2021. június első két napján - idén először - nyitotta meg újra kapuit a spotterek előtt a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, ahol a két nap alatt közel 80 amatőr és profi fotós dokumentálhatta az aktív üzemnapokat.
A felvételen a 43-as oldalszámú JAS 39D Gripen is szerepel, melynek első ülésében ezúttal Ugrik Csaba dandártábornok, a Kecskeméti Repülőbázis parancsnoka látható (Videó: Kovács Tamás)
A járványügyi helyzet miatt legutóbb 2020 októberében nyílt lehetőség a repülőgépek fotózására, akkor a Gripenek késő délutáni, esti kiképzési repüléseibe és éleslövészeti előkészületeibe pillanthattak be a regisztrált résztvevők, szintén kétnapos csoportbontásban. A program ezúttal a nappali időszakra vonatkozott, hiszen mindkét napon a reggeli első Gripen sor előkészületeivel és felszállásával indult a program. Fotóstémát erősítendő bónuszként, függesztménnyel ellátott vadászgépet fotózhattunk, hiszen a Gripenek szárnya alatt a földi célok ellen bevethető Maverick rakéta gyakorló változata volt látható, törzsük alatt pedig a Litening III típusú, lézeres célmegjelölő konténer. A kerítéshez gyakran kijáró kecskeméti spottereknek köszönhetően természetesen már láttunk korábban is gyakorló Maverick rakétával felszerelt Gripent, de a fegyver függesztésének folyamatát és a műszakiak ehhez kapcsolódó feladatait most először követhettük figyelemmel közelebbről is.
A spotternap programjának felépítése mindkét napon hasonló volt: a zónában repülésre felkészített Gripenek előkészületeit, indítását, kigurulását, fel-, illetve leszállását nézhették és fotózhatták végig az érdeklődők. Mindez a napi program alapját adta, a honvédségi busznak és a kísérőinknek köszönhetően a zónák és a kifutópálya között mozgott folyamatosan a társaság, figyelembe véve a profibb fotósok javaslatait, mit honnan lenne jobb fotózni. A Puma század Gripenjei mellett a Szállítórepülő század Airbus A319-esei is aktív szereplői voltak mindkét napnak, ízelítőül a szerdai napról tudunk mutatni egy olyan Airbus beköszönést, amit - ha esetleg nem is sikerült jól megfotózni - az ember retinájába bizonyosan hosszú időre beleégett:
Hazánkban jelenleg több nemzetközi gyakorlat is zajlik, melyek kapcsán már a napokban is tapasztalhattuk a megnövekedett helikopterforgalmat az ország különböző pontjain: tudva, hogy Kecskemétre is települtek amerikai forgószárnyasok, bízhattunk abban, hogy ezek megtekintésére is lesz lehetőség. Lényegében dokumentarista jelleggel készültek Black Hawk, Lakota és Chinook felvételek is a két nap során, de a hangsúly természetesen a kecskeméti alakulat üzemnapján volt. Aki szeretett volna levegőben, késő délutáni fényekben is helikoptert fotózni, az a benti program zárultával megtehette mindezt immáron a kerítésen túlról is, szerdán például több spotter számára estig ott folytatódott a szabadprogram.
Igazi meglepetésként mindkét napot látványos Gripen demo zárta: a keddi napon Majerik Máté főhadnagy dinamikus programja volt látható, szerdán pedig Szentendrei Dávid százados, új Gripen demo pilóta repült, ő most először mutathatta be programjának elemeit közönség előtt. A két bemutatót elnézve csak remélni tudjuk, hogy minél több hazai és nemzetközi eseményen kapnak majd lehetőséget a magyar bemutató pilóták, népszerűsítve ezáltal a nagy történlemi múltra visszatekintő Puma századot és egyben a Magyar Légierőt. Természetesen a sok-sok repülőgép fotó mellett a csoportképek sem maradhattak el: kedden Mátéval, szerdán pedig Dáviddal a középpontban örökítették meg a spotternapra ellátogató fotósokat.
Összegzésként elmondható, hogy egyéb repülős rendezvények hiányában a résztvevők számára nagy ajándék egy ilyen spotternap, hiszen a repülőgépek fotózása mellett ez végre egy olyan alkalom volt, ahol az elmúlt, nehezebb időszakot átvészelve ismét találkozhattunk repülős érdeklődésű barátainkkal, beszélgethettünk a fotózásról, tervekről, mindennapokról, illetve nem maradhatott el a közös ebéd sem, amit ezúttal egy Gripen hangárban fogyaszthattunk el. Ez természetesen csak az esemény spotter oldala, fontos megemlíteni az ilyen látogatói napok fontosságát a szervezők számára is, hiszen ez a 80 résztvevő (köztük amatőr és profi fotósokkal, újoncokkal és régi "motorosokkal", bloggerekkel, online és nyomtatott repülős témájú magazinok újságíróival) számtalan fotót, videót készítve és azt a közösségi oldalakra kiposztolva egyértelműen a Kecskeméti Repülőbázist és annak mindennapjait népszerűsíti. Mi ezúttal egy vegyes, fotós-videós galériát állítottunk össze Olvasóinknak, próbálva kiragadni azokat a pillanatokat, amit a többi jelenlévő még nem mutatott meg. Ez 100%-ban persze lehetetlen vállalkozás, hiszen a csoportok tagjai nagyrészt ugyanarról a helyről fotózhattak, így sok hasonló felvétel készült. Ahány fotós, annyi látásmód, profi fotósok profi cuccal, amatőr fotósok amatőr cuccal, így biztosan mindenki megtalálja a kedvenc fotóit a közel 80 résztvevő felvételeiből.
A fotókért és a videókért ezúton is köszönetet mondunk Müller Dórának, Kovács Tamásnak, Temesvári Péternek, és Szúh Józsefnek, a meghívóért és a spotternap színvonalas megszervezéséért pedig a Kecskeméti Repülőbázis Kommunikációs és Protokoll Alosztályának! Külön köszönet a hajózó és műszaki személyzetnek, hogy az üzemnapi feladatok mellett egy-egy mosoly, integetés és néhány szó erejéig a spottereket is üdvözölték!
További fotókért látogassanak el a JETfly Facebook oldalára!
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.