2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel
JETfly  |  2023. 11. 22., 13:04
Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Az Emirates jelentős lépést tett a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) kutatása, gyártása és felhasználása tekintetében, mivel a világon először tesztelt élesben 100 százalékban SAF-fal működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Az ilyen jellegű alternatív üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid kibocsátása.

Az Emirates a világ első légitársasága, amely 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal (SAF) hajtott végre A380-as bemutatórepülést. A repülőgép négy hajtóművéből egyben használt SAF üzemanyagot, és így szállt fel a Dubai Nemzetközi Repülőtérről (DXB). A kísérlet célja annak vizsgálata, hogy a SAF teljes mértékben alkalmas-e a hagyományos repülőgép-üzemanyag helyettesítésére, valamint megfelel-e a műszaki és teljesítmény-követelményeknek. A fenntarthatóbb alternatívát jelentő SAF a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest akár 85 százalékkal* is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást az üzemanyag életciklusa során. 

A mostanihoz hasonló próbarepülések szükségesek a 100 százalékos SAF-repülések jövőbeni szabványosításához, minősítéséhez, és ahhoz, hogy a nemzeti hatóságok szélesebb körű stratégiákat fogadjanak el a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásának és terjesztésének támogatására. A SAF jelenleg a kereskedelmi célú repüléseken használt hajtóművekben 50 százalékos keverési határértéknél van maximalizálva.

Az Emirates A380-as bemutatórepülésére a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) harmadik, a légi közlekedésről és az alternatív üzemanyagokról szóló konferenciáján (CAAF/3) került sor, ahol a légiközlekedési iparág, a nemzetközi szervezetek, a szabályozó testületek és a szakpolitikai döntéseket hozó magas rangú tisztviselők is jelen voltak. A tesztrepülés műszaki értékelésén és adatelemzésén a repülőgépgyártó Airbus, a hajtóműgyártó Engine Alliance és Pratt & Whitney, valamint a fenntartható üzemanyagért felelős Neste, Virent és ENOC munkatársai közösen dolgoztak. Bár ez volt az első alkalom, hogy egy A380-asnál cseppfolyósított SAF-ot használtak, nem történt külön átalakítás, az elvárás ugyanis az volt, hogy a repülőgép meglévő rendszerei teljes mértékben kompatibilisek legyenek az új üzemanyaggal. A gép 4 tonna 100 százalékos SAF-fal szállt fel**, amelyet az előzetesen tesztelt Engine Alliance GP7200-as hajtómű és a Pratt & Whitney Canada PW980-as segédhajtómű használt, míg a másik három hajtóműben hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag volt.

Az Emirates régóta törekszik a SAF felhasználásának, gyártásának és kínálatának bővítésére. Év elején végrehajtotta a régió első 100 százalékban SAF-üzemű bemutatórepülését egy Boeing 777-300ER repülőgéppel. Októberben felszálltak az Emirates első, Shell Aviation fenntartható üzemanyagot használó menetrendszerinti járatai Dubajból – a Shell több mint 1 millió liter SAF-keverék üzemanyagot szállított a légitársaság dubaji központjába. Az Emirates kibővítette partnerségét a Nestével, amelynek eredményeként 2024-ben és 2025-ben több mint 113 ezer hektoliter SAF üzemanyagkeveréket szállítanak az amszterdami Schiphol és szingapúri Changi repülőterekről induló járatai működtetéséhez. A légitársaság jelenleg Norvégiába és Franciaországba szállít SAF keveréket az onnan induló járatai üzemeltetésére, tervei szerint pedig tovább bővíti a felhasználását más reptereken is, a rendelkezésre álló SAF kínálattól függően.

Sajtóközlemény

*A bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA-módszertannal számítva 

* A Neste által biztosított HEFA-SPK (hidrogénnel feldolgozott észterek és zsírsavak szintetikus paraffin kerozinja) és a Virent által biztosított HDO-SAK (hidrogénnel oxigénmentesített szintetikus aromás kerozin). Az ENOC biztosította a HEFA-SPK-ból álló tiszta SAF-üzemanyagot, keverte össze fenntartható légi kerozinnal (SAK) a repülőtér erre kijelölt létesítményében, és töltötte be a repülőgépbe.

Forrás: FLOW PR

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.