2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ötven éve a hangsebesség fölött

JETfly  |  2009. 05. 14., 14:54

A magyar katonai repülés történetének egyik legjelentősebb eseményeként 1959-ben lépték át hazánk légterének őrzői a hangsebességet, mégpedig a technikaváltás után rendszerbe állított MiG-19-es repülőgépekkel. Az ötven évvel ezelőtti eseményre emlékeztek Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.

A kecskeméti ünnepségen részt vettek a fél évszázaddal ezelőtti esemény részesei: a pilóták, a légi irányítók, illetve a repülőgépek földi kiszolgálásában közremüködő állomány tagjai is. Összesen több mint hatvanan jöttek el a rendezvényre. A találkozót megtisztelte jelenlétével Nyitrai András, a térség országgyülési képviselője, a parlament Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának tagja is.

A vendégeket Zsámboki Tibor ezredes, a repülőbázis parancsnokhelyettese köszöntötte, majd Orosz Zoltán vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság törzsfőnöke tolmácsolta Tömböl László mérnök vezérezredesnek, a HM Honvéd Vezérkar főnökének üdvözletét.

Orosz tábornok elmondta: a hangsebesség feletti repülést 1947-ben az Amerikai Egyesült Államokban sikerült elérni egy kísérleti repülőgéppel. Néhány évvel később már a Szovjetunióban, illetve hazánkban is sikerült átlépni a hanghatárt.

– Az a generáció, amelyet önök képviselnek, a magyar repülés szempontjából egy olyan meghatározó korszakban volt aktív, amikor a légcsavaros gépről, a sugárhajtású hajtómüvel szerelt gépekre ültek át. Az az út, amelyet önök kiköveztek, eredményes és sikeres volt. Azt hiszem, ezt mindennél jobban bizonyítja az, hogy ma itt vagyunk – emelte ki ünnepi beszédében Orosz Zoltán vezérőrnagy, majd arról beszélt, hogy 2009-ben több jeles évfordulót is ünnepelnek a magyar katonák. Nemcsak a NATO megalakulásának hatvanadik, és hazánk NATO csatlakozásának tizedik évfordulóját, hanem az önkéntes haderő megalakulásának ötödik évfordulóját is. Ezen ünnepek mellett méltán lehet megemlíteni a hazai hangsebesség fölötti repülés kezdetének fél évszázados jubileumát is.

Knoll Gyula nyugállományú ezredes, az első MiG-19-es vadászrepülő század egykori parancsnoka felelevenítette az ötven évvel ezelőtt lejátszódott történelmi eseményeket. Elmondta: a Szovjetunióból érkezett sugárhajtású vadászgépek berepülése 1959. április 20-án történt meg, a hangsebesség áttörése pedig május 16-án. Az egykori vadászpilóta beszélt a MiG-19-es repülőgépek kisebb baleseteiről és azokról a tragédiákról is, amelyek bajtársaik életét követelték. A halottak emlékének a találkozó résztvevői egy perces néma felállással tisztelegtek.

– Mi pilóták úgy szálltunk fel több ezerszer, hogy tudtuk, a halál ott lebeg felettünk, bármikor lecsaphat ránk – mondta Knoll Gyula, majd arról beszélt, hogy a katonai repülők élete sosem volt könnyü. De hiszi, hogy érdemes volt és jelenleg is érdemes a hazát a levegőből védeni, szolgálni.

Ezt követően Berec Zoltán ezredes, a Szentgyörgyi Dezső repülőbázis törzsfőnöke a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség felépítéséről tájékoztatta a találkozó résztvevőit. Majd a bázis történetéről feladatairól és a Kecskeméten rendszeresített repülőeszközökről, vagyis az L–39-es Albatroszokról, a MiG–29-esekről, a Gripenekről és az AN–26-os szállító-repülőgépekről beszélt.

A program egy Gripen vadászrepülőgép mürepülő bemutatójával folytatódott. A pilóta, Ványik Attila százados azt a programját mutatta be, amellyel a repülőnapra készült. A vendégek ezután a földön megtekinthették az Albatrosz, a MiG–29-es és a Jas–39 Gripen vadászrepülőgépeket. Eme, úgynevezett statikus bemutatóra különösen kíváncsiak voltak az egykori vadászpilóták, hiszen tudni szerették volna, hogy az ötven évvel ezelőttihez képest, hogyan is néz ki egy mai vadászgép pilótafülkéje.

A találkozó egyik résztvevője, Makk László nyugállományú ezredes a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: ő maga is tagja volt annak az első tizenkét pilótának, akik, még a gépek Magyarországra érkezése előtt, a Szovjetunióban kapták meg az átképzést a MiG–19-es típusra. Az egykori vadászpilótáról az is kiderült, hogy rokona, egészen pontosan nagybátyja a jelenleg Moszkvában, a NATO Katonai Összekötő Hivatal vezetőjeként szolgáló Makk László mérnök vezérőrnagynak.

– A berepüléseket követően én magam is tartottam hangsebesség feletti bemutató repülést az akkori honvédelmi miniszternek Taszáron. A hangsebességet a repülőtér felett kellett áttörnöm. Én a gépben nem éreztem semmi különöset, csak láttam, amint a müszerfal kijelzői mutatják: átléptem a hangsebességet. Bezzeg a földön jól hallották a hangrobbanást. Később, a landolás után pedig viccesen azt mondták nekem, hogy még a füszálak is elhajoltak a robbanás következtében – emlékezett Makk László.

A nyugállományú ezredes elmondta azt is, hogy a MiG-19-esről később átképezték a MiG-21-es vadászgépre is. Ezzel a két típussal összesen több mint 2800 órát repült. Aktív katonai pályafutását 1976-ban fejezte be, ekkor a MALÉV-nél helyezkedett el, ahol egy átképző tanfolyam elvégzése után Tu-134-es típusú utasszállító repülőgépeken repült tovább berepülő és oktató pilótaként. Sőt a kecskeméti katonai repülőtér névadójának fiával, Szentgyörgyi Dezsővel is együtt repült. Éveken keresztül ő volt az állandó navigátora. Polgári pilótaként tíz évet repült még, katonai és civil pilóta pályafutása során összesen 6800 órát töltött a levegőben.

A magyarországi hangsebesség fölötti repülés ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett kecskeméti találkozó késő délutánba nyúló baráti beszélgetéssel ért véget. Ezen a résztvevők felelevenítették a régi emlékeket, és történeteket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.