2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az 510th FS Buzzards története

JETfly  |  2005. 04. 05., 21:24

2005. április 5-től a kecskeméti légibázis vendégei az aviánói 31. Vadászrepülő Ezred F-16 Fighting Falconjai. Az elkövetkező két hétben közös kiképzési repüléseket hajtanak végre a magyar MiG-29-esekkel. Ez alkalomból tekintjük át a gyakorlaton résztvevő egyik század, az 510. Vadászrepülő Század történetét.

Az 510. Vadászrepülő század, azaz az 510th Fighter Squadron eredetileg a 625. Bombázó Századként alakult 1943. február 4-én. A csapat 1943. március 1-én kezdte meg szolgálatát a floridai Drew Fieldben a 405. Bombázó Ezred tagjaként. A csapatot 1943. augusztus 10-én 510. Vadászbombázó 1944. május 30-án 510. Vadászrepülő Századdá nevezik át. Az év végén a századot átköltöztették a walterboroi légibázisra, Dél-Karolinába. Az 510-esek Douglas A-24 Banshee majd Bell P-39 Airacobra típusokon repültek 1943-ban, majd az évvégétől 1945-ig Republic P-47 Thunderbolton repültek.

1944. márciusában Európába kerül a csapat. Új bázisuk Angliában, Christchurchben volt. A II. világháborúban Angliából, Franciaországból, Belgiumból és Németországból szálltak fel bevetésekre. Az európai légtérben harminckilenc gépet lőttek le a század pilótái. A csapatot 1945. október 27-én ideiglenesen megszüntették.

A század újjáélesztése 1952. október 15-én történt, mint 510. Vadászbombázó Század. Szolgálatba december 1-től álltak a Goldman légibázison.  A csapat a 405. Bombázó Csoporthoz tartozott, először Republic F-84 Thunderstreakkel, majd később F-100 típusú repülőgépekkel hajtották végre feladataikat.

1959.március 11-én új nevet kapott a csapat. E naptól már 510. Taktikai Vadászrepülő Századként tartották számon őket. A csapat pilótái North American F-100 Super Sabre típussal repültek. A hatvanas évek közepétől több támaszpont volt otthona a századnak, többek között a Clark légibázis az Egyesült Államokban és Takhli Taiwanban. A csapatot 1965. november 12-én helyezik át Délkelet Vietnámba, ahol 1969. október 15-ig állomásoznak. Az 510-esek közel huszonhétezer bevetést hajtanak végre a vietnámi célok ellen. Ebben az évben a csapatot újra leszerelték.

A következő újjászületés 1978. október 1-én történt. Az új bázison az angliai RAF Bentwatersben egy új típussal a Fairchild A-10 Thunderbolttal repültek az 510-esek.1979-től a század megkezdi részvételét a NATO gyakorlatokban, hadmüveletekben, mint például 1991. szeptemberétől  Észak Irak felett repülnek majd következő évben a Desert Storm bevetésein vesznek részt.

1992-ben az 52. Bevetési Csoporthoz helyezik a századot, és egyben áttelepülnek Spangdahlembe.  1993-1994 között közel kétezer bevetést hajtanak végre Avianoból Bosznia célpontok ellen. Ekkor még csak ideiglenesen tartózkodnak az olaszországi bázison. A bevetéseik alatt kapják a boszniai héják, azaz Bosnia Buzzards elnevezést.1994. július 1-én helyezik át a századot Avianoba. A csapat a 31. Vadászrepülő Ezred tagja lesz. Új repülőgép típusuk a General Dynamics/Lockheed Martin F-16 CG Viper. A típusmodernizálás alatt a Block 40 változatot állítják szolgálatba, így már lézerirányítású LATRIN bombákat is célba juttathatnak éles bevetéseik során. Az Operational Allied Force hadmüvelet alatt Szerbia légteréből hajtanak végre bevetéseket. Az új területen új becenevet kapnak, itt már Balkan Buzzards-nak hívják őket.

A boszniai és balkáni konfliktus után is fontos szerepet játszik az 510. Vadászrepülő Század az Egyesült Államok katonai müveleteiben. Résztvesznek az Operation Southern Watch és az Operation Northern Watch hadmüveletekben. A külföldi bevetések új nevet hoztak, most már Fightin Buzzards néven becézik őket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.