A kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató díszvendége a svéd védelmi miniszter volt, és a Magyar Légierő vadászgépeinek gyártója is több érdekességet mutatott be pavilonjában. Jonas Hjelm, a Saab alelnöke, a repülési programok igazgatója foglalta össze az ARANYSAS olvasói számára a magyar Gripen-flotta jövőjét érintő képességnövelő változásokat.
- A kecskeméti repülőnapon több témában is újdonságokat láthattunk a svéd gyártók részéről. A rendezvény során Dean Rosenfield úr, a Saab alelnöke, együttműködési megállapodást írt alá Dr. Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztossal. Milyen fejlesztésekre kerülhet sor a jövőben a svéd-magyar partnerek között?
- Először is örvendetesnek tartom, hogy ismét megrendezésre került a kecskeméti repülőnap. Ki kell emelnem, hogy az egész szervezés igazán profinak bizonyult, és a rendezvény is nagyszerűen sikerült. Egyben arra is lehetőséget teremtett, hogy megünnepeljük a Gripennek a magyar légierőn belüli sikeres másfél évtizedét. A Saab cég sok-sok éve aktívan van jelen Magyarországon, és az említett megállapodás tovább erősíti az együttműködést a védelmi, illetve a high-tech ipari tevékenységek terén.
- A 35-ös oldalszámú magyar Gripent az IRIS-T és a Meteor rakétákkal, valamint új felderítő konténerrel láthattuk. A további képességnövelés érdekében mi szerepelhet még a Saab ajánlatában?
- Magyarország ugyancsak érdeklődik a Saab cég legújabb Gripen C/D verziója, az MS 20 Block 2 iránt, amely számos téren felülmúlja az eredeti repülőgépet. Mindez alapvetően három főbb fejlesztésnek köszönhetően valósul meg. Az első ezek közül az új PS-05/Mk4 fedélzeti radar, amely jelentősen megnöveli a repülőgép ilyen jellegű képességeit. A második tényező a jelenlegi AMRAAM-nek a METEOR BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile, látóhatáron túli levegő-levegő rakéta) eszközzel történő kiváltása. A harmadik lényeges változtatás a korábbi Sidewinder kis hatótávolságú légiharc-rakétának a jóval modernebb IRIS-T-vel történő lecserélése, melyet már a Gripen legmodernebb verziója is indíthat. Az új PS-05/Mk4 fedélzeti lokátor esetében hetven százalékkal nőtt meg a felderítési távolság és jóval kisebb méretű célok detektálására is alkalmas, ami jelentős előrelépésnek számít. Ráadásul elvégezték azokat az előkészítéseket, melyek ahhoz szükségesek, hogy a jövőben akár AESA technológia szerinti továbbfejlesztésen is átessen.
Egy másik tényező a továbbfejlesztett kommunikációs rendszer, a legutolsó NATO sztenderdeknek megfelelő SATURN, ami egy új típusú digitális frekvenciaugratásos titkosított eszköz. Az MS 20 Block 2 csomag egy új levegő-föld fegyvert is tartalmaz, mégpedig a GBU-49-est, amely mind GPS, mind lézeres vezérlés során nagy precizitással alkalmazható. A GBU-49, illetve az új CAS digitális, közvetlen légi támogató csomag lerövidíti azt az időt, amely a parancs vételétől a pontos célra vezetésig szükséges, ráadásul a titkosított rendszer VMF MIL-STD-6017B adatátviteli képességgel is rendelkezik. Összegezve: a változtatások az MS 20 Block 2 verziót jóval hatékonyabb és potensebb harci géppé teszik, s ezáltal bármely új generációs vadászgéppel összevetve megállja a helyét.
- Egy másik érdekesség a JAS 39E életnagyságú makettje volt, amelybe a látogatók is beülhettek. A svéd légierő saját igényein túl milyen nemzetközi lehetőségekkel számol a Saab üzletpolitikája? A már Gripent üzemeltető országok esetleg átválthatnak erre a típusra?
- A Gripen E egy igazán hatékony harci repülőgép, amely iránt számos nemzet érdeklődik, például Finnország, India, Kanada és Kolumbia. A jelenleg Gripent használó országok a közeljövőben akár könnyedén átválthatnak az E változatra úgy, hogy továbbra is a meglévő támogató rendszert, illetve földi kiszolgáló eszközöket használhatják.
- Hol tart a gyártó, illetve az alkalmazó a brazil légierő Gripen F 39 programjában? A svéd légierő csak az E verziót fogja használni, ám Brazília a kétüléses F-et is.
- A Saab tizenhárom Gripen E/F repülőgépet Svédországban készít el, nyolc további példány esetében pedig itt kezdődik a gyártás, viszont Brazíliában fejeződik be, mégpedig a két nemzet mérnökeinek, illetve technikusainak együttműködésével. További tizenöt Gripen teljes mértékben az Embraer cég Gavião Peixoto-ban (São Paulo állam) található üzemében épül majd meg. A brazil légierő első ilyen gépe már az ottani repülési teszteket végzi, négy további összeszerelése pedig a különböző fázisokban tart a svédországi Linköpingben.
A brazil légierő szintén rendelkezik egy csapattal Linköpingben: az úgynevezett GAC-Saab csoport felügyeli és ellenőrzi a különböző folyamatokat. Ők maguk is részt vesznek a programban, amely fejlesztést, gyártást és átvételt is tartalmaz. A brazil berepülőpilóták 2020-ban kezdték meg a gyakorlati kiképzésüket.
- A jelenlegi magyar Gripen-szerződés 2026-ban lejár. Mennyire elégedett a Saab a típus magyarországi üzemeltetésének 15 évével, például az együttműködéssel vagy a pilótaképzéssel?
- A magyar légierő igazán sokat fejlődött a Gripen üzemeltetésének első 15 évében. Számottevő az az eredmény, melyet a nemzetközi együttműködés keretében sikerült elérni, és a legmagasabb színvonalú kiképzést - s ezzel együtt légtérvédelmet hozta magával. Ezen időszak során a magyar légierő az egyik legjelentősebb európai üzemeltetővé lépett elő és komolyan hozzájárult a NATO, illetve az EU műveletek sikereihez. Nekünk, mint a Gripen gyártójának kulcsfontosságú, hogy az ilyen professzionális alkalmazókkal közösen fejleszthessük tovább a Gripent annak érdekében, hogy az a következő 15 évben is a legjobb vadászrepülőgép lehessen.
Forrás: https://aranysas.hu/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.