Történelmet írtak a magyar vadászpilóták június második felében: először hajtottak végre légi üzemanyag-utántöltést magyar vadászgéppel.
A június 21–30. közötti oktatás és gyakorlás végrehajtásában az amerikai és a svéd légierő segítette az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis hajózóit, müszaki szakembereit. Amerikai volt a gyakorlatba bevont tankerrepülőgép: a Boeing KC–135R Stratotanker a 100. légiutántöltő-ezredtől érkezett, amely a nagy-britanniai Mildenhall légibázisán tevékenykedik. A kiképzést segítette a svéd légierő 823-as oldalszámú, kétüléses JAS–39D Gripen vadászgépe és három oktatópilótája is.
A repüléseket háromnapos tantermi oktatás előzte meg; ennek során az amerikai és a svéd szakemberek osztották meg a sikeres és biztonságos légi utántöltéshez szükséges információkat. Az elmélet után kapott főszerepet a szárnyvégi hajlékony csöves légiutántöltő- konténerekkel felszerelt tankergép.
A kiképzés során a Gripenekkel és a tankergéppel hat nap alatt, átlagosan napi hat órát repültek a magyar és a svéd pilóták. Az első napokban csak a megközelítéseket és a tankergéppel végzett szoros kötelékrepülést, majd az utántöltés nélküli „száraz” csatlakozást gyakorolták. Ezek sikeres elvégzése után kerülhetett sor a valós légi utántöltés begyakorlására is, ezzel bővítve a magyar Gripenek és hajózóik képességeit. A tíznapos kiképzés során két magyar pilóta érte el az oktatópilótai képesítést, így a jövőben már ők oktathatják társaikat a légi utántöltés végrehajtására.
Fotó: 100th Air Refueling Wing
Forrás: Magyar Honvéd 2015. augusztus
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.