2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Képességnövelő Gripen-fejlesztések

Képességnövelő Gripen-fejlesztések
Tőrös István  |  2021. 10. 28., 12:06
Képességnövelő Gripen-fejlesztések

A kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató díszvendége a svéd védelmi miniszter volt, és a Magyar Légierő vadászgépeinek gyártója is több érdekességet mutatott be pavilonjában. Jonas Hjelm, a Saab alelnöke, a repülési programok igazgatója foglalta össze az ARANYSAS olvasói számára a magyar Gripen-flotta jövőjét érintő képességnövelő változásokat.

- A kecskeméti repülőnapon több témában is újdonságokat láthattunk a svéd gyártók részéről. A rendezvény során Dean Rosenfield úr, a Saab alelnöke, együttműködési megállapodást írt alá Dr. Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztossal. Milyen fejlesztésekre kerülhet sor a jövőben a svéd-magyar partnerek között?

- Először is örvendetesnek tartom, hogy ismét megrendezésre került a kecskeméti repülőnap. Ki kell emelnem, hogy az egész szervezés igazán profinak bizonyult, és a rendezvény is nagyszerűen sikerült. Egyben arra is lehetőséget teremtett, hogy megünnepeljük a Gripennek a magyar légierőn belüli sikeres másfél évtizedét. A Saab cég sok-sok éve aktívan van jelen Magyarországon, és az említett megállapodás tovább erősíti az együttműködést a védelmi, illetve a high-tech ipari tevékenységek terén.

- A 35-ös oldalszámú magyar Gripent az IRIS-T és a Meteor rakétákkal, valamint új felderítő konténerrel láthattuk. A további képességnövelés érdekében mi szerepelhet még a Saab ajánlatában?

- Magyarország ugyancsak érdeklődik a Saab cég legújabb Gripen C/D verziója, az MS 20 Block 2 iránt, amely számos téren felülmúlja az eredeti repülőgépet. Mindez alapvetően három főbb fejlesztésnek köszönhetően valósul meg. Az első ezek közül az új PS-05/Mk4 fedélzeti radar, amely jelentősen megnöveli a repülőgép ilyen jellegű képességeit. A második tényező a jelenlegi AMRAAM-nek a METEOR BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile, látóhatáron túli levegő-levegő rakéta) eszközzel történő kiváltása. A harmadik lényeges változtatás a korábbi Sidewinder kis hatótávolságú légiharc-rakétának a jóval modernebb IRIS-T-vel történő lecserélése, melyet már a Gripen legmodernebb verziója is indíthat. Az új PS-05/Mk4 fedélzeti lokátor esetében hetven százalékkal nőtt meg a felderítési távolság és jóval kisebb méretű célok detektálására is alkalmas, ami jelentős előrelépésnek számít. Ráadásul elvégezték azokat az előkészítéseket, melyek ahhoz szükségesek, hogy a jövőben akár AESA technológia szerinti továbbfejlesztésen is átessen.

Egy másik tényező a továbbfejlesztett kommunikációs rendszer, a legutolsó NATO sztenderdeknek megfelelő SATURN, ami egy új típusú digitális frekvenciaugratásos titkosított eszköz. Az MS 20 Block 2 csomag egy új levegő-föld fegyvert is tartalmaz, mégpedig a GBU-49-est, amely mind GPS, mind lézeres vezérlés során nagy precizitással alkalmazható. A GBU-49, illetve az új CAS digitális, közvetlen légi támogató csomag lerövidíti azt az időt, amely a parancs vételétől a pontos célra vezetésig szükséges, ráadásul a titkosított rendszer VMF MIL-STD-6017B adatátviteli képességgel is rendelkezik. Összegezve: a változtatások az MS 20 Block 2 verziót jóval hatékonyabb és potensebb harci géppé teszik, s ezáltal bármely új generációs vadászgéppel összevetve megállja a helyét.

- Egy másik érdekesség a JAS 39E életnagyságú makettje volt, amelybe a látogatók is beülhettek. A svéd légierő saját igényein túl milyen nemzetközi lehetőségekkel számol a Saab üzletpolitikája? A már Gripent üzemeltető országok esetleg átválthatnak erre a típusra?

- A Gripen E egy igazán hatékony harci repülőgép, amely iránt számos nemzet érdeklődik, például Finnország, India, Kanada és Kolumbia. A jelenleg Gripent használó országok a közeljövőben akár könnyedén átválthatnak az E változatra úgy, hogy továbbra is a meglévő támogató rendszert, illetve földi kiszolgáló eszközöket használhatják.

- Hol tart a gyártó, illetve az alkalmazó a brazil légierő Gripen F 39 programjában? A svéd légierő csak az E verziót fogja használni, ám Brazília a kétüléses F-et is.

- A Saab tizenhárom Gripen E/F repülőgépet Svédországban készít el, nyolc további példány esetében pedig itt kezdődik a gyártás, viszont Brazíliában fejeződik be, mégpedig a két nemzet mérnökeinek, illetve technikusainak együttműködésével. További tizenöt Gripen teljes mértékben az Embraer cég Gavião Peixoto-ban (São Paulo állam) található üzemében épül majd meg. A brazil légierő első ilyen gépe már az ottani repülési teszteket végzi, négy további összeszerelése pedig a különböző fázisokban tart a svédországi Linköpingben.

A brazil légierő szintén rendelkezik egy csapattal Linköpingben: az úgynevezett GAC-Saab csoport felügyeli és ellenőrzi a különböző folyamatokat. Ők maguk is részt vesznek a programban, amely fejlesztést, gyártást és átvételt is tartalmaz. A brazil berepülőpilóták 2020-ban kezdték meg a gyakorlati kiképzésüket.

- A jelenlegi magyar Gripen-szerződés 2026-ban lejár. Mennyire elégedett a Saab a típus magyarországi üzemeltetésének 15 évével, például az együttműködéssel vagy a pilótaképzéssel?

- A magyar légierő igazán sokat fejlődött a Gripen üzemeltetésének első 15 évében. Számottevő az az eredmény, melyet a nemzetközi együttműködés keretében sikerült elérni, és a legmagasabb színvonalú kiképzést - s ezzel együtt légtérvédelmet hozta magával. Ezen időszak során a magyar légierő az egyik legjelentősebb európai üzemeltetővé lépett elő és komolyan hozzájárult a NATO, illetve az EU műveletek sikereihez. Nekünk, mint a Gripen gyártójának kulcsfontosságú, hogy az ilyen professzionális alkalmazókkal közösen fejleszthessük tovább a Gripent annak érdekében, hogy az a következő 15 évben is a legjobb vadászrepülőgép lehessen.

Forrás: https://aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.