2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sárkányfészek skót időjárásban

JETfly  |  2005. 06. 15., 13:08

A Dragon Nest gyakorlatot tavaly augusztusban rendezték meg először. A közös kiképzési repülésben akkor angol, svéd és magyar résztvevői voltak. Idén csak az angol és magyar vadászpilóták készültek a közös kiképzésekre, hogy csiszolják gyakorlati légiharc tudásukat.

Egy-egy közös kiképzési gyakorlat fontos eleme minden NATO vadászpilóta képzésének. Alapvetően egy hajózó saját bázisán, saját századtársai ellen saját vagy jól ismert repülőgépek ellen tanulja meg, sajátítja el a légiharc különféle elemeit. A legnagyobb fejlődést olyan körülmények között lehet elérni mikor nem ismert gép típus, ismeretlen harceljárás, külföldi pilóta ellen esetleg ismeretlen terület felett hajtanak végre repüléseket. Ilyen kiképzési gyakorlat volt a Dragon Nest 2005 is, június 1. és 10. között Kecskeméten. A gyakorlaton a Royal Air Force 111. vadászrepülő századának Tornado F3 típusú vadászrepülői és a Dongó század MiG-29-esei hajtották végre az előírt gyakorlatokat.

A gyakorlat először elméleti képzéssel kezdődött, majd június 6-án indultak meg a repülések melynek során elsőként a légterekkel és egymás repülőinek tudásával ismerkedtek a pilóták. Erre legjobb módszer az egy-egy elleni légiharc. Hamar kivillant a két típus közötti különbség. A közel légi harc feladatoknál a MiG-29-es fordulékonysága, jó manőverezhetősége verhetetlenné tette a magyar pilótákat. A távol légiharc feladatoknál, az AMRAAM rakéták és a Tornado messzebb látó radarja segítette győzelemre a vendégeket. A magyar hajózók egy –egy BVR bevetésen, így két dologra figyeltek. Megpróbálják megakadályozni, hogy befogja őket az ellenséges repülő radarja, ha befogta, különböző légimanőverek, taktikák segítségével zavarják meg, veszítessék el a befogást. Ha ez sikerült, akkor már csak közel légiharc távolságra kellett csalogatni az ellenséges madarat és már biztosítva volt a siker.

Az egy-egy elleni küzdelmek után lépésről lépésre nehezedtek, azaz nehezedtek volna a repülési feladatok. A tervek szerint a kettő-egy és a kettő-kettő elleni feladatok után COMAO feladatokat hajtottak volna végre, de ezek csak tervek maradtakA házigazdáknak a nagy kihívást a kettő-egy elleni légiharc jelentette. Itt egy MiG-29-esre támadott két Tornado. A feladat egyik nehézsége, hogy a vendég vadászgépeken a modern közel-légiharc rakéta az ASRAAM imitátora is fent volt, így ők könnyebb tudták volna legyőzni az egyedül repülő magyar vadászgépet. A bevetések utáni egyeztetésen kiderült nem volt olyan egyszerü a MiG-29 ellen küzdeni. Hiába volt jobb fegyverzet, jobb radar a NATO gyakorlatokon edződött házigazdák okoztak egy-két fejtőrést vendégeiknek.

A feladatok kiértékelését segítette az angolok rendszere. Egy sikeres repülés után minden mozzanatról, indított rakétáról, a gépek manővereiről pontos rajzot kaptak a résztvevők, így a debriefing, a repülés utáni értékelés is egyszerübbé vált. Némely bevetés során, annyira elkapta a harci szellem a pilótákat, hogy már a tapasztalt légiirányító sem tudta követni a történéseket. Az eseményeket röviden csak így kommentálta a papíron, FOX 3 mindenkitől- minden irányból.Az első három nap a Dragon Nest 2005 résztvevő az egy-egy elleni légiharctól eljutottak a kettő-kettő elleni légiharcig. Naponta két hullámban, ahárom nap alatt közel húsz bevetést hajtottak végre és már lelkiekben készültek a következő két nap kiemelt eseményeire. A tervek szerint csütörtökön vegyes kötelékben hajtottak volna végre csapásmérő feladatokat, pénteken pedig COMAO feladatra szálltak volna fel az angol Tornadok, a magyar Albatrosok és MiG-29-esek.

Az időjárás azonban áthúzta a résztvevők számításait. A szerdai repülési napon már többször megjegyezték a vendégek: Az idő olyan, mint otthon nálunk, Skóciában. Sajnos az idő csak romlott és sem csütörtökön sem pénteken nem szállhattak fel a gépek feladat teljesítésre, így most nem tudtuk meg, hogyan tud együtt müködni egy támadás során egy MiG-29 és egy Tornado illetve sikerül-e megvédeni a repülőbázist az angol támadás ellen. Reméljük és a szervezők is remélik, ezekre a kérdésekre hamarosan választ kapunk.

A gyakorlat hivatalos feladatai mellett fontos mozzanata volt egymás repülőtechnikáinak megismerése egy hátsó-üléses repülés során. Az angolok közül egy pilóta Albatrosszal egy pedig Kilián Nándor ezredes irányította MiG-29-essel ismerkedett a levegőben. Kelvin Truss őrnagy természetesen el volt ragadtatva a Fulcrum repülő tudásától és maximális élvezte. A meghívást az angolok viszonozták és elsőként, és most már tudjuk egyedüliként Peszeki Zoltán századost szíjazták be a Tornado F3 fegyveroperátor ülésébe. Repülése után elmesélte, hogy neki különösen izgalmas volt Tornadoval repülni, mivel annak idején a hazánkban rendszeresített varia-szárnyas vadászgéppel a MiG-23-sal repült. Az irányítása hasonló két gépnek, a szárny-nyilazást itt is manuális állítja be a pilóta, de a Tornado erősebb és gyorsabb. A MiG-29-hez hasonlítva érződik, hogy manőverezhetőségben jobb a Fulcrum. Egy-egy mürepülő elem végrehajtásánál, például orsó, jobban oda kellett figyelni a botkormány kimozdítására. A repülés érdekessége, hogy a gépet vezető Rich Hoskison őrnagy a hívónév választást felajánlotta Peszeki Zoltánnak, aki a legtermészetesebb módon közölte, hogy a felszálló Tornado F3 hívó neve: Titan 329, ami Zozo saját hívó neve.

A Dragon Nest 2005 gyakorlat befejeződött. Az időjárás miatt elmaradt gyakorlások ellenére eredményesnek mondható. A vendég angol pilóták gyakorlatot szereztek a MiG-29 elleni közel és távol légiharcban. Ez fontos elem, mert jelenleg a nem NATO tagországok légierőiben sok helyen előfordul a Fulcrum. Gyakorolták az egy-egy, kettő-egy és kettő-kettő elleni légi hadviselést.

A magyar pilóták újra léptek egyet. Gyakorolták, és némelyek most sajátították el a kettő- egy elleni légiharc fortélyait. A tíz nap fontos lépés volt a szeptemberben, Norvégiában megrendezésre kerülő NATO Air Meet 05 gyakorlaton való részvételhez. Angolul kommunikáltak, szerveztek briefinget és debriefinget tartottak, így már nem okozhat gondot a részvétel a nemzetközi gyakorlaton.

A Dragon Nest idei gyakorlatán talán a legnagyobb eredménye a baráti kapcsolatok kialakulása. Az angol század már a gyakorlat alatt meghívta magyar kollégáikat skóciai bázisukra, amit lehetőség szerint teljesítenek is. A tervek szerint a Dragon Nest gyakorlat tovább folytatódik, hogy egyre több tapasztalatot szerezhessenek a gyakorlatokon résztvevő vadászpilóták.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.