Szentgyörgyi Dezső tisztelői és volt kollégái az egykori Malév színeiben pompázó Ikarus 55-össel érkeztek Ferihegyről az ünnepi állománygyűlésre.
Bázisnap a Kecskeméti Repülőbázison
Emberi nagysága a magyar repüléstörténet kiemelkedő, egyedülálló alakjává tette Szentgyörgyi Dezsőt
A vidám hangulatú bázisnap a versenyek eredményhirdetésével zárult
Szentgyörgyi Dezső élete, kvalitásai utat mutatnak, erőt adnak nekünk ahhoz, hogy ott folytassuk, ahol ő abbahagyta, ugyanolyan kitartással és elkötelezettséggel szolgáljuk hazánkat, mint ő tette – hangsúlyozta április 28-án, a névadójuk emlékművének megújításával egybekötött bázisnapon Fekete Tamás alezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis megbízott parancsnokhelyettese.
Malév-kapitányként viselt sapkájának bronzból készült másával egészült ki Szentgyörgyi Dezső emlékműve a kecskeméti repülőbázison. Az alakulat 1990. április 28-án vette fel a második világháborúban huszonkilenc igazolt légi győzelmet elért legendás vadászpilóta nevét. „Vitéz Szentgyörgyi Dezső nagysága élete során nagyon sok mindenben megmutatkozott, de egy kaotikus időszakban, a második világháború idején teljesedett ki igazán. Akkor bizonyíthatta hazaszeretetét, bátorságát és pilótaképességeit. Emberi nagysága a magyar repüléstörténet kiemelkedő, egyedülálló alakjává tette.” – hangsúlyozta Fekete Tamás alezredes, a bázis megbízott parancsnokhelyettese, majd ifj. Szentgyörgyi Dezsővel közösen leleplezték az emlékmű kiegészítő elemét.
A névadójuk tiszteletére rendezett ünnepélyes bázissorakozón a legjobbak munkáját külön is megköszönték, majd egykori pilótatársa életútját és tragikus halálának körülményeit Papp Ferdinánd, nyugállományú Malév-kapitány idézte fel. A bázisnap hivatalos programját a Szentkirályi Motoros Club felvonulása, Gergely Sanyi magyar és Európa-bajnok stunt rider motoros lélegzetelállító bemutatója és a FaceTeam Akrobatikus Sportszínház tagjai által előadott kosárlabdashow követték. A bázis zászlóalj-válogatottjai kispályás fociban küzdöttek egymással, az airsoft-fegyverek iránt érdeklődők részére Nagy Mátyás őrnagy, a Kecskeméti Honvéd Sportegyesület elnöke és Gál Imre, a Kecskeméti Airsoft Egyesület elnöke rendeztek egy „házi bajnokságot”. Idén is megtartották a már hagyományos főzőversenyt, akik pedig mélyebben kívántak elmerülni a gasztronómiai rejtelmeiben, ebéd előtt meghallgathatták Hamvas Zoltán Európa-bajnok, világdöntő negyedik helyezett séf, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökének filmvetítéssel színesített előadását.
Szentgyörgyi Dezső tisztelői és volt kollégái az egykori Malév színeiben pompázó Ikarus 55-össel érkeztek Ferihegyről az ünnepi állománygyűlésre. A 60-as évek népszerű „faros” buszát a magyar légiközlekedés emlékeinek ápolását, a légi szállítás működését, titkainak megismertetését és népszerűsítését felvállaló Légiközlekedési Kulturális Központ támogatásának köszönhetően csodálhatták meg a veterán járművek rajongói. Somogyi-Tóth Gábor, a ferihegyi székhelyű központ ügyvezetője elmondta: több Malév-es autóbuszt és speciális járművet sikerült már megszerezniük és restaurálniuk. A Budapesti Közlekedési Vállalat által felújított buszok közül pedig kettőt festettek a Malév színeire. Ezek egyike a most Kecskeméten bemutatott Ikarus 55-ös, amelynek korhű helyreállításán a BKV szakemberei - köztük Farkas Ferenc, az autóbusz vezetője - több mint egy évig dolgoztak.
Fotók: a szerző, Galambos Sándor felvételei
A vidám hangulatú bázisnap a versenyek eredményhirdetésével zárult. A bográcsok mesterei mezőnyében a hadműveleti főnökség Hamművelet nevet viselő csapata tarolt. Marhalapocka-pörkölt kapros túrós csuszával − Ancsa-szárnyon és a desszertként kínált Rakott Gripen-palacsinta − Ancsa-törzsön fantázianévre keresztelt fogásaik az ízvilág és a tálalás kategóriában is az első helyen végeztek. A csapat szakácsa Odrobina Ferenc százados, látványtervezője Szloszjár Tamás őrnagy volt, munkájukat Kékesiné Fekete Judit és Matkovics Ferencné zászlósok segítették. A focibajnokságot a művelettámogató zászlóalj Mókusok néven pályára lépett gárdája nyerte.
A 2024-es évben is a legolvasottabb cikkeink között szerepeltek a havi programajánlók, így ezek összeállítását 2025-ben is folytatjuk. A sort márciussal indítjuk, a hónapot rögtön a makettrajongók egyik kedvenc helyszíne, Szolnok nyitja.
Hatalmas érdeklődés mellett zajlott a Thai Királyi Légierő Gripenjeinek első közúti üzemnapja: a gyakorlatot 2025. február 27-én rendezték meg Songkhla tartomány, 4287-es jelzésű útján.
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
Újraértelmezi az exkluzív utazást az Air France új, első osztályú kabinja, amely 3,5 négyzetméteres lakosztályban nyújt személyre szabott utazási élményt 2025 tavaszától.
A tavalyi rekord éves forgalom és a szintén rekorddal induló január után februárban folytatódott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jelentős utasszám-emelkedése.
Az Emirates légitársaság a Parsys Telemedicine vállalattal együttműködve új, innovatív fedélzeti egészségügyi megoldást vezet be, amely lehetővé teszi az utasok gyors és magas színvonalú orvosi ellátását repülés közben.
A VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport két éven belül másodszor is elnyerte az Európa legjobb repülőtere díjat a 15-25 milliós utasforgalmat kezelő légikikötők kategóriájában.
A légitársasági csoportnál 23 éve dolgozó Jan Kropáčeket nevezte ki az Air France-KLM magyarországi értékesítési vezetővé, ahol McPartlin-Kiss Ildikót váltja.
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.