2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kettős ünnep Szolnokon

JETfly  |  2016. 11. 28., 13:31

Munkájukkal, sikereikkel, szolgálatukkal kiérdemelték Rubik Ernő nevének viselését – köszöntötte dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes november 26-án, szombaton az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának tagjait.

  • Kiállítás nyílt a RepTárban
  • A szolnoki helikopterbázis szállítóhelikopter-zászlóaljának katonái megkapták a Rubik karjelzést
  • A szolnoki repülő bázis a magyar katonai repülés történetében 1940-től játszik jelentős szerepet

Az alegység katonái a szolnoki motoros repülés évfordulóján rendezett ünnepségen helyezték fel az új nevükre utaló Rubik karjelzést.

Kvasz András 1911. november 26-án légi bemutató tartott a szandai réten. Ő volt az első aviatikus, aki motoros repülőgépével Szolnok fölé emelkedett. Ezzel beírta magát a város krónikájába: a felszállásától számítják a helyi repülés történetét. Az elmúlt 105 évét bemutató időszakos kiállítást az évforduló napján ajánlotta a látogatók figyelmébe Kovács Ákos, a szolnoki interaktív repülőmúzeum, a RepTár ügyvezető igazgatója. A megnyitó hivatalos része a kései utódok rendhagyó tisztelgésével kezdődött: két AS-350-es és egy Mi-8-as helikopter alkotta kötelék húzott át a múzeum fölött.

A tárlat megnyitása alkalmából dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka arra is emlékeztette a megjelenteket, hogy a várost a hazai helikopteres repülés bölcsőjének is tekinthetjük. Egy helyi konstruktőr volt ugyanis az első magyar, aki helikoptert tervezett. Ludvig Ede Nándor 1870. június 7-én született Szolnokon. 1890-ben Párizsba költözött, ahol titokban készített egy helikopter modellt, amelynek a tervrajzát 1896-ban a párizsi szabadalmi bizottságnak is benyújtotta. A szakmai pályázaton 300 modell közül a szakértői bizottság Ludvigét tartotta repülésre alkalmasnak. A találmányát felajánlotta a magyar kormánynak, de örültnek tartották, ezért a helikoptere nem épülhetett meg.

„A szolnoki repülő bázis a magyar katonai repülés történetében 1940-től játszik jelentős szerepet. A háború idején itt volt ugyanis a frontra induló vadászpilóták első számú kiképző bázisa. Olyan kiváló pilóták szolgáltak itt, mint Pánczél Imre hadnagy, vagy Szentgyörgyi Dezső zászlós, és a kormányzó-helyettes, Horthy István főhadnagy is Szolnokon kezdte önkéntes frontszolgálatát” –sorolta Koller ezredes, beszéde végén pedig felhívta a megnyitó résztvevőinek a figyelmét egy érdekes összefüggésre: az első magyar helikoptertervező egy szolnoki konstruktőr volt, jelenleg pedig a Magyar Honvédség egyetlen forgószárnyas alakulata pont ebben a városban települ.

Miután Magó Károly zászlós és a RepTár munkatársa, Pólya Tamás, segített eligazodni a kiállítási vitrinekben őrzött ereklyék közt, ismét egy repüléstörténelmi esemény következett: a helikopterbázis szállítóhelikopter-zászlóaljának névadó ünnepsége a RepTár karzatán – szinte karnyújtásnyira a felfüggesztett R-16 „Lepkétől”, R-22 „Június 18-tól” és R-26 „Góbétól”.

A Rubik karjelzést Csonka Ferenc, egykori hadmérnök, a nemzetközi hírű repülőkonstruktőr által tervezet vitorlázógépek berepülőpilótája helyezte fel a zászlóaljparancsnok egyenruhájára. Kovács Krisztián őrnagy meghatódva köszönte meg kollégáinak és elöljáróiknak, hogy segítségükkel, támogatásukkal ez a pillanat elkövetkezhetett.

„Múltunk, történelmünk gazdag. Kezdhetném 1957-ben, az MN 86. Vegyes Repülő Század kecskeméti megalakulásával, ahol először szolgáltak Magyarországon helikopterek. 1969-ben, az alakulat ezreddé alakulásával, az első Mi-8 helikopterek érkezésével és Szentkirályszabadjára történő költözésével. 1984-ben, a helikopterek egy részének Szolnokra településével, az MN 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred megalakulásával. Rengeteg esemény, mérföldkő, kihívás és változás. Én most mégis 2004-gyel kezdem, jelenlegi alakulatunk, és zászlóaljunk három csapatból történt megalakulásával. Egy volt szentkirályszabadjai zászlóalj, két volt szolnoki zászlóalj. Eltérő fejezetek, más-más történetek, de azonos szellemiség, azonos értékrend. Három külön egyéniség, de egy filozófia, egy cél. A repülés, a feladatok megoldása. Az égbe emelkedés és a biztonságos leszállás, hogy holnap újra mehessünk. Három szárból összefonódott csapat. Egy zászlóalj, ahol együtt dolgozunk, egymásért. Ahol a családunk tagja a beosztott gépkocsivezető, az ejtőernyős, a kutató-mentő felcser, az adminisztrátor, a helikopter személyzet. Ahol a családunk tagja minden kollégánk, aki valaha velünk dolgozott, és minden barátunk, aki már nem lehet velünk. »Nincs lehetetlen« - ez a választott jelmondatunk. Nincs olyan feladat, amit ez a csapat nem képes megoldani. Helytállunk itthon a bázisunkon, készen állunk életek megmentésére, támogatjuk katonatársaink harcfeladatait és helyt állunk határaink védelmében. Helyt állunk Afganisztánban, és bárhol a világban ahová a feladat szólít. Mert nincs lehetetlen. Ezek vagyunk mi. Ezért megtiszteltetés ennek a csapatnak a tagjává válni. Rubik zászlóalj, ezt a nevet viseljük mától büszkén. Hordozva múltunkat, megélve jelenünket. Megoldva a most feladatait, mert nincs lehetetlen. Várva a holnapot, amikor a nap újra olyan színű ragyogással kel fel, mint új csapat karjelzésünk szélén, várva mindig a holnapot, ahol újra és újra mindig fel fogunk szállni!” – zárta beszédét a Rubik zászlóalj parancsnoka. 

Fotó: Dévényi Veronika

A kettős ünnepség zárásaként dr. Koller József ezredes és Kovács Krisztián őrnagy ajándéktárgyakat adtak át az ünnepségen részt vett dr. Orosz Zoltán altábornagynak, Honvéd Vezérkar főnökhelyettesnek. Lamos Imre nyugállományú dandártábornoknak, a helikopterbázis volt parancsnokának, Huber Tamás alezredesnek, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő hadműveleti és kiképzési főnökének, Szabó Istvánnak, Szolnok alpolgármesterének, Magó Károly zászlósnak, repüléstörténeti kutatónak, Csonka Ferencnek, a Rubik gépek egykori berepülőpilótájának, valamint Kovács Ákosnak, a RepTár ügyvezető igazgatójának. Ezt követően Lamos tábornok egy komplett hajózó öltözetet és tartozékait ajándékozta a múzeumnak. 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.