2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Open Skies, ahogyan mi csináljuk

JETfly  |  2013. 05. 07., 09:53

Néhány héttel ezelőtt szenzációként járta be a magyar sajtót az a hír, hogy orosz katonai repülőgépek pásztáznak szép hazánk felett és fényképezik a számukra fontos pontokat.

Az elmúlt két hétben a Magyar Honvédség fényképezésre felkészített An-26 típusú repülőgépei és az erre kiképzett személyzetek a kölcsönösség alapján Ukrajna és Oroszország felett végeztek térképezési feladatokat. Az ukrán missziót olasz, míg az oroszt a kanadai partnerekkel hajtottuk végre, de mindkét esetben magyar katonai szállítógéppel és magyar katonai repülőszemélyzettel. Minden sikeres Nyitott Égbolt feladat alapja a különböző szakterületek (térképészek, fotószenzor szakértők, repülőszemélyzetek, müszaki személyzetek) és a különböző nemzetek közötti együttmüködés kialakítása.

Ezek a feladatok merőben eltérnek a szállítórepülés mindennapjaitól, mivel a repülésre kiválasztott útvonalakat és azok időpontját csak a helyszínen, a fogadó féllel történt egyeztetés után ismerik meg a személyzetek. A jóváhagyás után a repülőgép vezetők és a navigátor elkészíti a repülési terveket és elvégzi azokat a navigációs számításokat, amelyeket az időjárás nem vagy csak részben módosíthat, folyamatosan egyeztetve a fotókat készítő szintén magyar csapattal és a meteorológusokkal. Mindeközben a fedélzeti mérnök és a rádiós bemutatja a repülőgépünket, felszereléseinket a fogadó ország képviselőinek. A repülések során folyamatosan navigációs számításokat végzünk (fordulási szög, forduló előretartás, üzemanyag számítás, sebesség tartás), mivel nem csak az útvonalat kell 10-20 méteres pontossággal tartani, de a megadott pontokra is időben kell érkezni és ez nem egyszerü feladat váltakozó időjárási viszonyok mellett, még a gyakorlott személyzeteknek sem.     

Az ukrán és orosz feladatok során összesen 24 órát töltöttünk a levegőben, melyek során 8 400 kilométert repültünk és fényképeztünk végig. A küldetések végén a fáradt személyzetek örömmel vették a magyar és külföldi partnerek őszinte elismerését a sikeres, hiba nélküli munka végrehajtásért.

Idén még további Nyitott Égbolt feladatok állnak a Magyar Honvédség előtt, amelyekkel tovább növelhetjük Magyarország nemzetközi környezetben is elismert szerepvállalását.

Szöveg / fotó: MH 59. SzDRB, szállítórepülő század

Galéria: Open Skies, ahogyan mi csináljuk

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.