2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus
JETfly  |  2024. 10. 22., 15:45

A Wizz Air, amely elnyerte a CAPA Centre for Aviation díjátadóján az Év Globális Fenntartható Légitársasága címet, bejelentette, hogy az Airbusszal közösen tesztelni kezdi a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) történő üzemeltetést.

A Wizz Air ezzel élen jár az Európai Unió RefuelEU rendeletének 2025-től alkalmazandó légiközlekedési szabályainak való megfelelésben. Ez a közös kezdeményezés a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésére irányul, az EU 2050-ig szóló célkitűzésével összhangban.

Az EU Fit for 55 csomagjának részeként a RefuelEU légiközlekedési szabályozás célja, hogy az unió egyes repülőterein mindig álljon rendelkezésre fenntartható repülőgép-üzemanyag és ennek hagyományos üzemanyaghoz kevert felhasználási arányát folyamatosan növeljék. Emellett megköveteli az EU-ban működő légitársaságoktól, hogy üzemanyag-szükségletük 90%-át ezeken a repülőtereken tankolják fel. Ezzel a projekttel a Wizz Air az uniós határidőnél korábban kezdi el a SAF felhasználását a mindennapi üzemelésében, amellett, hogy kihasználja az Airbus A321neo repülőgépek üzemanyag-hatékonyságát és felméri az utasok ismereteit a légiközlekedésre irányuló környezettudatossági előírásokról.

A tesztelés két fontos útvonalon, Barcelona-Budapest és Brüsszel-Budapest között indul, az üzemanyagot a Cepsa biztosítja és a World Fuel Services (World Kinect Company) osztja el az érintett reptereken év végéig. A projekt az úgynevezett „mass balancing” módszerrel valósul meg.[1] A Wizz Air a Barcelona-El Prat repülőtéren csaknem 16 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 5%-os vegyítési arányú üzemanyag elegyében, a brüsszeli Charleroi repülőtéren pedig mintegy 18 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 10%-os elegyben.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője így kommentálta a kezdeményezést:

„Ez az iparágközi együttműködés az Airbusszal is demonstrálja a légiközlekedési közösség elkötelezettségét, hogy csökkentsük a kibocsátásunk intenzitását. Alapvető fontosságú, hogy a légi közlekedési ökoszisztéma minden szereplője kivegye a részét és egyesítse erőit a 2050-re kitűzött nettó nullára vonatkozó iparági cél elérése érdekében. A SAF ehhez kulcsfontosságú eszköz, a Wizz Air ezért támogatja ezt az úttörő uniós politikát és jelentős stratégiai beruházásokat fordított a SAF-ba. Büszke európai uniós légitársaságként, amely idén ünnepli huszadik születésnapját, elkötelezettek vagyunk a karbonlábnyomunk csökkentése mellett, és példamutatóan vezetjük az iparágat azzal a célkitűzésünkkel, hogy 2030-ra járataink 10%-át SAF-fal működtessük. Ennek a projektnek a keretében nemcsak a SAF-fal való üzemeltetést teszteljük, hanem az utasainktól is gyűjtünk információt arról, hogy mennyire ismerik a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítését célzó eszközöket. Utasaink az értéklánc kulcsfontosságú szereplői, és visszajelzéseiknek döntő szerepe lesz a jövőbeli fenntarthatósági kezdeményezéseink kialakításában.”

A tesztelés során a Wizz Air arra kéri utasait, osszák meg véleményüket a SAF-ról és a légiközlekedés fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A kérdőívet a Wizz Air hírlevelére feliratkozott ügyfelek automatikusan megkapják, de elérhető ezen a linken is.  A felmérés eredményét a légitársaság nyilvánosan közzéteszi, hogy bemutassa az utasok elvárásainak változásait, elősegítve ezzel is a Wizz Air és az iparág fenntarthatósági törekvéseinek fokozását.

Julie Kitcher, az Airbus fenntarthatósági és kommunikációs igazgatója elmondta: „Az Airbusnál elkötelezettek vagyunk, hogy előmozdítsuk a SAF bevezetését, hiszen ez alapvető eleme a dekarbonizációs stratégiánknak. Iparágunkban az üzemanyag-hatékony repülőgépek és a SAF fogja biztosítani a 2050-ig elérendő kibocsátáscsökkentés nagy részét, ezért olyan fontos lépés, hogy ma együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyan integráljuk a SAF-ot a légitársaságok működésébe - olyan partnerekkel, mint a Wizz Air. Alig várjuk a légitársaság utasoknak szóló felmérésének eredményeit. Ha Az utasok szén-dioxid-mentesítésre vonatkozó véleményének ismerete előmozdíthatja a SAF alkalmazását a légiközlekedésben. Örülünk, hogy a Wizz Airrel együttműködhetünk a tesztelésben.”

Az Airbus technikai útmutatással és szakértelmével segíti a Wizz Airt, hogy maximalizálja működésében a SAF integrálásának hatékonyságát. A SAF proaktív bevezetésével és az új szabályozási keretekhez való alkalmazkodás alapjainak lefektetésével a Wizz Air készen áll arra, hogy karbonhatékonyabb légi utazási lehetőségeket biztosítson európai utasok milliói számára.

A Wizz Air helyi üzemanyag-beszállítói nagyra értékelik, hogy az ehhez hasonló együttműködések értéket teremtenek az iparág számára, és ez magabiztosságot ad a gyártók számára is a kínálat növeléséhez és a fogyasztói kereslet kiszolgálásához.

Duncan Storey, a World Fuel Európaáért és Közel-Keletért felelős ellátási és kereskedelmi fejlesztési alelnöke elmondta: „Az új RefuelEU légiközlekedési követelményekhez való igazodás fontos mérföldkő, hogy bővíteni tudjuk a fenntartható üzemanyagok elérhetőségét. Támogatjuk a Wizz Air céljait azzal, hogy a kulcsfontosságú európai útvonalakon konzisztens SAF-ellátást biztosítunk, 18 tonnányi tiszta SAF 10%-os elegyben történő értékesítésével. 2015 óta aktívan dolgozunk azon, hogy világszerte növeljük az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású repülési üzemanyagok elérhetőségét. Az európai SAF-ellátási hálózatunk több kulcsfontosságú helyszínre, például az Egyesült Királyságra, Németországra és Franciaországra is kiterjed.”

Marta Cencillo, a Cepsa fenntartható repülésért felelős vezetője hozzátette: „A Cepsa örömmel vesz részt a Wizz Airrel együtt ebben a fontos, a kibocsátás hatékony csökkentésére irányuló kezdeményezésben, a REFuelEU előírásainak megfelelően. A spanyolországi légiközlekedési ágazat vezető energiaszolgáltatójaként elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ügyfeleinkkel együtt dolgozzunk az üzletáguk szén-dioxid-mentesítésén, a SAF pedig azonnali megoldást jelent a járatok dekarbonizációjának elősegítésére, anélkül, hogy a repülőgépek hajtóművein változtatni kellene.”

 

Forrás: Wizz Air

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.