2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa
honvedelem.hu  |  2020. 06. 11., 15:43
Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, 2020. június 11-én ünnepélyesen elbúcsúztatták az An-26-os katonai teherszállító-repülőgépet. A géptípus több mint negyvenöt éven át szolgált a Magyar Légierőben.

Az évtizedek óta magyar színekben szolgáló gép ünnepélyes búcsúztatóján dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a szakemberek szerelmesei ezeknek a gépeknek. „Egy technikát kezelő személyzet mindig is példaértékű tisztelettel tekint az eszközére. Érzelmek kötnek minket ezekhez a haditechnikai eszközökhöz. A korral azonban haladni kell, és emelt fővel kell búcsút mondanunk” – tette hozzá a miniszter. Benkő Tibor hangsúlyozta: a Magyar Honvédségnek korszerű, ütőképes erőnek kell lennie Európában. Ehhez a 21. század kihívásait kezelni képes technikai eszközökre van szükség. „Felemelt fővel, méltóságteljesen kell búcsút mondanunk, annak tudatában, hogy egy korszerű és modernebb technikát fogadunk” – mondta.

 

Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka a haderő emblematikus szállítórepülőgépének nevezte az An-26-os típust, amely a honvédség fejlődésének mérföldköveinél mindig jelen volt. Kiemelte, a szakmai körökben „Ancsának” nevezett repülőgépek – a Magyar Honvédség légiszállító képességének gerincét képezve – egyedülálló kihívásoknak tettek eleget. Mint fogalmazott: elköszönni egy hű és megbízható társtól akkor is megrendítő, amikor tudjuk, hogy az a haderőfejlesztés velejáró következménye.

Popelyák Péter alezredes, az An-26-os repülőgép pilótája örömmel gondol vissza minden egyes percre, amit az Ancsa fedélzetén tölthetett. „Az egyik szemem sír, a másik nevet. Sír azért, mert én is ezen a repülőgépen váltam érett repülővezetővé. Tudtam, hogy el fog jönni a búcsú pillanata is. Hiányozni fog az An-26-os, élmény volt vele repülni” – búcsúzott a típustól a szállítórepülő-század parancsnoka.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Gripen kötelékkel búcsúzott az An-26-os (Fotók: Butsi István)

A résztvevők megemlékeztek azokról is, akiknek az utolsó felszállást jelentette e típus. 1982. december 6-án átstartolás közben a 210-es oldalszámú repülőgép – feltehetően a kormányfelületek jegesedése következtében – a földbe csapódott, majd kigyulladt. A tragédiában az öttagú személyzet közül négyen vesztették életüket. A tragédiát a szállítórepülők fekete napjaként tartják számon. A beszédeket követően a világ legzordabb részein is repülő An-26-os két Gripen vadászrepülőgép kíséretében emelkedett a magasba.

A közepes taktikai szállító repülőgépeket 1974-ben állították hadrendbe Magyarországon. Az eltelt negyvenhat esztendő alatt a szürke kéthajtóművesek tiszteletre méltó feladatot végeztek hazánkban: a Magyar Néphadsereg, majd a Magyar Honvédség szállítási, mentési, légifényképezési és más egyéb feladatainak végrehajtása közben 83 ezer repült órát töltöttek a magasban. Ez nagyjából 31 millió kilométer megtett távolságot jelent. „Bármit, bármikor, bárhová” – így hangzik az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata. Ez nem véletlen, hiszen a repülőszázad patinás Ancsái Iraktól Afganisztánig, Koszovótól az Északi-sarkkörig jutottak el szolgálati idejük alatt. A típussal – amelyet sajátos motorzaja miatt Ordító Egér elnevezéssel is illetnek – számos magyar katona találkozhatott, hiszen annak idején a mélységi felderítők ebből végezték az ugrásaikat, az éles légiharc-rakétákkal végrehajtott lövészetekre pedig szintén e típus fedélzetén szállították a vadászgépek fegyverzetét. Rakterében légvédelmi- és légiharc-rakéták, kézifegyverek és lőszerek, olajfúró berendezése, terepjárók és még naposcsibék is megfordultak.

További fotókért, videókért látogasson el a JETfly Facebook oldalára!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.