2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 2857-es szakasz

JETfly  |  2015. 01. 12., 12:28

Huszonöt évvel ezelőtt végzett vadászpilóták találkoztak a napokban Kecskeméten. A jubileumi összejövetelt Takács Géza alezredes és Kovács Viktor őrnagy szervezték egykori szakasztársaiknak.

Tizenkét fiatal vadászpilótát avattak hadnaggyá negyedszázaddal ezelőtt Szolnokon. Ők voltak annak a 2857-es szakasznak a tagjai, akik a korábbi években végzett tisztekkel ellentétben ismét három évet tanulhattak a Szovjetunióban. Évfolyamuk tulajdonképpen két évfolyamból állt, a beígért orosztanári diplomát viszont nem kapták meg.

Bár a jubileumi találkozó délelőtti programja az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis és a Gripenek megtekintése volt, az egykori szakasztársak egymás közti beszélgetésének a fő témája ennek ellenére mégis az együtt töltött évek alatt történtek felelevenítése volt. A visszaemlékezésekből kiderült például, hogy a ’80-as években minden jelentkezőt felvettek repülőgép-vezető hallgatónak, akit az orvosi bizottság erre alkalmasnak minősített.

Egy hónapos alapkiképzésük 1985 szeptemberében kezdődött, aztán egy évre beültek az iskolapadba. Tanultak mindent, ami orosz: nyelvtant, irodalomtörténetet, stilisztikát, fonetikát, a Szovjetunió történelmét és pártpolitikai ismereteket. Szakmai tantárgyuk viszont csak egy volt, a légi navigáció. Az első év végére tizenkilencen maradtak. Ez viszont komoly gondot jelentett, ugyanis 1986-ban harminc pilótajelöltet kellett volna kiküldeni a Szovjetunióba. A megoldás kézenfekvő volt: az abban az évben repülőgép-vezetőnek felvetteket – komolyabb katonai alapkiképzés és egyéves szolnoki előkészítő nélkül – a csoport után küldték. Így is csak huszonnyolc magyar hallgató tudta megkezdeni tanulmányait abban az évben a krasznodari repülőtiszti főiskolán.

Képzésük az időjárás függvényében zajlott: ősszel és télen iskolába jártak, tavasztól őszig pedig repültek. Először egy, a Fekete-tenger partján lévő légibázison és Novo Minszkaja repterén az Albatrost tanulták, a második évben pedig típust váltottak: átköltöztek Kusovszkaja légibázisára, ahol már MiG−21-esek állomásoztak. Az avatásukig hátralévő két évet itt töltötték. Elsajátították a nappal, kedvező időjárási viszonyok közti géppárkötelékben történő repülést, felkészültek az éjszakai légtérfeladatok végrehajtására, a légi célok elfogására, valamint a földi célok támadására irányított rakétával és bombával.

Tizenketten végeztek, az eredeti tervek szerint ezt követően fél évet még „lehúztak” volna a Kilián-főiskolán és a katonai végzettségük mellé megkapták volna az orosztanári diplomát is. Ebből azonban semmi nem lett, mindenkit azonnal beosztásba helyeztek. Nyolcan Taszárra, négyen pedig Pápára kerültek. A hadnagyi csillagig azonban igencsak rögös út vezetett. Molnár „Bagira” Gábor hallgatónak például az „Időegység alatt ki tud több fenyítést összeszedni” versenyszámban első nekifutásra sikerült a világcsúcskísérlete. A csúcstartó szerint az azóta is megdönthetetlennek tünő eredménye orosz kiképzőjüknek, Bojka hadnagynak köszönhető, aki valamiért nem szerette a magyarokat. Valószínüleg ennek az antipátiának tudható be az is, hogy egy alkalommal a szombati pihenőnapra rendelt el körletszemlét. Bagirának pedig ez volt az a bizonyos utolsó csepp a pohárban: a hadnagy elé állt, és egy félreérthetetlen nemzetközi kézjelzéssel hozta tudtára a nemtetszését. Bagirának addig egyetlen fenyítése sem volt, a következő hónapban viszont tizenkétszer kellett a szőnyeg szélére állnia.

Az utolsó évben aztán az egész magyar szakasz „eltünt”, kis túlzással két ország hadserege kereste őket. Minden baj forrása a szokásos tavaszi reptérkarbantartás volt. Ugyanis mivel repülni nem tudtak, a beton környékén pedig semmi dolguk nem volt, engedélyt kértek a reptérparancsnoktól a távolmaradásra. Az engedélyt megkapták, de a parancsnoknak meg sem fordult a fejében, hogy azt a két hetet a magyar csoport otthon akarja tölteni. A fiúk az utat gyorsan megszervezték: Rosztovig vonattal mentek, onnan egy helyi járatú repülőgéppel Moszkvába, majd a legközelebbi Malév-járattal Budapestre. A főiskola parancsnoka azonban minderről semmit nem tudott. Amikor pedig kiderült, hogy az egész szakasz úton van hazafelé, a kijevi állomáson akarta leszedetni őket a vonatról. A magyarok viszont akkor már Budapesten voltak.

Itthon nagy örömmel fogadták őket, hiszen jelentették, hogy reptérparancsnoki engedéllyel jöttek haza. Az oroszoknak csak három nap múlva jutott eszükbe Szolnokra telefonálni – mindnyájan alapos fejmosást kaptak, de a fenyítést ebben az esetben megúszták.

Az egykori 2857-es szakasz tagjai közül jelenleg ketten szolgálnak a légierőnél: Takács Géza alezredes a kecskeméti légibázis felderítőfőnöke, Kovács Viktor őrnagy pedig a bázis harcászati kiképző repülőszázadának a rajparancsnoka. A jubileumi találkozón rajtuk kívül részt vett még Dobay Attila, Drabik Sándor, Gerics János, Lakos Zoltán, Molnár Gábor és Major Attila.

Bálint Attila és Varga József nem tudtak eljönni, Katovics Balázs és Mizsei Mihály századosok pedig 1995. szeptember 13-án, egy kiképzési feladat végrehajtása során légi balesetben elhunytak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.