A II. világháborúban egymás ellen harcoló két vadászrepülőgépet, a német Messert és a brit Spitfire-t Magyarországon első alkalommal láthatják együtt. A két legendás repülőgép július 30-ától szeptember 13-ig tekinthető meg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.
A Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE egykori ellenfele mellé érkezett, a Messerschmitt Bf 109 típusú német vadászgép oldalára. Mindez a Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum együttműködésének köszönhető. A projektben fővédnökséget vállalt a Lengyel Köztársaság Nagykövetsége, ezzel tovább erősítve a lengyel–magyar baráti és szakmai kapcsolatot.
„A Spitfire és a Messerschmitt a II. világháborús két ikonikus gépe volt. Soha nem voltak Magyarországon egyszerre együtt jelen. Ez egyedülálló a magyar repüléstörténetben és a múzeum történetében” – mondta Kovács Ákos, a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum ügyvezető igazgatója.
Az ünnepélyes megnyitón Magó Károly zászlós, roncskutató, az MH. 86. Szolnok Helikopter Bázis katonája mutatta be az újonnan érkezett gép tulajdonságait.
Elmondta: a Spitfire teljesítményével és paramétereivel vetekszik a német rivális Messerschmitt vadászrepülőgéppel. Előbbi a britek legkedveltebb harci gépe volt, többek között kis súlya és kiváló kormányozhatósága miatt. Az angliai csata után az ellenállás szimbóluma lett. Az angol légierő első teljesen fémépítésű vadászrepülőgépének kifejlesztése Reginald J. Mitchell nevéhez fűződik. Az alsószárnyú vadász-bombázó-felderítő repülőgép egyfőtartós, fémépítésű, hárompontos behúzható futóművel rendelkezik. Jellegzetessége az ellipszis alakú szárny, amely kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik. A világ leggyorsabb vadászrepülőgépeként is emlegették. Kifejezetten alacsony és közepes magasságú légi harcra, valamint földi támadásokra fejlesztették ki. Az Mk.XVI prototípus először 1943 decemberében repült és az „E” volt az utolsó olyan változat, amelyet jelentős számban gyártottak. Összesen 1055 darab Mk.XVIE Spitfire épült.
A RepTárban kiállított Spitfire-t 1944-ben gyártották, és az RCAF 421-es századhoz rendelték. A háborút követően 1956-ban a londoni Royal Air Force Múzeum tulajdona lett. 1967-ben szerepelt az „Angliai csata” című filmben. Tíz év múlva, 1977-ben átadták a Lengyel Repülési Múzeumnak, innen érkezett Szolnokra. A kiállítás után a már lengyel vadászrepülő század festését és jelzéseit viselő brit gép végső helyére kerül a krakkói Lengyel Repülési Múzeumban.
További fotókért kattintson a linkre!
Forrás: https://honvedelem.hu/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.