A kecskeméti repülőnapon kiemelt figyelem követte a magyar bemutató kötelék, a négy Albatros gurulását. A nem megszokott érdeklődés a szóló repülőgép különleges festése okozta, a közönség előtt egy nagy dongó haladt a start felé.
A müszaki kiszolgáló személyzet furcsán nézett két kollegájukra, Vincze Ferencre és Polónyi Zsoltra, amikor az egyik repülési szünetben szigetelő szalaggal különféle alakzatokat ragasztottak az egyik L-39 oldalára. Ragasztottak, rajzoltak, terveztek. Papírjukon egy érdekes rajzolatú Albatros alakult ki, egy speciális festés tervei realizálódtak. A terv elkészült és széleskörü tetszést aratott az ötlet és mindenki kíváncsi volt, megvalósul-e valaha.
A grafit rajz kézről kézre járt és egyre több támogatót szerzett köztük Pető István dandártábornokot a bázis parancsnokát és Snaiker Sándor századost a müszaki század parancsnokát, akik mindent megtettek, hogy megvalósuljon az álom. Kijelölték a gépet, a 119 oldalszámú repülőgépet és megkezdődött az igazi szervezés, tervezés. A precíz rajzok alapján elkészült a festési minta, a maszkoló fóliák pontos terve. Már csak egy hiányzott, kik lesznek, akik anyagilag is támogatják az ötlet megszületését. Talán a projekt szülő atyjai se gondolták, hogy ilyen egyszerü lesz megszerezni a szükséges pénzügyi hátteret. Pár nap alatt kialakult a támogatók névsora is, a JETfly, az Aerotechnika Rt, a festékgyártó Tikurilla és a maszkoló fóliákat elkészítő McFree ügynökség.
Az igazi munka egy hétfőn reggel kezdődött, mikor a 119 oldalszámú Albatrost begurították a festő hangárba. A repülőgép bakokra került és megkezdődött a legnehezebb fizikai munka, a csiszolás. Aki már makettet vagy autót szeretett volna festeni, az tudja milyen kellemes munka ez. Repülőgépnél ez kicsivel nehezebb és hosszadalmasabb munka. A felület előkészítése közel három napot vett igénybe. A Dongó Müszaki Század oszlopos tagjai fogtak csiszolópapírt, hogy segítsenek.
A festés kisebb nagyobb akadályok után csütörtökön délben kezdődhetett el. Elsőként a szürke alapozó festés került fel a gépre. Érdekes látvány volt, mikor ez a semleges szín eltakarja az ismert terepszínü festést, és új ruhát kölcsönöz az L-39-nek. Egy félóra múlva már ott állt a modern kinézetü szürke repülő a hangárban. Érdekes látvány volt és többen jegyezték meg, nem is lenne rossz ötlet, ha ilyen lehetne a magyar Albatrosok külseje. A szürke festék száradása után indult meg a látványos munka, fehér felületek kapták meg a szükséges festékréteget. A terv kezdett megvalósulni. Vincze Fecó, Polónyi Zsolti, Nagy Ervin és Havasi György, mint a nagy tervezők, csillogó szemmel figyelték, hogy alakul, hogy valósul meg tervük. Az első napi festés munkával végzett a csapat.A pénteki nap a maszkolás és festés jegyében telt. Nehéz elképzelni, hogy öt nap alatt összesen két órát festett Pach József és Zaleczky János, a többi a maszkoló anyagok felrakásával és a levételével telt. Tehát pénteken elkezdődött a maszkolás. Először a fullánk és a felség jelek környékének kitakarásával kezdődött a munka. Pár perc telt el és már a magyar ék virított a repülőgépen valamint már látható volt a dongó félelmetes fegyvere a vörös fullánk is.
Miközben a festékek száradtak, a maszkoló fóliákat helyezték el a gépen. Ez volt az igazi munka. Előkerültek a tervek, a fóliák és ifj. Urbán Miki segítségével, irányításával felkerült a szem, a száj, a szárnyak formáját és a rovar csíkjait kiadó takarások. Már láttuk dongónk vicsorgó mosolyát, kerekedő szemét, igaz mindig eszünkbe ötlött, ami most fehér az fekete, ami most fekete az fehér lesz majd. Miközben dolgoztuk a fóliákon, a festő csapat sem tétlenkedett. Sárga festéket töltött a szórópisztolyba és a törzs hátsó részét fújta be, majd az oldalszámok és a szponzorok nevei kerültek fel a svancra.
Az izzasztó félnapos maszkolás után már alig várta kis csapatunk a következő festési müveletet, a fekete szín felhordását. A festő csapat talpig beöltözött, beindult a légelszívó, festék került a szórópisztolyokba és indult a munka. A fekete szín egyre érdekesebb alakot és megjelenést adott az Albatrosnak, mintha a RAF egyik Hawkja állt volna a hangárban. Péntek este volt és a festés érdemben elkészült, de a munka még most kezdődött. Kicsomagolni, a maszkoló fóliáktól megszabadítani a repülőt és kijavítani az apróbb festési hibákat.
A dongó festő csapat a hétvégén folytatta a munkát. Előzetesen nem is gondoltuk, hogy ez a szombat milyen kemény munkát hoz. Elkezdődött a kicsomagolás. A takaró papírokat könnyen távolítottuk el, de némely fólia megviccelte a csapatot. A melegtől nyúlt és közben nagyon erősen tapadt, tehát nem kis erőfeszítés volt. Vincze Fecó és Nagy Ervin kezei néha már mozdulni nem tudtak, de a srácok folytatták a munkát, szedték le a fóliát, tisztították meg a felületet a ragasztó anyagtól. Ahogy a nap haladt előre úgy bújt elő az elmúlt napok eredménye, a nagy méretü dongó. Előbújtak a fekete-sárga csikók, a szem és a haragos száj már valós színébe nézett ránk és felülről már a hártyás szárnyak is látszottak. A kimaszkolás után ismét zsírtalanítás, felülettisztítás következett, majd az apróbb hibák javításának előkészítése következett. A szombati délelőtt gyorsan eltelt, de még volt mit tenni. Vasárnap már lekerült a gép a tartó bakokról és Póló megkezdte a müszaki felkészítését, ellenőrzését a repülőnek.
Hétfőn a munkálatok befejezésére kelt fel a nap. Az utolsó javítások lefestése és a takarítás várt már csak a dongó festő brigádra. A mü elkészült. Snaiker Sanyi a fő szervező büszkén tekintett végig a nagy rovaron. Az álom teljesült, egy speciális festésü dongós repülő állt a hangárban. Már csak egy fontos, ünnepélyes esemény váratott magára, a roll-out, azaz a kigurulás. A zárt hangár ajtó körül kíváncsi szemek várták a nagy pillanatot. Megmozdult az automata kapu és felemelkedése közben egyre többet lehetett látni a repülőgépből. A vontató motorja felpörgött és a soha nem látott fekete-sárga vontatmány elindult a kiszolgáló zóna felé, hogy megmutassa magát a napfénynek. Csodáló szemek, fényképezőgépek csattogása kísérte első ünnepélyes útjára. Az álom teljesült. Elkészült a Magyar Légierő újabb speciális festésü repülőgépe, egy L-39 Albatros, ami a kecskeméti repülőnapon debütált.
Ha most eme híradás egy film lenne, akkor következne egy hosszú stáblista, akik dolgoztak ezen a gépen. A stáblista nem marad el, tehát tisztelt nagyérdemü ezen emberek munkájának eredménye a dongó festésü 119 oldalszámú repülőgép.
Külön köszönet a bázis vezetésének, Pető István dandártábornoknak és Kilián Nándor ezredesnek, hogy ezen ügy mellett maximálisan kiállt és támogatta.
Szervező: Snaiker SándorTervek: Vincze Ferenc Polónyi Zsolt Nagy Ervin Havasi GyörgyFestés: Pach József Zaleczky JánosElőkészületek (csiszolás, maszkolás): Szabó Attila Winkler Tamás Zolnai Róbert Zavadovics JánosSimon RóbertHajnal ZsuzsaNagy SándorCsortó IstvánÁbrahám GyörgyPapp GergelySövegjártó ZoltánIfj. Urbán MiklósNagy ViktorMócza GyörgyJekkel LászlóZoltán GáborKálmán TiborÉder József
A gépen természetesen ennyi ember egyszerre nem dolgozott viszont mindenki nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Albatros festése elkészüljön időre.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.