2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa
honvedelem.hu  |  2020. 06. 11., 15:43
Történelmi pillanat: búcsúzik az Ancsa

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, 2020. június 11-én ünnepélyesen elbúcsúztatták az An-26-os katonai teherszállító-repülőgépet. A géptípus több mint negyvenöt éven át szolgált a Magyar Légierőben.

Az évtizedek óta magyar színekben szolgáló gép ünnepélyes búcsúztatóján dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a szakemberek szerelmesei ezeknek a gépeknek. „Egy technikát kezelő személyzet mindig is példaértékű tisztelettel tekint az eszközére. Érzelmek kötnek minket ezekhez a haditechnikai eszközökhöz. A korral azonban haladni kell, és emelt fővel kell búcsút mondanunk” – tette hozzá a miniszter. Benkő Tibor hangsúlyozta: a Magyar Honvédségnek korszerű, ütőképes erőnek kell lennie Európában. Ehhez a 21. század kihívásait kezelni képes technikai eszközökre van szükség. „Felemelt fővel, méltóságteljesen kell búcsút mondanunk, annak tudatában, hogy egy korszerű és modernebb technikát fogadunk” – mondta.

 

Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka a haderő emblematikus szállítórepülőgépének nevezte az An-26-os típust, amely a honvédség fejlődésének mérföldköveinél mindig jelen volt. Kiemelte, a szakmai körökben „Ancsának” nevezett repülőgépek – a Magyar Honvédség légiszállító képességének gerincét képezve – egyedülálló kihívásoknak tettek eleget. Mint fogalmazott: elköszönni egy hű és megbízható társtól akkor is megrendítő, amikor tudjuk, hogy az a haderőfejlesztés velejáró következménye.

Popelyák Péter alezredes, az An-26-os repülőgép pilótája örömmel gondol vissza minden egyes percre, amit az Ancsa fedélzetén tölthetett. „Az egyik szemem sír, a másik nevet. Sír azért, mert én is ezen a repülőgépen váltam érett repülővezetővé. Tudtam, hogy el fog jönni a búcsú pillanata is. Hiányozni fog az An-26-os, élmény volt vele repülni” – búcsúzott a típustól a szállítórepülő-század parancsnoka.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Gripen kötelékkel búcsúzott az An-26-os (Fotók: Butsi István)

A résztvevők megemlékeztek azokról is, akiknek az utolsó felszállást jelentette e típus. 1982. december 6-án átstartolás közben a 210-es oldalszámú repülőgép – feltehetően a kormányfelületek jegesedése következtében – a földbe csapódott, majd kigyulladt. A tragédiában az öttagú személyzet közül négyen vesztették életüket. A tragédiát a szállítórepülők fekete napjaként tartják számon. A beszédeket követően a világ legzordabb részein is repülő An-26-os két Gripen vadászrepülőgép kíséretében emelkedett a magasba.

A közepes taktikai szállító repülőgépeket 1974-ben állították hadrendbe Magyarországon. Az eltelt negyvenhat esztendő alatt a szürke kéthajtóművesek tiszteletre méltó feladatot végeztek hazánkban: a Magyar Néphadsereg, majd a Magyar Honvédség szállítási, mentési, légifényképezési és más egyéb feladatainak végrehajtása közben 83 ezer repült órát töltöttek a magasban. Ez nagyjából 31 millió kilométer megtett távolságot jelent. „Bármit, bármikor, bárhová” – így hangzik az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis An-26-os szállítórepülő századának jelmondata. Ez nem véletlen, hiszen a repülőszázad patinás Ancsái Iraktól Afganisztánig, Koszovótól az Északi-sarkkörig jutottak el szolgálati idejük alatt. A típussal – amelyet sajátos motorzaja miatt Ordító Egér elnevezéssel is illetnek – számos magyar katona találkozhatott, hiszen annak idején a mélységi felderítők ebből végezték az ugrásaikat, az éles légiharc-rakétákkal végrehajtott lövészetekre pedig szintén e típus fedélzetén szállították a vadászgépek fegyverzetét. Rakterében légvédelmi- és légiharc-rakéták, kézifegyverek és lőszerek, olajfúró berendezése, terepjárók és még naposcsibék is megfordultak.

További fotókért, videókért látogasson el a JETfly Facebook oldalára!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.