, amellett, hogy kihasználja az Airbus A321neo repülőgépek üzemanyag-hatékonyságát és felméri az utasok ismereteit a légiközlekedésre irányuló környezettudatossági előírásokról.

A tesztelés két fontos útvonalon, Barcelona-Budapest és Brüsszel-Budapest között indul, az üzemanyagot a Cepsa biztosítja és a World Fuel Services (World Kinect Company) osztja el az érintett reptereken év végéig. A projekt az úgynevezett „mass balancing” módszerrel valósul meg.[1] A Wizz Air a Barcelona-El Prat repülőtéren csaknem 16 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 5%-os vegyítési arányú üzemanyag elegyében, a brüsszeli Charleroi repülőtéren pedig mintegy 18 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 10%-os elegyben.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője így kommentálta a kezdeményezést:

„Ez az iparágközi együttműködés az Airbusszal is demonstrálja a légiközlekedési közösség elkötelezettségét, hogy csökkentsük a kibocsátásunk intenzitását. Alapvető fontosságú, hogy a légi közlekedési ökoszisztéma minden szereplője kivegye a részét és egyesítse erőit a 2050-re kitűzött nettó nullára vonatkozó iparági cél elérése érdekében. A SAF ehhez kulcsfontosságú eszköz, a Wizz Air ezért támogatja ezt az úttörő uniós politikát és jelentős stratégiai beruházásokat fordított a SAF-ba. Büszke európai uniós légitársaságként, amely idén ünnepli huszadik születésnapját, elkötelezettek vagyunk a karbonlábnyomunk csökkentése mellett, és példamutatóan vezetjük az iparágat azzal a célkitűzésünkkel, hogy 2030-ra járataink 10%-át SAF-fal működtessük. Ennek a projektnek a keretében nemcsak a SAF-fal való üzemeltetést teszteljük, hanem az utasainktól is gyűjtünk információt arról, hogy mennyire ismerik a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítését célzó eszközöket. Utasaink az értéklánc kulcsfontosságú szereplői, és visszajelzéseiknek döntő szerepe lesz a jövőbeli fenntarthatósági kezdeményezéseink kialakításában.”

A tesztelés során a Wizz Air arra kéri utasait, osszák meg véleményüket a SAF-ról és a légiközlekedés fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A kérdőívet a Wizz Air hírlevelére feliratkozott ügyfelek automatikusan megkapják, de elérhető ezen a linken is.  A felmérés eredményét a légitársaság nyilvánosan közzéteszi, hogy bemutassa az utasok elvárásainak változásait, elősegítve ezzel is a Wizz Air és az iparág fenntarthatósági törekvéseinek fokozását.

Julie Kitcher, az Airbus fenntarthatósági és kommunikációs igazgatója elmondta: „Az Airbusnál elkötelezettek vagyunk, hogy előmozdítsuk a SAF bevezetését, hiszen ez alapvető eleme a dekarbonizációs stratégiánknak. Iparágunkban az üzemanyag-hatékony repülőgépek és a SAF fogja biztosítani a 2050-ig elérendő kibocsátáscsökkentés nagy részét, ezért olyan fontos lépés, hogy ma együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyan integráljuk a SAF-ot a légitársaságok működésébe - olyan partnerekkel, mint a Wizz Air. Alig várjuk a légitársaság utasoknak szóló felmérésének eredményeit. Ha Az utasok szén-dioxid-mentesítésre vonatkozó véleményének ismerete előmozdíthatja a SAF alkalmazását a légiközlekedésben. Örülünk, hogy a Wizz Airrel együttműködhetünk a tesztelésben.”

Az Airbus technikai útmutatással és szakértelmével segíti a Wizz Airt, hogy maximalizálja működésében a SAF integrálásának hatékonyságát. A SAF proaktív bevezetésével és az új szabályozási keretekhez való alkalmazkodás alapjainak lefektetésével a Wizz Air készen áll arra, hogy karbonhatékonyabb légi utazási lehetőségeket biztosítson európai utasok milliói számára.

A Wizz Air helyi üzemanyag-beszállítói nagyra értékelik, hogy az ehhez hasonló együttműködések értéket teremtenek az iparág számára, és ez magabiztosságot ad a gyártók számára is a kínálat növeléséhez és a fogyasztói kereslet kiszolgálásához.

Duncan Storey, a World Fuel Európaáért és Közel-Keletért felelős ellátási és kereskedelmi fejlesztési alelnöke elmondta: „Az új RefuelEU légiközlekedési követelményekhez való igazodás fontos mérföldkő, hogy bővíteni tudjuk a fenntartható üzemanyagok elérhetőségét. Támogatjuk a Wizz Air céljait azzal, hogy a kulcsfontosságú európai útvonalakon konzisztens SAF-ellátást biztosítunk, 18 tonnányi tiszta SAF 10%-os elegyben történő értékesítésével. 2015 óta aktívan dolgozunk azon, hogy világszerte növeljük az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású repülési üzemanyagok elérhetőségét. Az európai SAF-ellátási hálózatunk több kulcsfontosságú helyszínre, például az Egyesült Királyságra, Németországra és Franciaországra is kiterjed.”

Marta Cencillo, a Cepsa fenntartható repülésért felelős vezetője hozzátette: „A Cepsa örömmel vesz részt a Wizz Airrel együtt ebben a fontos, a kibocsátás hatékony csökkentésére irányuló kezdeményezésben, a REFuelEU előírásainak megfelelően. A spanyolországi légiközlekedési ágazat vezető energiaszolgáltatójaként elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ügyfeleinkkel együtt dolgozzunk az üzletáguk szén-dioxid-mentesítésén, a SAF pedig azonnali megoldást jelent a járatok dekarbonizációjának elősegítésére, anélkül, hogy a repülőgépek hajtóművein változtatni kellene.”

 

Forrás: Wizz Air

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024-11-16 13:42:57
„A légierő szervezeti kultúrája olyan értékeket és hagyományokat őriz, amelyek egyedülállóak – hangsúlyozta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkára a 101. honi Puma Vadászrepülő Osztály megalapításának 80. évfordulója alkalmából szervezett bemutató rendezvényen, november 15-én, pénteken, Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.