Néhány héttel ezelőtt szenzációként járta be a magyar sajtót az a hír, hogy orosz katonai repülőgépek pásztáznak szép hazánk felett és fényképezik a számukra fontos pontokat.
Az elmúlt két hétben a Magyar Honvédség fényképezésre felkészített An-26 típusú repülőgépei és az erre kiképzett személyzetek a kölcsönösség alapján Ukrajna és Oroszország felett végeztek térképezési feladatokat. Az ukrán missziót olasz, míg az oroszt a kanadai partnerekkel hajtottuk végre, de mindkét esetben magyar katonai szállítógéppel és magyar katonai repülőszemélyzettel. Minden sikeres Nyitott Égbolt feladat alapja a különböző szakterületek (térképészek, fotószenzor szakértők, repülőszemélyzetek, müszaki személyzetek) és a különböző nemzetek közötti együttmüködés kialakítása.
Ezek a feladatok merőben eltérnek a szállítórepülés mindennapjaitól, mivel a repülésre kiválasztott útvonalakat és azok időpontját csak a helyszínen, a fogadó féllel történt egyeztetés után ismerik meg a személyzetek. A jóváhagyás után a repülőgép vezetők és a navigátor elkészíti a repülési terveket és elvégzi azokat a navigációs számításokat, amelyeket az időjárás nem vagy csak részben módosíthat, folyamatosan egyeztetve a fotókat készítő szintén magyar csapattal és a meteorológusokkal. Mindeközben a fedélzeti mérnök és a rádiós bemutatja a repülőgépünket, felszereléseinket a fogadó ország képviselőinek. A repülések során folyamatosan navigációs számításokat végzünk (fordulási szög, forduló előretartás, üzemanyag számítás, sebesség tartás), mivel nem csak az útvonalat kell 10-20 méteres pontossággal tartani, de a megadott pontokra is időben kell érkezni és ez nem egyszerü feladat váltakozó időjárási viszonyok mellett, még a gyakorlott személyzeteknek sem.
Az ukrán és orosz feladatok során összesen 24 órát töltöttünk a levegőben, melyek során 8 400 kilométert repültünk és fényképeztünk végig. A küldetések végén a fáradt személyzetek örömmel vették a magyar és külföldi partnerek őszinte elismerését a sikeres, hiba nélküli munka végrehajtásért.
Idén még további Nyitott Égbolt feladatok állnak a Magyar Honvédség előtt, amelyekkel tovább növelhetjük Magyarország nemzetközi környezetben is elismert szerepvállalását.
Szöveg / fotó: MH 59. SzDRB, szállítórepülő század
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.