2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átfestett forgószárnyasok

Átfestett forgószárnyasok
JETfly  |  2016. 09. 23., 10:15

„Ruhacsere”.

Augusztus elején új, a katonai feladatokhoz jobban illő színt kapott a Magyar Honvédség két, kiképzési feladatokra használt Aerospatiale AS–350B Écureuil (Mókus) helikoptere.

A korábban HA-BDA ás HA-BDB polgári lajstromjelet viselt, egyhajtóműves, mentési feladatokra felszerelt és használt helikopterek 2016 májusában kerültek a Magyar Honvédséghez. A két gép kiképzési, légi megfigyelő, felderítő repülésekre, valamint futárfeladatok ellátására alkalmas, de felhasználhatók lesznek az alapképzés, valamint a tervek szerint induló, új állami légijármű-vezető képzés megvalósításában is.

A gépek május 26-án, immár az ék alakú felségjelzéssel, illetve 101 és 102 lajstrom-jelekkel repültek át az MH 86. Szolnok Helikopterbázisra. A forgószárnyasokkal hamarosan meg is kezdték a leendő szolnoki oktatópilóták kiképzését. A gépek ugyanakkor megőrizték klasszikus „mentősárga” színüket, amely alaposan eltért a szolnoki Mi–8-asok és Mi–17-esek hagyományos, tereptarka festésétől. Ez nem példa nélküli, hiszen a kiképzésre használt légi járművek a világ számos légierejénél, hadseregénél kifejezetten feltűnő színekkel teljesítenek szolgálatot, hiszen így könnyebb észrevenni a bizonytalanabb kezekkel vezetett helikoptert, repülőgépet, növelve ezzel a repülésbiztonságot.

– De nem sokáig maradt ez így, mert végül az a döntés született, hogy „át kell öltöztetni” a gépeket – jegyzi meg Veres József százados, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis harci helikoptert üzemben tartó századának megbízott parancsnoka, a második, festésre előkészített AS–350B mellett. (A frissen „bevonult” két könnyűhelikoptert jelenleg ez a század tartja üzemben.)

Míg a kecskeméti MH Légijármű-javító Üzem szakemberei a festékeket keverték, addig a századost elmondta: összesen két hétre volt szükség a két helikopter „bezöldítéséhez”, azaz a szükséges előkészítéshez, majd a festéshez. Az első lépés az üzemben tartóké volt. A festést végző kecskeméti szakemberekkel egyeztetve azokat az alkatrészeket, borítólemezeket, berendezéseket bontották le a helikopterről, amelyek zavarnák vagy nehezítenék a festést. Le kellett venni például az alsó lemezeket, illetve a vízszintes stabilizátort is. A cél a minél könnyebb és gyorsabb munkavégzés volt, ennek megfelelően a leszerelt lemezeket is gondosan előkészítették a festéshez. A csiszolás, zsírtalanítás mellett a különböző felületek kimaszkolása, kitakarása (ablakok, antennák, más elemek) is megtörtént.

A két AS–350B-re új szín, Temadur márkájú, kétkomponensű, félfényes zöld festék került fel. Ugyanilyen festékkel „öltöztették újra” a szeptemberben, Szolnokon megnyílt RepTárban (repülőmúzeumban) lévő helikoptereket is, hiszen ez bevált, jól ismert anyag.

Mielőtt a kecskeméti szakemberek nyugodt, megfontolt, ezerszer begyakorolt mozdulatainak és festékszóró pisztolyainak köszönhetően színt váltottak volna a forgószárnyasok, alapos előkészítésre volt szükség: a kényes, védendő felületek, pontok letakarására. A maszkolásnál rengeteg apróságra is figyelni kellett. A megbontott csavarokra például azért nem kerülhetett festék, mert az az összeszerelésnél komoly problémát jelenthet. A menetekbe kerülő festék megakadályozhatja a csavar visszatekerését is. Az antennákat is védeni kellett, hiszen felületüket speciális festékkel vonták be a gyárban. Erre nem kerülhetett az új színből, mert az zavarná a rádiókommunikációt. A plexi szélvédők és az oldalablakok tisztán tartása magától értetődő feladat: a pilótának zavartalanul kell kilátnia minden irányba. 

– A munka során körülbelül 10 kilogrammnyi fogy el a zöld festékből: pontos értéket csak a festés utáni súlymérést követően lehet mondani. Nem véletlen a mérlegelés, ezt a gyártó által meghatározott üzemeltetési technológia teszi kötelezővé. A pilóták számára fontos információ, hogy elvándorolt-e a gép súlypontja. Természetesen nagy változás egy festéstől nem várható, a gépre felkerült festék eloszlik a felületén – tette hozzá a százados. 

A felkerült festék, a nagyjavító üzemben szerzett tapasztalatok szerint, 7-8 évet is „kibír” (vagyis két nagyjavítás közötti üzemidőt), így nem kell külön átfesteni a gépet. A nem fedett helyen tárolt helikopterek festését elsősorban a nap UV-sugárzása rongálja. Mivel azonban a tervek szerint a két AS–350B-t a repülések között fedett helyen tárolják majd, így sem a sugárzás, sem a csapadék vagy a fagy nem éri, ezért a várakozások szerint a festés is tartósabbnak bizonyul majd. A gépek belső átfestésre nem volt szükség, maradt a már meglévő fekete és szürke szín. 

Fotó: Dévényi Veronika

Magyar Honvéd 2016. szeptember/Trautmann Balázs

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.