2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NATO Tiger Meet 2018

NATO Tiger Meet 2018
JETfly  |  2018. 06. 05., 15:43
NATO Tiger Meet 2018

Hatodik alkalommal vett részt a kecskeméti Puma harcászati repülőszázad a NATO Tiger Meet gyakorlaton. A lengyelországi 31. Baza Lotnictwa Taktycznego repülőezred bázisára öt JAS-39 Gripen típusú géppel és közel ötven fővel települt át az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya.

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma vadászrepülő-százada már 2014 óta teljes jogú tagja a NATO „tigris közösségének”, ahol a tagok valamelyik nagymacska faj szimbólumát viselik az egységjelvényükön és egyben részesei a közösség szellemiségének. Az idei gyakorlaton tizenkét országból közel száz repülőeszköz (vadászgépek, helikopterek, elektronikai zavaró „EW” és légi irányítógépek „AWACS”) és közel ezer katona vett részt. A kitelepülő magyar kontingens öt Gripen repülőgépet szolgált ki illetve üzemeltetett a gyakorlat két hetében.

A magyar katonák a kecskeméti repülőbázis szállítórepülő-század An-26-osával két lépcsőben érkeztek meg a gyakorlat helyszínére. A póttartályokkal felszerelt öt Gripen leszállás nélkül teljesítette a Kecskemét – Poznan közötti távolságot. A gépek üzemeltetéshez szükséges felszereléseket, amelyeket légi úton nem tudtak szállítani, közúton, katonai járművekkel juttatták el a lengyel légibázisra Kecskemétről.

A Tiger Meet gyakorlat célja, hogy a NATO szövetséges országok a különböző típusú repülőgépeikkel összehangolt légi műveleteket hajtsanak végre a valós háborús körülményekhez közeli feltételek mellett. Az így végrehajtott gyakorló feladatok a későbbiekben segítik a hatékony együttműködést és szorosabbra fűzik a Tigris közösség tagjainak kapcsolatát is. A találkozók ezzel kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a műveleti tapasztalatokkal még nem rendelkező pilóták tapasztalatokat szerezhessenek gyakorlott kollégáiktól.

A NATO Tiger Meet 2018 gyakorlat „vendéglátója”, a Lengyel Légierő 31. ezredének F-16C/D Bolck 52 Fighting Falcon típusú repülőgépeket üzemeltető százada volt. A valós repülési feladatok május 14-én kezdődtek, a légterek valamint a helyi eljárások ismeretében már közel-légiharc is zajlott a magyar Gripenek és más nemzetek vadászrepülőgépei között. A földi kiszolgáló személyzet is beüzemelte munkaállomásait, ami háborús környezetnek megfelelően tábori sátrakat és munkakonténereket jelent.

A két hétben változatos feladatok vártak a repülőszázadokra, melyek során közel hetven repülőgép tartózkodott egyidőben a kijelölt légterekben. A repülési feladatok tervezése során a legújabb műveleti tapasztalatok alapján a valósághű bevetéseket igyekeztek összeállítani. A magyarok elsősorban levegő-levegő feladatokon (légi fölény kivívása és megtartása), valamint ellenséges erőként levegő-föld feladatok (földi célok megsemmisítése) vettek részt. A Tiger Meet ugyanakkor lehetőséget nyújtott olyan feladatokat végrehajtására is, amelyekhez nincs megfelelő méretű légtér Magyarországon.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)
Fotó: a szerző, dr. Toperczer István alezredes

A gyakorlat délelőttjei összetett légi hadműveleti feladatok gyakorlásával teltek, miközben a földön már a délutáni „bevetések” tervezése zajlott. Délelőttönként általában negyven gép vett részt a szövetségi „Kék” oldalon és tíz gép az ellenséges, a „Vörös” oldalon a feladatokban, a délutánonként tíz „Kék” és a négy „Vörös” volt jellemző. A feladatok tervezésekor, mindig aznap határozták meg a „Vöröseknek”, hogy milyen géptípust kell szimulálniuk és csak a típusra jellemző manővereket hajthattak végre, illetve csak olyan rakétatípus indítását szimulálhatták, amely megfelelt az adott fegyverzet jellemzőinek. Az idei gyakorlaton első alkalommal adtak a magyarok a „Kék” és a „Vörös” erőknek olyan kötelékparancsnokot, aki tavaly a spanyolországi TLP (Tactical Leadrship Programme) kurzuson végzett. Minden résztvevő nemzet repülőgépei naponta két feladatban vettek részt, délelőtt másfél és 2 óra időtartamban, míg délután ötven és 100 perc körüli repülési időket teljesítettek a résztvevők.

A gyakorlat két nagyméretű és öt kisebb légteret igényelt, Poznantól északra illetve a légibázis körzetében. Az összetett légi hadműveleti feladatokra Magyarország méretű légtereket, miközben a földi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) szimuláló feladatokra és a közel-légiharcokra a kisebbeket használták a gyakorlat során. A délutánokat CAS feladatkörök és az egy az egy elleni közel-légiharcok tették ki. Minden légi művelet AWACS, kutató-mentő helikopterek és légvédelmi rakéta támogatásával, a valós háborús illetve béketámogató hadműveletek tapasztalatainak felhasználásával valósult meg.

A „Tigrisek” komplex, összhaderőnemi műveleteket is végrehajtottak, mivel a Tiger Meet részeként cseh, olasz valamint angol helikopteres és lengyel szárazföldi speciális egységek (előretolt repülésirányítók) is részt vettek a harci kutató-mentő és személyi mentés bevetésekben, szárazföldön és tengeren egyaránt.A bevetések után, azok végrehajtásának az eredményességét a fedélzeti adatrögzítő eszközök segítségével, még aznap délután közösen kiértékelték.

Minden feladatnak volt egy külső szemlélője is, aki figyelte és értékelte a kötelékparancsnokok munkáját a tervezés során, illetve összekötő szerepet játszott „kék” és „vörös” gépek között, valamint a kiértékelést is ő vezényelte. A vezérkar szerepét betöltő „White Cell” csoport, mint egy parancsnokság, kijelölte a célokat és a megsemmisítendő egységeket, valamint meghatározták a feladatok stratégiáját is. Ezek alapján elkészítették a légi műveleti parancsot (ATO = Air Tasking Order), illetve ha kérés érkezett a kötelék parancsnokától, akkor döntést hoztak a támogatásra vonatkozóan.

A május 14 és 25. között tartott gyakorlaton a magyar Gripenek 60 órát repültek, a kontingens remekül helyt állt, minden rábízott feladatot sikeresen teljesített, így rengeteg tapasztalattal térhetett haza a közel két hetes találkozóról.

Forrás: http://www.mh59.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.