2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fotók – Visszatelepültek a Gripenek a Kecskeméti Légibázisra

Fotók – Visszatelepültek a Gripenek a Kecskeméti Légibázisra
Darabos Erika  |  2019. 12. 17., 13:35
Fotók – Visszatelepültek a Gripenek a Kecskeméti Légibázisra

A mai napon, 2019. december 17-én sajtónyilvános esemény keretein belül települtek vissza Kecskemétre az ideiglenesen az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó JAS-39C/D Gripenek. Helyszíni fotók a vadászgépek érkezéséről.

A Gripenek (köztük a készültségi géppárral) 9 óra után nem sokkal jelentek meg újra Kecskemét egén: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra visszaérkező vadászgépek pilótáit a helyszínen köszöntötte Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka, illetve Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője.

Olvasóink az alábbi képgalériában néhány felvételt láthatnak a Gripenek visszaérkezéséről:

Képgaléria megtekintése (36 db kép)
Cikk és fotók: Darabos Erika

A helyszíni fotózási lehetőségért ezúton is köszönetet mondunk a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a Kecskeméti Repülőbázis személyzetének!

Háttéranyag:

A magyar légierő szempontjából kiemelkedő jelentőségű, hogy a Gripen flotta 2019. december 17-től újra a kecskeméti MH59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról látja el hazánk légterének védelmét. A vadászgépek fél évig Pápán állomásoztak, így a gyakorló- és kiképzőrepülések mellett a készenléti szolgálatot is erről a repülőtérről látták el.

Mint ismert, a NATO Biztonsági Beruházási Program, valamint a Modern Városok program részeként a kecskeméti légibázist vegyes – katonai és polgári – használatú repülőtérré fejlesztették, ezért a fel- és leszállópálya, valamint a hozzá kapcsolódó gurulóutak 2019. május közepétől fél évig nem voltak alkalmasak merevszárnyas légiforgalom fogadására.

A szállítógépek a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre települtek át és onnan hajtották végre hadműveleti és kiképzési feladataikat. A Gripen flotta a kecskeméti repülőtér zárva tartásának ideje alatt egy időben több helyszínen is jelen volt. Egy részük Pápára települt és onnan biztosította hazánk és Szlovénia légterének folyamatos védelmét a NATO Integrált Légvédelmi Rendszerében. Ezzel párhuzamosan, május 1-től 4 hónapon át a Gripen flotta másik része Litvániában látta el sikeresen a Balti-államok (Észtország, Lettország és Litvánia) légterének védelmét. Ki kell emelni, hogy ebben az időben a Magyar Honvédség vadászrepülőgépei egy időben öt ország légtérrendészeti feladatait látták el a NATO szövetségi rendszer részeként.

Ebben az időszakban a kecskeméti repülőtér csak a merevszárnyú repülőgépek számára volt zárva, helikopterek folyamatosan tudták használni. A bázis a futópálya zárva tartásának ideje alatt is folyamatosan működött, így biztosította a széttelepült erők logisztikai támogatását.

Képgaléria megtekintése (36 db kép)

A munkálatok során modernebb lett és megújult a futópálya, a fénytechnikai eszközök, az üzemi területek és a támogató infrastruktúra. A visszatelepülést követően az építési munkálatok nem állnak le, a modernizálás folytatódik a rádiónavigációs eszközök cseréjével, további üzemi területek építésével, valamint az infrastruktúra fejlesztésével.

Az elfogadott Átfogó Infrastrukturális Fejlesztési Terv alapján a következő 3 évben további, az alaprendeltetésből adódó feladatok végrehajtását támogatni képes létesítmények kivitelezése is megvalósul. A haderőfejlesztési program keretében a repülőtér folyamatosan fejlődik, és egyre inkább megfelel a NATO és a nemzetközi polgári repülés támasztotta követelményrendszernek. Ez megteremti az alapját annak is, hogy a repülőtér a jövőben közös katonai-polgári felhasználásúvá váljon.

Ebben az évben többek között a külső kerítés felújítása is megtörtént mintegy 8000 méter hosszú szakaszon. A fel- és leszállópálya rekonstrukciójának kivitelezése alkalmassá tette a repülőteret a repülőgépek visszatelepülésére. A kivitelezés teljes befejezését követően a repülőtér magasabb kategóriájú és üzembiztosabb fénytechnikai rendszerrel fog rendelkezni.

A burkolati hibák kijavítása, a szilárd burkolatú padkák kiépítése, valamint az aszfalt gurulóutak felújítása, mind hozzájárulnak a repülésbiztonsági kockázatok csökkentéséhez.

Az 1/A zóna bővítése a kivitelezési munkák befejezését követően lehetőséget ad a szállító repülőgépek elhelyezésére, jégtelenítésére. Továbbá a legkorszerűbb meteorológiai radar telepítése révén a szakemberek pontosabb előrejelzéseket képesek biztosítani a repülési feladatokhoz.

Az „M” és „J” állóhelyeken létesült térvilágítás lehetőséget nyújt az éjszakai kiszolgálási feladatok biztonságosabb végrehajtásához. Fontos megjegyezni, hogy az ASR lokátor áttelepítése is megtörtént.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.