2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 408 Ft   : 395 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopterek másfél kilótól tizenhárom tonnáig egy helyen

JETfly  |  2011. 11. 29., 14:27

Az rchelicopter.hu szervezésében egy kisebb csapattal Szolnokon, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison jártunk. A csoport nagyobbik része aktív és kevésbé aktív RC helikopter pilótákból állt, így a szokásos bázislátogatáshoz képest rendhagyó programban vehettünk részt mi és a bázison szolgáltatot teljesítők egyaránt.

A találkozó a nagygépes és az rc világ között kettős céllal jött létre. Egyrészt mi is közelebb kerültünk az igazi vasakhoz, másrészt az általunk csak 1:1-es nek hívott forgószárnyasok kiszolgáló személyzete, pilótái is jobban megismerhették az általunk repült helikoptereket, azok viselkedését.

Hogyan müködnek az RC helikopterek?

A program keretében először a bázis három önálló egységére elosztva három csoportban bemutattuk az RC helikoptereket, azok technikai jellemzőit. Természetesen az ár és a teljesítményadatok sem maradtak titokban. Az általunk használt számok némelyike (tömegre jutó teljesítmény, rotorfordulatszám, sebesség, emelkedés, áramfogyasztás) kisebb megrökönyödést váltott ki, de könnyen közös hangnemet találtunk, hiszen a gépek azonos elven müködnek, a fogalmakban kisebb eltérések vannak, de a beszélt nyelv többé-kevésbé szintén megegyezik. Mindeközben a bázison dolgozó pilóták és a kiszolgálószmélyzet közül néhányan a Phoenix RC segítségével kipróbálták az RC helikopteres repülést, és volt olyan, aki a háton repülés élményét is megtapasztalta. Az igazat megvallva volt olyan, aki kisebb gyakorlás után egészen jól tartotta a gépet, flipezett, nyolcasozott és ami legszebb: egyben, törés nélkül rakta le a helikoptert.

Align T-Rex 700E

Ezután néhány bemutató startot követően a már előre bejelentett tréner program következett, ahol a bátrabbak kipróbálhatták az RC helikoptereket élőben. Mi tagadás, voltak meglepődések, a gépek azonnali reakciója, az irányítás finomsága zavarba hozta a próbálkozó kedvüeket. Többször hallottuk a mondatot: "Ezt nehezebb irányítani, mint az igazit". De az érzékenységet a legjobban az a pilóta mondta ki, aki szerint "ha az igazinál csak rá gondolni szabad, hogy merre döntöd a botot, akkor itt azt oszd el hárommal, majd felezd meg." Az érdeklődők egyébként láthattak egy hibátlanul kivitelezett besiklásos autorotációt is az egyik T-Rex 700E-től, amivel Martin Péter zárta a startját. A helikoptert a betonra még lendületben tette le, így az a talpán csúszva még jónéhány métert tett meg.Sajnálatos módon a nap egyetlen "légi eseménye" is bekövetkezett: az egyik tréner gép - egy T-Rex 700E - egyenlőre még nem világos müszaki hiba miatt a repülőtér betonjába csapódott.

A 700E becsapódása

A nap további részében megismerkedhettünk a repülőtéren levő légi jármüvekkel, megnézhettük a leállított Csőrike II-t, elbeszélgettünk a hajózókkal, feltehettük a kérdéseinket. Mindezt egy aktuális gyakorlat közben tettük meg, így a helikopterek és Jak-52-es repülőgépek egymás után szálltak fel és le, ekkora forgalmat a Liszt Ferenc Repülőtér nem igazgat. Láthattunk egy olyan felszállást, amit nekünk dedikáltak, és most mi is ámultunk, hiszen tőlünk alig pár méterre - azért biztonságos távolságban - egy gyönyörü felszállást és néhány alap figurát láthattunk, ami számunkra egy RC helikopterrel mindennapos, de ezt egy Mi-24-es helikoptertől látni igazi, hosszútávú élmény - és nem csak a forgárnyasok szerelmeseinek.A kutató-mentő szolgálatnál nagyon finom kávét kaptunk - amire ekkor már nagy szükségünk is volt - valamint egészen tüzetesen megnézhettük a kutató-mentő Mi-17-es helikoptert. Olyan részletesen volt alkalmunk megismerni, ahogy előtte ezt még egyetlen helikopterrel sem tehettük meg: például a farokrészben megnézhettük a farokrotor (faroklégcsavar - ahogy ők mondják) kihajtását és vezetését, és meg kell hagyni, meglepődtünk. A megoldás elve egyáltalán nem különbözik egy T-Rex ESP megoldásától: Bő ujjnyi kardán  hajtja a farokrotort, az állásszögről pedig 2 × 2 (duplázott) bowden vezérlés gondoskodik. Igaz a bowdenszálak a törzsben hidraulikusan vannak mozgatva, de túl azon, hogy duplán biztosított, az irányítási és hajtási elv teljes egészében megegyezik a kardános RC helikopterek müködési megoldásaival.

A kutató-mentő Mi-17

A nap záró részeként egy gyors ebéded követően a Szolnoki Repülőmúzeumot rohantuk végig, amit ebből az alkalomból - csak nekünk - kinyitottak. Sajnos az idő elszaladt, így a múzeumra már nem maradt sok időnk. Legalább megnéztük, hogy mit nézünk meg legközelebb.

Mi-24 - Csőrike - a múzeum egyik kiemelkedő darabja

Egy nagyon kellemes napot tudhatunk magunk mögött, sok köszönettel tartozunk vendéglátóinknak, a bázison szolgálatot teljesítőknek. Az időjárás is nagyon kegyes volt hozzánk, a héten sem előtte, sem azóta napsütést nem láttunk. A bázis parancsnoksága, a dolgozók rendkívüli rugalmasságról, nyitottságról és segítőkészségről tettek tanúbizonyságot, és csak remélni tudjuk, hogy nem okoztunk kellemetlenséget, mert ha igen, akkor azt egészen biztosan nem tudatták velünk. Sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtunk, bár ahogy láttuk az érzés kölcsönös, hiszen tavaszra visszahívtak minket - mi pedig ígérjük, ha kicsit hosszabbak a nappalok, kicsit melegebb az idő, szívesen visszamegyünk.

Galéria: Helikopterek másfél kilótól tizenhárom tonnáig egy helyen

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.