A mai napon, 2019. december 17-én sajtónyilvános esemény keretein belül települtek vissza Kecskemétre az ideiglenesen az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó JAS-39C/D Gripenek. Helyszíni fotók a vadászgépek érkezéséről.
A Gripenek (köztük a készültségi géppárral) 9 óra után nem sokkal jelentek meg újra Kecskemét egén: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra visszaérkező vadászgépek pilótáit a helyszínen köszöntötte Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka, illetve Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője.
Olvasóink az alábbi képgalériában néhány felvételt láthatnak a Gripenek visszaérkezéséről:
A helyszíni fotózási lehetőségért ezúton is köszönetet mondunk a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a Kecskeméti Repülőbázis személyzetének!
Háttéranyag:
A magyar légierő szempontjából kiemelkedő jelentőségű, hogy a Gripen flotta 2019. december 17-től újra a kecskeméti MH59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról látja el hazánk légterének védelmét. A vadászgépek fél évig Pápán állomásoztak, így a gyakorló- és kiképzőrepülések mellett a készenléti szolgálatot is erről a repülőtérről látták el.
Mint ismert, a NATO Biztonsági Beruházási Program, valamint a Modern Városok program részeként a kecskeméti légibázist vegyes – katonai és polgári – használatú repülőtérré fejlesztették, ezért a fel- és leszállópálya, valamint a hozzá kapcsolódó gurulóutak 2019. május közepétől fél évig nem voltak alkalmasak merevszárnyas légiforgalom fogadására.
A szállítógépek a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre települtek át és onnan hajtották végre hadműveleti és kiképzési feladataikat. A Gripen flotta a kecskeméti repülőtér zárva tartásának ideje alatt egy időben több helyszínen is jelen volt. Egy részük Pápára települt és onnan biztosította hazánk és Szlovénia légterének folyamatos védelmét a NATO Integrált Légvédelmi Rendszerében. Ezzel párhuzamosan, május 1-től 4 hónapon át a Gripen flotta másik része Litvániában látta el sikeresen a Balti-államok (Észtország, Lettország és Litvánia) légterének védelmét. Ki kell emelni, hogy ebben az időben a Magyar Honvédség vadászrepülőgépei egy időben öt ország légtérrendészeti feladatait látták el a NATO szövetségi rendszer részeként.
Ebben az időszakban a kecskeméti repülőtér csak a merevszárnyú repülőgépek számára volt zárva, helikopterek folyamatosan tudták használni. A bázis a futópálya zárva tartásának ideje alatt is folyamatosan működött, így biztosította a széttelepült erők logisztikai támogatását.
A munkálatok során modernebb lett és megújult a futópálya, a fénytechnikai eszközök, az üzemi területek és a támogató infrastruktúra. A visszatelepülést követően az építési munkálatok nem állnak le, a modernizálás folytatódik a rádiónavigációs eszközök cseréjével, további üzemi területek építésével, valamint az infrastruktúra fejlesztésével.
Az elfogadott Átfogó Infrastrukturális Fejlesztési Terv alapján a következő 3 évben további, az alaprendeltetésből adódó feladatok végrehajtását támogatni képes létesítmények kivitelezése is megvalósul. A haderőfejlesztési program keretében a repülőtér folyamatosan fejlődik, és egyre inkább megfelel a NATO és a nemzetközi polgári repülés támasztotta követelményrendszernek. Ez megteremti az alapját annak is, hogy a repülőtér a jövőben közös katonai-polgári felhasználásúvá váljon.
Ebben az évben többek között a külső kerítés felújítása is megtörtént mintegy 8000 méter hosszú szakaszon. A fel- és leszállópálya rekonstrukciójának kivitelezése alkalmassá tette a repülőteret a repülőgépek visszatelepülésére. A kivitelezés teljes befejezését követően a repülőtér magasabb kategóriájú és üzembiztosabb fénytechnikai rendszerrel fog rendelkezni.
A burkolati hibák kijavítása, a szilárd burkolatú padkák kiépítése, valamint az aszfalt gurulóutak felújítása, mind hozzájárulnak a repülésbiztonsági kockázatok csökkentéséhez.
Az 1/A zóna bővítése a kivitelezési munkák befejezését követően lehetőséget ad a szállító repülőgépek elhelyezésére, jégtelenítésére. Továbbá a legkorszerűbb meteorológiai radar telepítése révén a szakemberek pontosabb előrejelzéseket képesek biztosítani a repülési feladatokhoz.
Az „M” és „J” állóhelyeken létesült térvilágítás lehetőséget nyújt az éjszakai kiszolgálási feladatok biztonságosabb végrehajtásához. Fontos megjegyezni, hogy az ASR lokátor áttelepítése is megtörtént.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.