2025. 01. 19.
Márió, Sára
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

H145M - Csúcstechnika a levegőben

H145M - Csúcstechnika a levegőben
honvedelem.hu  |  2020. 02. 19., 14:53
H145M - Csúcstechnika a levegőben

Nagy megelégedéssel és büszkeséggel beszélnek az Airbus H145M típusú helikopterekről azok a szolnoki katonák, akik feladata e huszonegyedik századi csúcstechnika levegőbe emelése. A Magyar Honvédség vadonatúj forgószárnyasai maximálisan beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

Simon Zsolt alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokhelyettese egyike volt azoknak a hajózóknak, akik elsőként foglalhatták el a Magyar Honvédségben is rendszerbe kerülő Airbus H145M forgószárnyasok pilótafülkéjét. A Magyar Honvédség oktatói feladatokra kijelölt állománya a gyártó németországi bázisán elméleti és gyakorlati típusátképzésen vett részt, valamint a katonák megszerezték az oktatáshoz szükséges minősítő bizonyítványokat is.

Az első élmények és tapasztalatok kapcsán Simon Zsolt alezredes úgy fogalmazott, hogy nyilvánvalóan nehéz lenne összehasonlítani az új típust a Magyar Honvédségben eddig alkalmazott haditechnikai eszközökkel, hiszen már az üzemeltetési filozófiája is teljesen más. „Az itthon eddig alkalmazott típusokhoz képest sokkalta könnyebb a H145M üzemeltetése, hiszen ez egy teljesen digitális, számítógép által irányított szerkezet. Ezt kellett igazán megtanulnunk, hogy inkább vagyunk flight managerek, mint pilóták a fedélzeten” – mondta. Hozzátette, hogy az első típusátképzésre két olyan helikoptervezető utazhatott ki, aki nagy repülési tapasztalattal, valamint oktatói képesítéssel bír.

 

Mint Simon Zsolttól megtudtuk, az elméleti képzés kifejezetten a H145M típusról szólt, két hét alatt mintegy 1500 oldalas angol tananyagot kellett megtanulniuk. Ezt követte egy egyhetes szimulátoros kiképzés, majd pedig egy 10 órás repülőkiképzés. Azóta a két oktató fejenként közel 100 órát repült a típussal. „Egyre nagyobb tapasztalattal bírunk, így egyre könnyebben is kezeljük a fedélzeti rendszereket. Nagyon megkedveltük a típust, nagyon pilótabarátnak találjuk. Most már bármilyen feladatot hajtunk végre, sokkal inkább tudunk magára a feladatra koncentrálni, mint a helikopter üzemeltetésére” – fogalmazott az MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokhelyettese.

Ugyanez a könnyű kezelhetőség jellemzi a típus üzemeltetését és karbantartását is. Bagi Tamás őrnagy, a H145M típus üzemeltetéséért felelős század parancsnoka elárulta, hogy az új típus új szemléletet is igényelt: „Meg kellett szoknunk a digitális műszereket. Analóg rendszerekről kellett átszoknunk a digitálisra és a németországi típusátképzéskor is már nagyon sok számítógépet és diagnosztikai eszközt használtunk. Hozzátette, hogy noha a vizuális ellenőrzés és a rendszerellenőrzés ugyanaz, mint bármelyik eddig használt helikoptertípuson, azonban a módszerek és a szükséges eszközök változtak, finomodtak. „Ezeknek a helikoptereknek az üzemeltetése a régihez viszonyítva sokkal egyszerűbb, modernebb és sokkal rövidebb a fizikai munka is egy előkészítés, egy hibafeltárás, vagy egy hibafolyamat végigkísérése során.”

További fotókért kattintson a linkre!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.