2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ketten maradtak

Ketten maradtak
JETfly  |  2016. 09. 19., 09:41

Hosszú évtizedek után Németországban ismét Messerschmitt vadászgépbe ülhettek a második világháború legendás Puma századának veterán pilótái.

Hazaútjukon aztán egy szomorú felkérésnek is eleget kellett tenniük: végakaratának megfelelően, Magyarországra hozták a közelmúltban elhunyt egykori bajtársuk hamvait. Holéczy Dániel hadnagyot szűk családi körben szeptember 17-én búcsúztatták Celldömölkön.

Ingolstadt-Manching légi bázison lévő Messerschmitt múzeumba látogatott a 96 esztendős vitéz Szentiványi János alezredes, és 93 éves bajtársa, Frankó Endre főhadnagy. Az egykori vadászpilóták németországi útját a Magyar Honvédség támogatásával Hochstein András szervezte meg, aki még azt is el tudta intézni, hogy a veteránok egy kicsit nosztalgiázhassanak: beülhettek a második világháborúban általuk repült Messerschmitt Bf-109 G-6 típusú vadászgép kabinjába. 

A rendszerváltás után rehabilitált két idős tiszt egy An-26-os szállítógéppel szeptember 15-én reggel repült ki Németországba. Útjukra elkísérte őket Körömi „Csücsör” József alezredes is, aki a Hungarian Sky Hussars nevet viselő repülőkötelék tagjaként, Doma Sándor alezredessel, Pál István századossal, a tartalék Beke József őrnaggyal és a szóló bemutatót tartó Pinkóczi József alezredessel, magyar vadászpilótaként 1993. júliusban először vett részt nyugati országban szervezett repülőnapon: Fairfordba, a Royal Air Force 75. születésnapján szervezett légi parádén kápráztatták el a közönséget. A kíséret tagjai voltak még: Kálló Sándor őrnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma századának jelenlegi parancsnoka, Baranyai György őrnagy, az MH Ludovika Zászlóalj Kvasz András Század parancsnoka és ifj. Szentgyörgyi Dezső, a kecskeméti repülőbázis névadójának a fia. Ugyancsak a gépen utazott a SpeakEasy Project munkatársaként Hernáth Csaba és Szabó Dénes, akik egy dokumentumfilmet forgatnak a veteránokról. 

Hochstein András, a „nosztalgiautazás” főszervezője elmondta: egy felejthetetlen nappal kívánták meglepni a két idős vadászpilótát azzal, hogy ismét beülhetnek a háborúban általuk repült gépbe. Ilyen típus azonban nincs Magyarországon, azért repültek ki a Messerschmitt Alapítvány múzeumához. Az utat eredetileg júliusra tervezték, technikai okok miatt kellett őszre halasztaniuk. Az akkori terveik szerint Németországban meglátogatták volna az ott letelepedett Holéczy Dánielt is, aki ugyancsak a legendás Puma század tagja volt. Az egykori repülő hadnagy azonban két hete, 93 éves korában elhunyt. A végakarata az volt, hogy hamvai magyar földben nyugodhassanak. Urnáját a két volt bajtársa hozta haza és adták át özvegyének, Nancy Holéczynek, aki azt férje szülővárosába, Celldömölkre vitte. A hamvak már a családi sírhelyben pihennek. 

Fotó: dr. Toperczer István orvos alezredes, Tóth Róbert hadnagy és Hochstein András

A Messerschmitt Alapítvány és az European Aeronautic Defense and Space Company (EADS) támogatásával 1998-ban létrehozott, a világon egyedülálló múzeum érdekessége, hogy itt minden gép repülőképes állapotban van, s valamennyit Willy Messerschmitt tervezte. Ezeket a gépeket láthatjuk repülni a különböző repülőnapokon is. Az épület tulajdonképpen egy hangár, ahol a repülőgépek karbantartását végzik, így azok általában félig szétszerelt állapotban láthatók. A falakon lévő tablókon pedig bemutatják Willy Messerschmitt életét és teljes munkásságát. A múzeum csak előzetes jelentkezés alapján látogatható. Egyrészt azért, mert az EADS gyár területén található, ahol a német Eurofighterek végszerelését végzik, másrészt pedig ez a repülőtér a német légierő kísérleti- és javítóbázisa. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.