"Nehéz szerénynek maradni!", állítja a Tiger Meet-ek jelmondata. A fotókat nézve, van benne igazság! Sehol máshol nem láthatunk ennyi, látványosan megfestett katonai repülőgépet - de a csodaszép merev- és forgószárnyasok nem kiállításra jöttek. Dolgoztak, kőkeményen, s velük együtt a hajózók és a műszakiak is.
Az először 1960-ban megrendezett Tiger Meet-rendezvények történelméről az Aranysas magazin régebbi számaiban már részletesen meséltünk. A világ leglátványosabb - és kétségkívül leghangosabb - nagymacska-seregszemléjén a gyönyörű „tigrisminta” csak látványos külsőség, hiszen a hangsúly a 13 országból érkezett 80 légijármű és a közel 1300 hajózó, műszaki és más specialista együttműködésén, közös feladat-végrehajtásán van. A romantikus kezdetek után a NATO Tiger Meet mára már a katonai szövetség egyik kiemelten fontos kiképzési eseményévé nőtte ki magát.
Az október első hetében megrendezett, sorrendben az 59. találkozónak idén az olaszországi Gioia del Colle melletti, 1916 óta működő 36. „Antonio Ramirez” légibázis adott otthont. Ez a repülőtér jelenti a 36. repülőezred (36 Stormo) otthonát. Ez az 1938 óta létező alakulat arról híres, hogy az olasz légierőben egyedül két, első vonalbeli aktív vadászbombázó századdal (10 és 12 Gruppo) rendelkezik. Ráadásul a repülőtér műszaki bázisa képes az Eurofighter-ek tervezett 500 és 1000 repült órás nagyjavítására is, így kiemelt szerep jut neki az olasz EF-2000 flotta fenntartásában.
Megjegyzendő, hogy a „tigrisek” nem először járnak a NATO déli frontjának számító Olaszországban. Először a Cameri melletti repülőtéren gyűltek össze a résztvevők 1973-ban. A vendégek elégedettek voltak, hiszen a rotációs elvnek megfelelően 1980-ban és 1988-ban ismét Cameriben zajlott a találkozó. Így nem lehet csodálkozni, hogy 35 esztendővel később, sokkal modernebb gépekkel, de néhány veterán visszatérővel is a mezőnyben, a Tiger Meet ismét a csodás Olaszországba látogatott el.
Sokféle gép, sokféle feladat
A szervezők egyik legfontosabb célja, hogy igazi típuskavalkádot biztosítsanak a Tiger Meet idejére. Ez nem csak a spotterek szívének kedves, hanem biztosítja azt is, hogy a szűk másfél hét alatt minél többféle feladatot tudjanak végrehajtani a résztvevők. egy átlagos napon két hullámban szálltak fel a feladatra felkészített hajózók és gépeik. A reggeli „nagy kötelékek” komplex légi műveletekre (COMAO) indultak. A délutáni csapat tagjai már a specializáltabb repülésekre koncentráltak: elektronikai hadviselés, alapvető vadászfeladatok, manőverező légiharcok, illetve az alacsonyan és lassan mozgó célpontok elfogása volt jellemzően az étlapon.
A sok géphez sok helyre is szükség volt - földön és égen egyaránt. Ennek megfelelően Puglia, Calabria és Basilicata környékének kijelölt és a gyakorlat idejére szigorúan lezárt légterei, illetve Sibari, Pisticci és Crotone repülőterei is a résztvevők rendelkezésére álltak. A többnemzeti, számos típust felvonultató, összetett légiműveletek között szerepeltek a klasszikus légvédelmi műveleti és légi elfogási, nagy távolságú csapásmérési, illetve a saját szárazföldi erők közeli légitámogatási, vagy éppen a harci kutató-mentő feladatok. 1100 felszállással több mint 800 repült órát sikerült baleset- és eseménymentesen teljesíteni a résztvevőknek. Ebben az olasz légierő alájátszói, azaz a KC-130J és a KC-767 tankergépek, illetve egy vadonatúj G550 CAEW légtérellenőrző radarfelderítőgép is segítettek.
Egy szintén fontos része a Tiger Meet-eknek az egymás típusának és eljárásainak első kézből történő megismerése. Ehhez a résztvevő vadászbombázó századok igyekeznek kétüléses gépeket is küldeni a találkozóra. Így a „társtigrisek” hajózói részt vehetnek akár egy szimulált harci bevetésen is - márpedig működés, azaz repülés közben lehet igazán jól megérteni és átélni azt, amiről odalenn, a dokumentumokban, a vetített képes előadásokon és a tantermekben már annyi szó esett.
De ne felejtsük el a nagy presztízzsel bíró Ezüst Tigrist: idén a bajorok, azaz a német légierő Neuburgból érkező, „Bajor Tigris” nevet viselő 74. taktikai repülőszázada vihette haza mind a Silver Tiger Trophy-t, mind a legszebben festett gép díját. A képeket látva igencsak megérdemelten…
Színben a lényeg!
Nekünk, a katonai repülés iránt rajongóknak azért valahol mégiscsak az alkalomhoz illő díszfestések jelentik a Tiger Meet-ek savát-borsát. Nos, ezt a hagyományt szerencsére 2023-ban is komolyan vették a résztvevők, így a századok egy-egy alaposan feldíszített géppel jelezték: az adott egységben igazi tigrisvér csörgedezik. Ez - valljuk meg - az unalmasan egyenszínű, légifölény-szürke gépek korszakában szinte az egyetlen lehetőség, hogy ilyen mennyiségű, díszfestéses gépet kapjanak lencsevégre a spotterek és a képeiken keresztül lássuk mi, rajongók.
Az idei felhozatal legszebb gépeit a török, a német és az osztrák századok hozzák Gioia del Colle-be. Bár az időjárási előrejelzések az elmúlt évtizedek adatai alapján erre az időszakra nem ígérkeztek túl bíztatónak, de az égiek az égjárókkal voltak: kellemes meleg, tiszta égbolt, ragyogó légköri viszonyok várták a hajózókat és a látogatókat egyaránt.
S már azt is tudni lehet, hogy 2024-ben a németországi Schleswig/Jagel légibázis fog otthont adni az eseménynek. Aki számít, ott lesz…
A cikk nyomtatott változata az Aranysas magazin 2023. decemberi számában jelent meg.
Forrás: https://www.aranysas.hu/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.