2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Open Skies, ahogyan mi csináljuk

JETfly  |  2013. 05. 07., 09:53

Néhány héttel ezelőtt szenzációként járta be a magyar sajtót az a hír, hogy orosz katonai repülőgépek pásztáznak szép hazánk felett és fényképezik a számukra fontos pontokat.

Az elmúlt két hétben a Magyar Honvédség fényképezésre felkészített An-26 típusú repülőgépei és az erre kiképzett személyzetek a kölcsönösség alapján Ukrajna és Oroszország felett végeztek térképezési feladatokat. Az ukrán missziót olasz, míg az oroszt a kanadai partnerekkel hajtottuk végre, de mindkét esetben magyar katonai szállítógéppel és magyar katonai repülőszemélyzettel. Minden sikeres Nyitott Égbolt feladat alapja a különböző szakterületek (térképészek, fotószenzor szakértők, repülőszemélyzetek, müszaki személyzetek) és a különböző nemzetek közötti együttmüködés kialakítása.

Ezek a feladatok merőben eltérnek a szállítórepülés mindennapjaitól, mivel a repülésre kiválasztott útvonalakat és azok időpontját csak a helyszínen, a fogadó féllel történt egyeztetés után ismerik meg a személyzetek. A jóváhagyás után a repülőgép vezetők és a navigátor elkészíti a repülési terveket és elvégzi azokat a navigációs számításokat, amelyeket az időjárás nem vagy csak részben módosíthat, folyamatosan egyeztetve a fotókat készítő szintén magyar csapattal és a meteorológusokkal. Mindeközben a fedélzeti mérnök és a rádiós bemutatja a repülőgépünket, felszereléseinket a fogadó ország képviselőinek. A repülések során folyamatosan navigációs számításokat végzünk (fordulási szög, forduló előretartás, üzemanyag számítás, sebesség tartás), mivel nem csak az útvonalat kell 10-20 méteres pontossággal tartani, de a megadott pontokra is időben kell érkezni és ez nem egyszerü feladat váltakozó időjárási viszonyok mellett, még a gyakorlott személyzeteknek sem.     

Az ukrán és orosz feladatok során összesen 24 órát töltöttünk a levegőben, melyek során 8 400 kilométert repültünk és fényképeztünk végig. A küldetések végén a fáradt személyzetek örömmel vették a magyar és külföldi partnerek őszinte elismerését a sikeres, hiba nélküli munka végrehajtásért.

Idén még további Nyitott Égbolt feladatok állnak a Magyar Honvédség előtt, amelyekkel tovább növelhetjük Magyarország nemzetközi környezetben is elismert szerepvállalását.

Szöveg / fotó: MH 59. SzDRB, szállítórepülő század

Galéria: Open Skies, ahogyan mi csináljuk

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.