2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Alfa-riasztás és „jutalomrepülés”

JETfly  |  2012. 12. 12., 10:44

A Honvédelmi Tudósítók Körének (HTK) utolsó idei látogatását Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra szervezte a Honvédelmi Minisztérium sajtóirodája. A december 11-ei programon az újságírók – a bázis és az alfa-riasztás bemutatása után – „jutalomrepülésen” vettek részt.

A repülőtéren Kilián Nándor dandártábornok, a bázis parancsnoka fogadta az újságírókat, bemutatta az alakulatot, beszélt a bázis történetéről, felépítéséről, illetve az itt végzett feladatokról is. Utóbbiak közül elsősorban hazánk légtérvédelmének ellátásáról, és annak legfontosabb eszközeiről, a Gripen vadászrepülőgépekről adott tájékoztatót. Az előadásra a bázis egyik hangárjában került sor, ahol az elhangzottakat több repülőgép, köztük egy JAS–39-es is „illusztrálta”.

Szücs József mérnök ezredes, a veszprémi székhelyü MH Légi Vezetési és Irányítási Központ parancsnoka a HungaroControl repülési adatait feldolgozó kimutatások alapján arra hívta fel a figyelmet, hogy egy év alatt közel félmillió repülőgép használja Magyarország légterét, s ezek közül idén mindössze 32 alkalommal nem létesítettek kétoldalú kapcsolatot a polgári légiforgalmi irányítással, hat esetben pedig éles, úgynevezett „alfa”-riasztást kellett elrendelni.

Elhangzott: a repülőgépek legkevesebb 8-10, legfeljebb pedig 50 percet töltenek a magyar légtérben, így a légvédelemnek mindössze ennyi ideje marad a reagálásra. Az MH 54. Veszprém Radarezred lokátorai által szolgáltatott adatokból az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ Légi Irányító Központjában állítják elő a légi helyzetképet, itt detektálják és követik a légi jármüveket, valamint itt zajlik a harcvezetéssel kapcsolatos tevékenység is. Szó esett a NATO integrált légvédelmi rendszere magyarországi elemeinek müködési elveiről és eljárásairól is. A Légi Irányító Központ és a bázis összehangolt munkájáról, valamint a riasztásról, majd azt követően a levegőben folyó tevékenységről az újságírók a Zrínyi Média által forgatott, A nemzet szárnyai címü film megtekintésével szerezhettek még több benyomást.

A légvédelmi készenléti szolgálat gyakoroltatását szolgáló úgynevezett Tango Scramble-t (gyakorló elfogást) az újságírók is megtekintették. A sziréna hangjára a repülőszemélyzet a hangárhoz rohant, ahol pillanatokon belül megkezdődött a repülőgépek felkészítése. A hajtómü megfelelő állapotának elérését követően a Gripenek kigördültek a hangárból, néhány méter után ráfordultak a felszállópályára, majd gyors egymásutánban a levegőbe emelkedtek.

A nap csúcspontja kétségtelenül a „jutalomrepülés” volt: a sajtó képviselői egy An-26-os fedélzetéről csodálhatták meg madártávlatból Kecskemétet és környékét.

Fotó: Galambos Sándor

Galéria: Alfa-riasztás és „jutalomrepülés”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.