Az L−200 Morava egy csehszlovák gyártású kétmotoros alsószárnyas repülőgép. Ladislav Smrèek tervezte 1955-ben; első repülését 1957 áprilisában hajtotta végre. A gép egyik példánya a Szolnoki Repülőmúzeum büszkesége, ezt a közelmúltban újították fel. A Morava sorozatgyártása 1960 nyarán még L−200A típusjelzéssel indult el, de ezzel párhuzamosan folyamatosan dolgoztak a gép továbbfejlesztésén – később ez lett a D változat. A hatvanas években korszerűnek mondható típusból a Kunovicében működő LET repülőgépgyár több mint 400 darabot gyártott.
Az első, még L−200A típusú Morava 1960. június 10-én érkezett Magyarországra. A BM légi rendészet eredetileg HA-REE lajstromjellel vette használatba. 1962 tavaszától már katonai R−04 jelzéssel repült tovább, ám nem sokáig. Augusztus 20-án Szolnok térségében az egyik motor leállt, s a kényszerleszállás során a gép annyira megsérült, hogy ki kellett selejtezni.
Pótlására a BM még ugyanebben az évben – egészen pontosan 1962. december 12-én – beszerzett egy korszerübb L−200D változatot, melyet R−05-ös oldalszámmal 1978 tavaszáig használtak.
Ez a második repülőgép került a szolnoki repülőmúzeumba a nyolcvanas évek elején. Összesen 4 648 órát repült és 4 692 leszállást hajtott végre. Felújítására a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum a Nemzeti Kulturális Alaptól nyert támogatást. A gépet az üzemeltető MH 86. Szolnok Helikopter Bázis múzeumban dolgozó munkatársai újították fel az elmúlt három hónapban. A megszépült Moravát október 31-ig tekinthetik meg a látogatók.
Fotók: Lente Zoltán százados
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.