2025. 03. 12. szerda
Gergely
: 401 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helikopterek másfél kilótól tizenhárom tonnáig egy helyen

JETfly  |  2011. 11. 29., 14:27

Az rchelicopter.hu szervezésében egy kisebb csapattal Szolnokon, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison jártunk. A csoport nagyobbik része aktív és kevésbé aktív RC helikopter pilótákból állt, így a szokásos bázislátogatáshoz képest rendhagyó programban vehettünk részt mi és a bázison szolgáltatot teljesítők egyaránt.

A találkozó a nagygépes és az rc világ között kettős céllal jött létre. Egyrészt mi is közelebb kerültünk az igazi vasakhoz, másrészt az általunk csak 1:1-es nek hívott forgószárnyasok kiszolgáló személyzete, pilótái is jobban megismerhették az általunk repült helikoptereket, azok viselkedését.

Hogyan müködnek az RC helikopterek?

A program keretében először a bázis három önálló egységére elosztva három csoportban bemutattuk az RC helikoptereket, azok technikai jellemzőit. Természetesen az ár és a teljesítményadatok sem maradtak titokban. Az általunk használt számok némelyike (tömegre jutó teljesítmény, rotorfordulatszám, sebesség, emelkedés, áramfogyasztás) kisebb megrökönyödést váltott ki, de könnyen közös hangnemet találtunk, hiszen a gépek azonos elven müködnek, a fogalmakban kisebb eltérések vannak, de a beszélt nyelv többé-kevésbé szintén megegyezik. Mindeközben a bázison dolgozó pilóták és a kiszolgálószmélyzet közül néhányan a Phoenix RC segítségével kipróbálták az RC helikopteres repülést, és volt olyan, aki a háton repülés élményét is megtapasztalta. Az igazat megvallva volt olyan, aki kisebb gyakorlás után egészen jól tartotta a gépet, flipezett, nyolcasozott és ami legszebb: egyben, törés nélkül rakta le a helikoptert.

Align T-Rex 700E

Ezután néhány bemutató startot követően a már előre bejelentett tréner program következett, ahol a bátrabbak kipróbálhatták az RC helikoptereket élőben. Mi tagadás, voltak meglepődések, a gépek azonnali reakciója, az irányítás finomsága zavarba hozta a próbálkozó kedvüeket. Többször hallottuk a mondatot: "Ezt nehezebb irányítani, mint az igazit". De az érzékenységet a legjobban az a pilóta mondta ki, aki szerint "ha az igazinál csak rá gondolni szabad, hogy merre döntöd a botot, akkor itt azt oszd el hárommal, majd felezd meg." Az érdeklődők egyébként láthattak egy hibátlanul kivitelezett besiklásos autorotációt is az egyik T-Rex 700E-től, amivel Martin Péter zárta a startját. A helikoptert a betonra még lendületben tette le, így az a talpán csúszva még jónéhány métert tett meg.Sajnálatos módon a nap egyetlen "légi eseménye" is bekövetkezett: az egyik tréner gép - egy T-Rex 700E - egyenlőre még nem világos müszaki hiba miatt a repülőtér betonjába csapódott.

A 700E becsapódása

A nap további részében megismerkedhettünk a repülőtéren levő légi jármüvekkel, megnézhettük a leállított Csőrike II-t, elbeszélgettünk a hajózókkal, feltehettük a kérdéseinket. Mindezt egy aktuális gyakorlat közben tettük meg, így a helikopterek és Jak-52-es repülőgépek egymás után szálltak fel és le, ekkora forgalmat a Liszt Ferenc Repülőtér nem igazgat. Láthattunk egy olyan felszállást, amit nekünk dedikáltak, és most mi is ámultunk, hiszen tőlünk alig pár méterre - azért biztonságos távolságban - egy gyönyörü felszállást és néhány alap figurát láthattunk, ami számunkra egy RC helikopterrel mindennapos, de ezt egy Mi-24-es helikoptertől látni igazi, hosszútávú élmény - és nem csak a forgárnyasok szerelmeseinek.A kutató-mentő szolgálatnál nagyon finom kávét kaptunk - amire ekkor már nagy szükségünk is volt - valamint egészen tüzetesen megnézhettük a kutató-mentő Mi-17-es helikoptert. Olyan részletesen volt alkalmunk megismerni, ahogy előtte ezt még egyetlen helikopterrel sem tehettük meg: például a farokrészben megnézhettük a farokrotor (faroklégcsavar - ahogy ők mondják) kihajtását és vezetését, és meg kell hagyni, meglepődtünk. A megoldás elve egyáltalán nem különbözik egy T-Rex ESP megoldásától: Bő ujjnyi kardán  hajtja a farokrotort, az állásszögről pedig 2 × 2 (duplázott) bowden vezérlés gondoskodik. Igaz a bowdenszálak a törzsben hidraulikusan vannak mozgatva, de túl azon, hogy duplán biztosított, az irányítási és hajtási elv teljes egészében megegyezik a kardános RC helikopterek müködési megoldásaival.

A kutató-mentő Mi-17

A nap záró részeként egy gyors ebéded követően a Szolnoki Repülőmúzeumot rohantuk végig, amit ebből az alkalomból - csak nekünk - kinyitottak. Sajnos az idő elszaladt, így a múzeumra már nem maradt sok időnk. Legalább megnéztük, hogy mit nézünk meg legközelebb.

Mi-24 - Csőrike - a múzeum egyik kiemelkedő darabja

Egy nagyon kellemes napot tudhatunk magunk mögött, sok köszönettel tartozunk vendéglátóinknak, a bázison szolgálatot teljesítőknek. Az időjárás is nagyon kegyes volt hozzánk, a héten sem előtte, sem azóta napsütést nem láttunk. A bázis parancsnoksága, a dolgozók rendkívüli rugalmasságról, nyitottságról és segítőkészségről tettek tanúbizonyságot, és csak remélni tudjuk, hogy nem okoztunk kellemetlenséget, mert ha igen, akkor azt egészen biztosan nem tudatták velünk. Sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtunk, bár ahogy láttuk az érzés kölcsönös, hiszen tavaszra visszahívtak minket - mi pedig ígérjük, ha kicsit hosszabbak a nappalok, kicsit melegebb az idő, szívesen visszamegyünk.

Galéria: Helikopterek másfél kilótól tizenhárom tonnáig egy helyen

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.