A 2019. október 14-én kezdődő gyakorlat szerint egy Mi-24-essel a határhoz közel megszakadt a kapcsolat, így a megfelelő protokoll alapján a döntéshozók mind a Szolnokon települő magyar, mind a temesvári román kutató-mentő helikoptereket riasztották.
Az érvényben lévő megállapodás szerint ez a határ vonalától 100 kilométerig kölcsönösen lehetséges. A gyakorlat egyik célja a riasztási lánc működtetésének, a döntéshozatalnak és a két nemzet közötti együttműködésnek a gyakorlása volt. A másik oldalról a végrehajtó állomány gyakorlatának elmélyítése és a szaktudásuk ellenőrzése került sorra.
A helikopterek személyzeteinek önállóan, földi segítség nélkül kellett megközelíteniük a kényszerleszállt gépet, és így kellett kiválasztani a megfelelő helyszínt a leszállásra is. Erre a fákkal, bokrokkal tagolt Dóc gyakorlótér melletti terület ideális volt: az elsőként megérkező Mi-17 pilótái az első leszállás helyét nem találták megfelelőnek így a mentésben résztvevő katonák kirakása után végül kb. 30 méterrel távolabb találtak olyan terepet ahol biztonságban leállíthatták a hajtóműveket.
A román IAR 330-asok valamivel később érkeztek, a két gép közül már csak az egyik tudott leszállni az adott tisztáson, a másiknak nem jutott hely, távolabb keresett erre alkalmas területet. A román helikopterek érkezésekor az önkéntesek által alakított sérülteket már ellátta a magyar személyzet - az öt fő sérültből kettő számított súlyosnak -, így a román fél a szállításban vette ki a részét, a sérülteket a szentesi átadási ponton tették ki. A sebesültek ellátását a két fél külön-külön, a saját oldalukról ellenőrizte és értékelte.
A gyakorlat ma folytatódik, egy Temesvárhoz közeli területen lesz a megrendezett repesemény, ahol az alájátszókat ezúttal a román fél adja - mi továbbra is a szolnoki kutató-mentő Mi-17-essel és személyzetével biztosítjuk a részvételt.
A fotókért és a cikkért ezúton is köszönetet mondunk Kisdeák Lajosnak, a meghívóért pedig a Honvédelmi Minisztérium Kommunikációs Osztályának!
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.