2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus
JETfly  |  2024. 10. 22., 15:45

A Wizz Air, amely elnyerte a CAPA Centre for Aviation díjátadóján az Év Globális Fenntartható Légitársasága címet, bejelentette, hogy az Airbusszal közösen tesztelni kezdi a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) történő üzemeltetést.

A Wizz Air ezzel élen jár az Európai Unió RefuelEU rendeletének 2025-től alkalmazandó légiközlekedési szabályainak való megfelelésben. Ez a közös kezdeményezés a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésére irányul, az EU 2050-ig szóló célkitűzésével összhangban.

Az EU Fit for 55 csomagjának részeként a RefuelEU légiközlekedési szabályozás célja, hogy az unió egyes repülőterein mindig álljon rendelkezésre fenntartható repülőgép-üzemanyag és ennek hagyományos üzemanyaghoz kevert felhasználási arányát folyamatosan növeljék. Emellett megköveteli az EU-ban működő légitársaságoktól, hogy üzemanyag-szükségletük 90%-át ezeken a repülőtereken tankolják fel. Ezzel a projekttel a Wizz Air az uniós határidőnél korábban kezdi el a SAF felhasználását a mindennapi üzemelésében, amellett, hogy kihasználja az Airbus A321neo repülőgépek üzemanyag-hatékonyságát és felméri az utasok ismereteit a légiközlekedésre irányuló környezettudatossági előírásokról.

A tesztelés két fontos útvonalon, Barcelona-Budapest és Brüsszel-Budapest között indul, az üzemanyagot a Cepsa biztosítja és a World Fuel Services (World Kinect Company) osztja el az érintett reptereken év végéig. A projekt az úgynevezett „mass balancing” módszerrel valósul meg.[1] A Wizz Air a Barcelona-El Prat repülőtéren csaknem 16 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 5%-os vegyítési arányú üzemanyag elegyében, a brüsszeli Charleroi repülőtéren pedig mintegy 18 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 10%-os elegyben.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője így kommentálta a kezdeményezést:

„Ez az iparágközi együttműködés az Airbusszal is demonstrálja a légiközlekedési közösség elkötelezettségét, hogy csökkentsük a kibocsátásunk intenzitását. Alapvető fontosságú, hogy a légi közlekedési ökoszisztéma minden szereplője kivegye a részét és egyesítse erőit a 2050-re kitűzött nettó nullára vonatkozó iparági cél elérése érdekében. A SAF ehhez kulcsfontosságú eszköz, a Wizz Air ezért támogatja ezt az úttörő uniós politikát és jelentős stratégiai beruházásokat fordított a SAF-ba. Büszke európai uniós légitársaságként, amely idén ünnepli huszadik születésnapját, elkötelezettek vagyunk a karbonlábnyomunk csökkentése mellett, és példamutatóan vezetjük az iparágat azzal a célkitűzésünkkel, hogy 2030-ra járataink 10%-át SAF-fal működtessük. Ennek a projektnek a keretében nemcsak a SAF-fal való üzemeltetést teszteljük, hanem az utasainktól is gyűjtünk információt arról, hogy mennyire ismerik a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítését célzó eszközöket. Utasaink az értéklánc kulcsfontosságú szereplői, és visszajelzéseiknek döntő szerepe lesz a jövőbeli fenntarthatósági kezdeményezéseink kialakításában.”

A tesztelés során a Wizz Air arra kéri utasait, osszák meg véleményüket a SAF-ról és a légiközlekedés fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A kérdőívet a Wizz Air hírlevelére feliratkozott ügyfelek automatikusan megkapják, de elérhető ezen a linken is.  A felmérés eredményét a légitársaság nyilvánosan közzéteszi, hogy bemutassa az utasok elvárásainak változásait, elősegítve ezzel is a Wizz Air és az iparág fenntarthatósági törekvéseinek fokozását.

Julie Kitcher, az Airbus fenntarthatósági és kommunikációs igazgatója elmondta: „Az Airbusnál elkötelezettek vagyunk, hogy előmozdítsuk a SAF bevezetését, hiszen ez alapvető eleme a dekarbonizációs stratégiánknak. Iparágunkban az üzemanyag-hatékony repülőgépek és a SAF fogja biztosítani a 2050-ig elérendő kibocsátáscsökkentés nagy részét, ezért olyan fontos lépés, hogy ma együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyan integráljuk a SAF-ot a légitársaságok működésébe - olyan partnerekkel, mint a Wizz Air. Alig várjuk a légitársaság utasoknak szóló felmérésének eredményeit. Ha Az utasok szén-dioxid-mentesítésre vonatkozó véleményének ismerete előmozdíthatja a SAF alkalmazását a légiközlekedésben. Örülünk, hogy a Wizz Airrel együttműködhetünk a tesztelésben.”

Az Airbus technikai útmutatással és szakértelmével segíti a Wizz Airt, hogy maximalizálja működésében a SAF integrálásának hatékonyságát. A SAF proaktív bevezetésével és az új szabályozási keretekhez való alkalmazkodás alapjainak lefektetésével a Wizz Air készen áll arra, hogy karbonhatékonyabb légi utazási lehetőségeket biztosítson európai utasok milliói számára.

A Wizz Air helyi üzemanyag-beszállítói nagyra értékelik, hogy az ehhez hasonló együttműködések értéket teremtenek az iparág számára, és ez magabiztosságot ad a gyártók számára is a kínálat növeléséhez és a fogyasztói kereslet kiszolgálásához.

Duncan Storey, a World Fuel Európaáért és Közel-Keletért felelős ellátási és kereskedelmi fejlesztési alelnöke elmondta: „Az új RefuelEU légiközlekedési követelményekhez való igazodás fontos mérföldkő, hogy bővíteni tudjuk a fenntartható üzemanyagok elérhetőségét. Támogatjuk a Wizz Air céljait azzal, hogy a kulcsfontosságú európai útvonalakon konzisztens SAF-ellátást biztosítunk, 18 tonnányi tiszta SAF 10%-os elegyben történő értékesítésével. 2015 óta aktívan dolgozunk azon, hogy világszerte növeljük az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású repülési üzemanyagok elérhetőségét. Az európai SAF-ellátási hálózatunk több kulcsfontosságú helyszínre, például az Egyesült Királyságra, Németországra és Franciaországra is kiterjed.”

Marta Cencillo, a Cepsa fenntartható repülésért felelős vezetője hozzátette: „A Cepsa örömmel vesz részt a Wizz Airrel együtt ebben a fontos, a kibocsátás hatékony csökkentésére irányuló kezdeményezésben, a REFuelEU előírásainak megfelelően. A spanyolországi légiközlekedési ágazat vezető energiaszolgáltatójaként elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ügyfeleinkkel együtt dolgozzunk az üzletáguk szén-dioxid-mentesítésén, a SAF pedig azonnali megoldást jelent a járatok dekarbonizációjának elősegítésére, anélkül, hogy a repülőgépek hajtóművein változtatni kellene.”

 

Forrás: Wizz Air

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.