2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Virtuális repülőtéren gyakoroltak a Kecskeméti Repülőbázis légiforgalmi irányítói

Virtuális repülőtéren gyakoroltak a Kecskeméti Repülőbázis légiforgalmi irányítói
Trautmann Balázs  |  2019. 11. 13., 12:46
Virtuális repülőtéren gyakoroltak a Kecskeméti Repülőbázis légiforgalmi irányítói

Ha nincs valódi repülőtér, akkor kell egy virtuális, hiszen a légiirányítók jártasságát akkor is fenn kell tartani, ha a munkahelyükön éppen fejlesztések folynak, s emiatt radikálisan megcsappan a légiforgalom.

Benkő András őrnagy vezetésével éppen ezért érkezett az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légiirányítóinak 13 fős csapata a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának Hungária körúti objektumába. Az itt működő, korszerű, még 2016 márciusában átadott 3D-s toronyszimulátor segítségével a szakemberek két csoportja (hiszen az otthoni szolgálat ellátását is biztosítani kellett) immáron harmadik alkalommal, egy-egy héten keresztül dolgozhatott valódi eljárásokkal, de virtuális repülőgépekkel.

A szimulátor bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, műszaki probléma és kényszerhelyzet modellezésére is alkalmas.  A képet öt vásznon, 180 fokos látószögben jelenítik meg: ez szabadon mozgatható és forgatható.

Mint Benkő őrnagy elmondta, a HungaroControl szakembereinek segítségével bonyolították le a képzést a légiforgalmi eljárásokat szimuláló rendszeren. Mivel május óta Kecskeméten csak forgószárnyas légijárműveket, azaz helikoptert tudnak fogadni, így a jártasság megfelelő fenntartásához szükség volt erre a kiképzésre.

A sikeres munkához hosszú út vezetett: elsőként azt kellett meghatározni, hogy miről szóljon a gyakorlat. Ezután állították össze a forgatókönyvet, melyben a valós életben előforduló szituációkat, feladatokat szerepeltettek, amely Kecskemét forgalmi helyzetét „tükrözi le” a számítógépek képernyőjére. Az elkészült scenariót a HungaroControl szakemberei táplálták be a számítógépes rendszerbe. Ezt azután több napos munkával, rengeteg futtatással ellenőrzik, hiszen mint arra az őrnagy rámutatott: néha teljesen másképp jelenik meg az ember fejében a gyakorlat, mint amit aztán a képernyőkön látni fog.

A „finomhangolás” után jöhet az álpilóták felkészítése. A katonai és a közforgalmi repülés nagyon sok eljárásban, manőverben különbözik, ezért a szimulált gépeket vezető, az irányítókkal rádiókapcsolatban lévő álhajózókat erre fel kell külön készíteni. A szimuláció során a Kecskemétre kidolgozott, pályairányonként 4-4 gyakorlatot használják az irányítók. Erre a képzésre két újat is „hoztak magukkal” a szakemberek, melyeket az elmúlt hetek során csiszoltak szinte tökéletesre.

Az irányítók teljesítményét persze a 40-50 perces „szekciók” után a váltásparancsnok (supervisor) vezetésével alaposan kiértékelik, ez nagyon fontos eleme a munkafolyamatnak. Hiszen éppen ez a lényege a szimulátornak: az elkövetett esetleges hibákból úgy lehet tanulni, hogy közben senkit és semmit nem veszélyeztetünk…

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.