2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Virtuális repülőtéren gyakoroltak a Kecskeméti Repülőbázis légiforgalmi irányítói

Virtuális repülőtéren gyakoroltak a Kecskeméti Repülőbázis légiforgalmi irányítói
Trautmann Balázs  |  2019. 11. 13., 12:46
Virtuális repülőtéren gyakoroltak a Kecskeméti Repülőbázis légiforgalmi irányítói

Ha nincs valódi repülőtér, akkor kell egy virtuális, hiszen a légiirányítók jártasságát akkor is fenn kell tartani, ha a munkahelyükön éppen fejlesztések folynak, s emiatt radikálisan megcsappan a légiforgalom.

Benkő András őrnagy vezetésével éppen ezért érkezett az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légiirányítóinak 13 fős csapata a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának Hungária körúti objektumába. Az itt működő, korszerű, még 2016 márciusában átadott 3D-s toronyszimulátor segítségével a szakemberek két csoportja (hiszen az otthoni szolgálat ellátását is biztosítani kellett) immáron harmadik alkalommal, egy-egy héten keresztül dolgozhatott valódi eljárásokkal, de virtuális repülőgépekkel.

A szimulátor bármilyen időjárási tényező, forgalmi helyzet, műszaki probléma és kényszerhelyzet modellezésére is alkalmas.  A képet öt vásznon, 180 fokos látószögben jelenítik meg: ez szabadon mozgatható és forgatható.

Mint Benkő őrnagy elmondta, a HungaroControl szakembereinek segítségével bonyolították le a képzést a légiforgalmi eljárásokat szimuláló rendszeren. Mivel május óta Kecskeméten csak forgószárnyas légijárműveket, azaz helikoptert tudnak fogadni, így a jártasság megfelelő fenntartásához szükség volt erre a kiképzésre.

A sikeres munkához hosszú út vezetett: elsőként azt kellett meghatározni, hogy miről szóljon a gyakorlat. Ezután állították össze a forgatókönyvet, melyben a valós életben előforduló szituációkat, feladatokat szerepeltettek, amely Kecskemét forgalmi helyzetét „tükrözi le” a számítógépek képernyőjére. Az elkészült scenariót a HungaroControl szakemberei táplálták be a számítógépes rendszerbe. Ezt azután több napos munkával, rengeteg futtatással ellenőrzik, hiszen mint arra az őrnagy rámutatott: néha teljesen másképp jelenik meg az ember fejében a gyakorlat, mint amit aztán a képernyőkön látni fog.

A „finomhangolás” után jöhet az álpilóták felkészítése. A katonai és a közforgalmi repülés nagyon sok eljárásban, manőverben különbözik, ezért a szimulált gépeket vezető, az irányítókkal rádiókapcsolatban lévő álhajózókat erre fel kell külön készíteni. A szimuláció során a Kecskemétre kidolgozott, pályairányonként 4-4 gyakorlatot használják az irányítók. Erre a képzésre két újat is „hoztak magukkal” a szakemberek, melyeket az elmúlt hetek során csiszoltak szinte tökéletesre.

Az irányítók teljesítményét persze a 40-50 perces „szekciók” után a váltásparancsnok (supervisor) vezetésével alaposan kiértékelik, ez nagyon fontos eleme a munkafolyamatnak. Hiszen éppen ez a lényege a szimulátornak: az elkövetett esetleges hibákból úgy lehet tanulni, hogy közben senkit és semmit nem veszélyeztetünk…

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.