2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés a levegőből

Tisztelgés a levegőből
JETfly  |  2016. 08. 30., 13:25

Magyar Gripenek Varsó fölött.

Huszonnyolc gépből összeállított kötelék tagjaiként, a Magyar Honvédség Gripenjei is köszöntötték a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39-eseit Ivanics Gyula százados és Terpó Zoltán főhadnagy vezették.
Német Eurofighterek, lengyel F–16-osok és MiG–29-esek, spanyol EF–18-asok, szlovák és bolgár MiG–29-esek, román MiG–21-esek, cseh és magyar Gripenek köszöntötték a levegőből július 8-án a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit.

– A végrehajtás nem okozott különösebb nehézséget számunkra, hiszen vettünk már részt hasonló tisztelgő repülésen. A franciák nemzeti ünnepén, a 2008. július 14-én rendezett díszszemlén egy Gripenünk négy Mirage 2000D-vel húzott át Párizs felett. Hajózóink számára egyébként a kötelékben, a nagy csoportban történő repülés is rutinfeladatnak számít; a májusi Tiger Meet alkalmával például hetven repülőgép is tartózkodott egyszerre a kijelölt légtérben. A feladat két szempontból volt speciális: a Gripeneknek egy nagyváros felett kellett alacsonyan, 150–300 méter magasságban áthúzniuk, és kint kevés idő állt rendelkezésünkre kidolgozni az együttműködést a részt vevő többi nemzettel. Nem Kecskemétről szálltak fel, hanem egy Poznan melletti repülőtérről. A hazai felkészülésre – ami gyakorlatilag az áttelepüléshez, a szlovák és a cseh légtéren történő átrepüléshez szükséges engedélyek beszerzését jelentette – bő két hetet kaptunk – sorolta Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka.

Két spanyol EF–18-as és egy lengyel F–16-os köszönti a NATO-csúcs résztvevőit (Fotó: Internet és archív)

A két magyar vadászgép a Varsó feletti áthúzás előtt három nappal repült át a Poznan-Krzesiny repülőbázisra.

– Terveztünk ugyanis néhány gyakorló repülést az ottani lengyel F–16-osokkal. Egyébként a gépek többsége is itt landolt, csak a román MiG–21- esek, a szlovák, lengyel és a bolgár MiG–29-esek mentek a Varsó melletti Minsk Mazowiecki repülőterére. A Varsó feletti áthúzás előtt egy, a bázisunktól úgy félórányira lévő gyülekezési légtérben találkoztunk a többi géppel. Úgynevezett kiskötelékbe rendeződtünk; mi egy lengyel vezérgépet kísértünk, az előttünk haladókat harminc másodperces késleltetéssel követve. Erre a fél percre azért volt szükség, hogy ne kerüljünk a gázsugaraikba; ugyanis valamennyi gépnek azonos magasságot kellett tartania. Ebből a gyülekezési légtérből Varsóig és vissza tizenöt percen át tartott az út, aztán egy újabb félórás repülés után leszálltunk a Poznan melletti légibázison. Másnap jöttünk vissza Kecskemétre, műszaki kollégáink pedig utánunk két nappal értek haza – kapcsolódott a beszélgetésbe Ivanics Gyula százados.

Bár a NATO-csúcs résztvevői előtti tisztelgés nem szerepelt az idei kiképzési tervben, ám kiválóan alkalmas volt az első félévben végrehajtott feladatok – szó szerint – ünnepélyes lezárására. Zsúfolt hónapokat tudhat ugyanis maga mögött a kecskeméti repülőbázis személyi állománya. Január 8-án ért véget számukra a Baltic Air Policing (BAP) légtérrendészeti misszió: 2015 szeptemberétől őrizték magyar Gripenek Lettország, Észtország és Litvánia légterét. A kontingens létszáma több mint nyolcvan fő volt, a JAS–39-esek 430 órát töltöttek a levegőben, 101 gyakorló riasztást kaptak, 25 éles elfogást hajtottak végre. A V4-ek EU-harccsoportjába történt felajánlás alapján több, a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) célzó gyakorlaton vettek részt, folyamatosan szinten kellett tartaniuk a légi utántöltési képességet, és megkezdték a repüléseket az újonnan beszerzett éjjellátó készülékekkel. Május közepén öt vadászgéppel és 50 fős kontingenssel részt vettek a spanyolországi Zaragozában rendezett 55. NATO Tiger Meet repülőharcászati gyakorlaton, ahol ötven felszállással hatvankét repült órát teljesítettek. Július végétől pedig, a Panther Strike 2016 gyakorlat keretében, amerikai F–16-osokkal, A–10- es csatarepülőgépekkel, C–130-as nehéz szállítógépekkel, egy KC–135 légi utántöltő repülőgéppel, szlovák MiG–29-esekkel és a szlovén légierő PC–9M típusú repülőgépeivel közös repülőkiképzést hajtottak végre.

Ősszel – határrendészeti feladataik ellátásával párhuzamosan – a Gripenek részt vesznek majd egy nagyszabású együttműködési gyakorlaton a szárazföldi csapatokkal, és Csehországban is lesz egy CAS-gyakorlat. Nemzetközi repülőnapokon is ott lesznek a Magyar Honvédség JAS– 39-esei: Horvátország, Ausztria, Szlovákia és a megalakulásának 90. évfordulóját ünneplő Svéd Királyi Légierő (Flygvapnet) meghívásának tudnak eleget tenni.

Magyar Honvéd 2016. augusztus/Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.