2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel
JETfly  |  2023. 11. 22., 13:04
Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Az Emirates jelentős lépést tett a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) kutatása, gyártása és felhasználása tekintetében, mivel a világon először tesztelt élesben 100 százalékban SAF-fal működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Az ilyen jellegű alternatív üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid kibocsátása.

Az Emirates a világ első légitársasága, amely 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal (SAF) hajtott végre A380-as bemutatórepülést. A repülőgép négy hajtóművéből egyben használt SAF üzemanyagot, és így szállt fel a Dubai Nemzetközi Repülőtérről (DXB). A kísérlet célja annak vizsgálata, hogy a SAF teljes mértékben alkalmas-e a hagyományos repülőgép-üzemanyag helyettesítésére, valamint megfelel-e a műszaki és teljesítmény-követelményeknek. A fenntarthatóbb alternatívát jelentő SAF a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest akár 85 százalékkal* is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást az üzemanyag életciklusa során. 

A mostanihoz hasonló próbarepülések szükségesek a 100 százalékos SAF-repülések jövőbeni szabványosításához, minősítéséhez, és ahhoz, hogy a nemzeti hatóságok szélesebb körű stratégiákat fogadjanak el a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásának és terjesztésének támogatására. A SAF jelenleg a kereskedelmi célú repüléseken használt hajtóművekben 50 százalékos keverési határértéknél van maximalizálva.

Az Emirates A380-as bemutatórepülésére a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) harmadik, a légi közlekedésről és az alternatív üzemanyagokról szóló konferenciáján (CAAF/3) került sor, ahol a légiközlekedési iparág, a nemzetközi szervezetek, a szabályozó testületek és a szakpolitikai döntéseket hozó magas rangú tisztviselők is jelen voltak. A tesztrepülés műszaki értékelésén és adatelemzésén a repülőgépgyártó Airbus, a hajtóműgyártó Engine Alliance és Pratt & Whitney, valamint a fenntartható üzemanyagért felelős Neste, Virent és ENOC munkatársai közösen dolgoztak. Bár ez volt az első alkalom, hogy egy A380-asnál cseppfolyósított SAF-ot használtak, nem történt külön átalakítás, az elvárás ugyanis az volt, hogy a repülőgép meglévő rendszerei teljes mértékben kompatibilisek legyenek az új üzemanyaggal. A gép 4 tonna 100 százalékos SAF-fal szállt fel**, amelyet az előzetesen tesztelt Engine Alliance GP7200-as hajtómű és a Pratt & Whitney Canada PW980-as segédhajtómű használt, míg a másik három hajtóműben hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag volt.

Az Emirates régóta törekszik a SAF felhasználásának, gyártásának és kínálatának bővítésére. Év elején végrehajtotta a régió első 100 százalékban SAF-üzemű bemutatórepülését egy Boeing 777-300ER repülőgéppel. Októberben felszálltak az Emirates első, Shell Aviation fenntartható üzemanyagot használó menetrendszerinti járatai Dubajból – a Shell több mint 1 millió liter SAF-keverék üzemanyagot szállított a légitársaság dubaji központjába. Az Emirates kibővítette partnerségét a Nestével, amelynek eredményeként 2024-ben és 2025-ben több mint 113 ezer hektoliter SAF üzemanyagkeveréket szállítanak az amszterdami Schiphol és szingapúri Changi repülőterekről induló járatai működtetéséhez. A légitársaság jelenleg Norvégiába és Franciaországba szállít SAF keveréket az onnan induló járatai üzemeltetésére, tervei szerint pedig tovább bővíti a felhasználását más reptereken is, a rendelkezésre álló SAF kínálattól függően.

Sajtóközlemény

*A bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA-módszertannal számítva 

* A Neste által biztosított HEFA-SPK (hidrogénnel feldolgozott észterek és zsírsavak szintetikus paraffin kerozinja) és a Virent által biztosított HDO-SAK (hidrogénnel oxigénmentesített szintetikus aromás kerozin). Az ENOC biztosította a HEFA-SPK-ból álló tiszta SAF-üzemanyagot, keverte össze fenntartható légi kerozinnal (SAK) a repülőtér erre kijelölt létesítményében, és töltötte be a repülőgépbe.

Forrás: FLOW PR

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024-11-16 13:42:57
„A légierő szervezeti kultúrája olyan értékeket és hagyományokat őriz, amelyek egyedülállóak – hangsúlyozta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkára a 101. honi Puma Vadászrepülő Osztály megalapításának 80. évfordulója alkalmából szervezett bemutató rendezvényen, november 15-én, pénteken, Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.