2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Super Etendardok Kecskeméten

JETfly  |  2005. 11. 15., 15:06

Ismét közös kiképzési repülésre készül a kecskeméti légibázis hajózó és műszaki állománya. Különleges vendégekkel, a Francia Haditengerészet 11 F századával gyakorolnak közel két héten át. A francia vendégek négy Super Etendarddal vesznek részt a gyakorlaton.

Röviden tekintsük át a vendég század történetét.A 11 F század a legöregebb százada a francia haditengerészetnek. 1918-ban jött létre az F1A század, amit különböző típusú repülőgépekkel szereltek fel (Wibault 74, GL-432, PL-10, PL-101, PL-14, Dewoitine 373, MS-226 és MS-230). Ez a csapat hajtotta végre az első fel- és leszállást hadihajóról, hadihajóra. A század CV Béarn hajó fedélzetéről üzemelt évekig. A II. világháborúban 1940-től 1944-ig az Észak-Afrikai hadszíntéren vetették be az F1A századot. Egy év múlva a Francia Légierőbe integrálták a csapatot. 1951. augusztus 15-én a CV Arromanches hajóra  helyezték át a századot és az egységet Indokinába küldték.

1953. augusztusában, Ázsiában alakult át az 1F század 11F századdá. 1954. augusztusában térnek vissza a NAS Hyères bázisra.  Ekkor típusváltáson esik át a csapat, felszerelik őket Aquilon típusú repülőgépekkel.  A csapat részt vett 1958 és 1959 között az Algéria fölötti harci cselekményekben. A harci bevetések után a század müködése szünetelt.

1963. április 11-én szervezik újjá a csapatot a NAS Hyères haditengerészeti bázison. Ez év júniusában újabb típusváltás.  Az Aquilon gépeket a nukleáris fegyverzet hordozására is alkalmas Etendard IVM típusra cserélik. 1967. május 2-án a század NAS Landivisiau bázisra költözik, ahol jelenleg is szolgálatban állnak.

1978. augusztus 31-én befejeződik a 11F század Etendard IVM korszaka. Az új típus, a Super Etendard szeptember 4-én szolgálatba. Ezekkel  gépekkel sok külföldi bevetésen vettek részt Libanonban, az Öböl háborúban, Afrikában és Jugoszláviában.  A század a tervek szerint 2007és 2010 között kapja meg a modern francia haditengerészeti repülőket a Rafale Ms (F2-3) verzióját.A század széleskörü feladatot láthat el harci körülmények között a Francia Légierőben. A csapat gépei alkalmasak légitámogatásra, hagyományos és nukleáris fegyverek célba jutatására valamint hajók elleni támadásra.

A században jelenleg 16 Super Etendardot tizenkét pilóta repüli. A típus negyedik verzióját repülik a 11F század tagjai. A század parancsnoka Mejean Pierre-Yves ezredes, akit a repülős berkekben „Pim” hívónéven ismernek.

A század eddigi repülő típusai:

1919. márciustól 1925. áprilisig Hanriot HD.2

1925. májustól 1926. februárig Gourdou-Leseurre E.T.1   

1926. márciustól 1928. márciusig Dewoitine D1.C1    

1928. áprilistól 1930. májusig Lévy-Biche L.B.2

1928. augusztustól 1932. januárig Dewoitine D1.C1    1932. februártól 1938. áprlisig Wibault-74

1938. májustól 1938. szeptemberig Dewoitine-373

1938. októbertől 1939. decemberig Dewoitine 376     1940. januártól 1940. júniusig Potez 631

1940. júniustól 1944. májusig Dewoitine 520     1945. októbertől 1946. áprilisig SBD-5 Dauntless     1946. áprilistól 1950. márciusig Seafire     1950. áprilistól 1955. januárig F6F-5 Hellcat

1955. áprilistól 1962. áprilisig Aquilon     1963. áprilistól 1978. augusztus 31-ig Etendard IVM     1978. szeptember 4-től Super-Etendard

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.