2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Alfa-riasztás és „jutalomrepülés”

JETfly  |  2012. 12. 12., 10:44

A Honvédelmi Tudósítók Körének (HTK) utolsó idei látogatását Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra szervezte a Honvédelmi Minisztérium sajtóirodája. A december 11-ei programon az újságírók – a bázis és az alfa-riasztás bemutatása után – „jutalomrepülésen” vettek részt.

A repülőtéren Kilián Nándor dandártábornok, a bázis parancsnoka fogadta az újságírókat, bemutatta az alakulatot, beszélt a bázis történetéről, felépítéséről, illetve az itt végzett feladatokról is. Utóbbiak közül elsősorban hazánk légtérvédelmének ellátásáról, és annak legfontosabb eszközeiről, a Gripen vadászrepülőgépekről adott tájékoztatót. Az előadásra a bázis egyik hangárjában került sor, ahol az elhangzottakat több repülőgép, köztük egy JAS–39-es is „illusztrálta”.

Szücs József mérnök ezredes, a veszprémi székhelyü MH Légi Vezetési és Irányítási Központ parancsnoka a HungaroControl repülési adatait feldolgozó kimutatások alapján arra hívta fel a figyelmet, hogy egy év alatt közel félmillió repülőgép használja Magyarország légterét, s ezek közül idén mindössze 32 alkalommal nem létesítettek kétoldalú kapcsolatot a polgári légiforgalmi irányítással, hat esetben pedig éles, úgynevezett „alfa”-riasztást kellett elrendelni.

Elhangzott: a repülőgépek legkevesebb 8-10, legfeljebb pedig 50 percet töltenek a magyar légtérben, így a légvédelemnek mindössze ennyi ideje marad a reagálásra. Az MH 54. Veszprém Radarezred lokátorai által szolgáltatott adatokból az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ Légi Irányító Központjában állítják elő a légi helyzetképet, itt detektálják és követik a légi jármüveket, valamint itt zajlik a harcvezetéssel kapcsolatos tevékenység is. Szó esett a NATO integrált légvédelmi rendszere magyarországi elemeinek müködési elveiről és eljárásairól is. A Légi Irányító Központ és a bázis összehangolt munkájáról, valamint a riasztásról, majd azt követően a levegőben folyó tevékenységről az újságírók a Zrínyi Média által forgatott, A nemzet szárnyai címü film megtekintésével szerezhettek még több benyomást.

A légvédelmi készenléti szolgálat gyakoroltatását szolgáló úgynevezett Tango Scramble-t (gyakorló elfogást) az újságírók is megtekintették. A sziréna hangjára a repülőszemélyzet a hangárhoz rohant, ahol pillanatokon belül megkezdődött a repülőgépek felkészítése. A hajtómü megfelelő állapotának elérését követően a Gripenek kigördültek a hangárból, néhány méter után ráfordultak a felszállópályára, majd gyors egymásutánban a levegőbe emelkedtek.

A nap csúcspontja kétségtelenül a „jutalomrepülés” volt: a sajtó képviselői egy An-26-os fedélzetéről csodálhatták meg madártávlatból Kecskemétet és környékét.

Fotó: Galambos Sándor

Galéria: Alfa-riasztás és „jutalomrepülés”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.