2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés a levegőből

Tisztelgés a levegőből
JETfly  |  2016. 08. 30., 13:25

Magyar Gripenek Varsó fölött.

Huszonnyolc gépből összeállított kötelék tagjaiként, a Magyar Honvédség Gripenjei is köszöntötték a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39-eseit Ivanics Gyula százados és Terpó Zoltán főhadnagy vezették.
Német Eurofighterek, lengyel F–16-osok és MiG–29-esek, spanyol EF–18-asok, szlovák és bolgár MiG–29-esek, román MiG–21-esek, cseh és magyar Gripenek köszöntötték a levegőből július 8-án a varsói NATO-csúcstalálkozó résztvevőit.

– A végrehajtás nem okozott különösebb nehézséget számunkra, hiszen vettünk már részt hasonló tisztelgő repülésen. A franciák nemzeti ünnepén, a 2008. július 14-én rendezett díszszemlén egy Gripenünk négy Mirage 2000D-vel húzott át Párizs felett. Hajózóink számára egyébként a kötelékben, a nagy csoportban történő repülés is rutinfeladatnak számít; a májusi Tiger Meet alkalmával például hetven repülőgép is tartózkodott egyszerre a kijelölt légtérben. A feladat két szempontból volt speciális: a Gripeneknek egy nagyváros felett kellett alacsonyan, 150–300 méter magasságban áthúzniuk, és kint kevés idő állt rendelkezésünkre kidolgozni az együttműködést a részt vevő többi nemzettel. Nem Kecskemétről szálltak fel, hanem egy Poznan melletti repülőtérről. A hazai felkészülésre – ami gyakorlatilag az áttelepüléshez, a szlovák és a cseh légtéren történő átrepüléshez szükséges engedélyek beszerzését jelentette – bő két hetet kaptunk – sorolta Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka.

Két spanyol EF–18-as és egy lengyel F–16-os köszönti a NATO-csúcs résztvevőit (Fotó: Internet és archív)

A két magyar vadászgép a Varsó feletti áthúzás előtt három nappal repült át a Poznan-Krzesiny repülőbázisra.

– Terveztünk ugyanis néhány gyakorló repülést az ottani lengyel F–16-osokkal. Egyébként a gépek többsége is itt landolt, csak a román MiG–21- esek, a szlovák, lengyel és a bolgár MiG–29-esek mentek a Varsó melletti Minsk Mazowiecki repülőterére. A Varsó feletti áthúzás előtt egy, a bázisunktól úgy félórányira lévő gyülekezési légtérben találkoztunk a többi géppel. Úgynevezett kiskötelékbe rendeződtünk; mi egy lengyel vezérgépet kísértünk, az előttünk haladókat harminc másodperces késleltetéssel követve. Erre a fél percre azért volt szükség, hogy ne kerüljünk a gázsugaraikba; ugyanis valamennyi gépnek azonos magasságot kellett tartania. Ebből a gyülekezési légtérből Varsóig és vissza tizenöt percen át tartott az út, aztán egy újabb félórás repülés után leszálltunk a Poznan melletti légibázison. Másnap jöttünk vissza Kecskemétre, műszaki kollégáink pedig utánunk két nappal értek haza – kapcsolódott a beszélgetésbe Ivanics Gyula százados.

Bár a NATO-csúcs résztvevői előtti tisztelgés nem szerepelt az idei kiképzési tervben, ám kiválóan alkalmas volt az első félévben végrehajtott feladatok – szó szerint – ünnepélyes lezárására. Zsúfolt hónapokat tudhat ugyanis maga mögött a kecskeméti repülőbázis személyi állománya. Január 8-án ért véget számukra a Baltic Air Policing (BAP) légtérrendészeti misszió: 2015 szeptemberétől őrizték magyar Gripenek Lettország, Észtország és Litvánia légterét. A kontingens létszáma több mint nyolcvan fő volt, a JAS–39-esek 430 órát töltöttek a levegőben, 101 gyakorló riasztást kaptak, 25 éles elfogást hajtottak végre. A V4-ek EU-harccsoportjába történt felajánlás alapján több, a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) célzó gyakorlaton vettek részt, folyamatosan szinten kellett tartaniuk a légi utántöltési képességet, és megkezdték a repüléseket az újonnan beszerzett éjjellátó készülékekkel. Május közepén öt vadászgéppel és 50 fős kontingenssel részt vettek a spanyolországi Zaragozában rendezett 55. NATO Tiger Meet repülőharcászati gyakorlaton, ahol ötven felszállással hatvankét repült órát teljesítettek. Július végétől pedig, a Panther Strike 2016 gyakorlat keretében, amerikai F–16-osokkal, A–10- es csatarepülőgépekkel, C–130-as nehéz szállítógépekkel, egy KC–135 légi utántöltő repülőgéppel, szlovák MiG–29-esekkel és a szlovén légierő PC–9M típusú repülőgépeivel közös repülőkiképzést hajtottak végre.

Ősszel – határrendészeti feladataik ellátásával párhuzamosan – a Gripenek részt vesznek majd egy nagyszabású együttműködési gyakorlaton a szárazföldi csapatokkal, és Csehországban is lesz egy CAS-gyakorlat. Nemzetközi repülőnapokon is ott lesznek a Magyar Honvédség JAS– 39-esei: Horvátország, Ausztria, Szlovákia és a megalakulásának 90. évfordulóját ünneplő Svéd Királyi Légierő (Flygvapnet) meghívásának tudnak eleget tenni.

Magyar Honvéd 2016. augusztus/Galambos Sándor

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.