2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Piknik a repülők árnyékában

Piknik a repülők árnyékában
JETfly  |  2017. 07. 11., 10:54

Együttműködési megállapodást kötött június 8-án a RepTár és a krakkói székhelyű Lengyel Repülési Múzeum.

  • A Lengyel Repülési Múzeummal kötött együttműködést a szolnoki RepTár
  • A 05-ös MiG-29-est is bemutatták a piknik elején
  • A repülés szerelmesei MiG-29-es és helikopterszimulátorokon próbálhatták ki ügyességüket

Az intézmények igazgatói, Kovács Ákos és Krzysztof Radwan a dokumentumot Szolnokon, Közép-Kelet-Európa egyedülálló repüléstörténeti kiállítóhelyén, a „Piknik a repülők árnyékában” gondolat jegyében szervezett családi program keretében írták alá.

Megkötötte első nemzetközi együttműködési megállapodását a Szolnoki Repülőmúzeum. A rögzítettek alapján a RepTár és lengyel partnere közösen vesznek majd részt a különböző európai uniós pályázatokon, külföldi szakkiállításokon, tudományos kutatási programokban terveznek együtt dolgozni és ajánlják egymást a honlapjaikon. A szerződés aláírásának alkalmából dr. Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka emléktárgyat adományozott Kovács Ákosnak. A RepTár ügyvezető igazgatójának a Mi-24-es harci helikoptert ábrázoló grafikát dr. Bali Tamás ezredes, a bázis parancsnokhelyettese adta át.

A dokumentum aláírása a tavaly szeptemberben megnyitott interaktív kiállítóhely első önálló rendezvényéhez kötődött – a RepTár munkatársai családi piknikre hívták a repülés rajongóit. A fergeteges programsorozat stílszerűen a szolnoki múzeum legújabb büszkesége, a 05-ös oldalszámú MiG-29 (Fulcrum) bemutatásával kezdődött. A Magyar Honvédség egykori elfogóvadászgépeinek tulajdonságait, technikai paramétereit Zsámboki Tibor nyugállományú ezredes ismertette az érdeklődőkkel.

Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis egykori parancsnokhelyettese felidézte: az orosz államadósság közel felének ellentételezéseként kapott huszonnyolc MiG-29-est a légierő. Az első gépek 1993. október 15-én szálltak le Kecskeméten. A típussal az utolsó kiképző repülést 2010. december 7-én hajtotta végre a Dongó század, december 31-én pedig megtörtént a hadrendből való kivonásuk. Szolgálatuk tizenhét éve alatt a kecskeméti MiG-29-esek 29 246 felszállást hajtottak végre, összesen 17 728 órát és 11 percet töltöttek a levegőben. A típust 74 pilóta repülte.

Zsámboki ezredes személyes tapasztalatai alapján a világ legjobb harci gépével gyarapodott a szolnoki múzeum gyűjteménye. Ez a típus ugyanis a legkorszerűbb társaihoz hasonló repülési tulajdonságokkal rendelkezik, ugyanakkor – bár esetenként hasznos lett volna – nem rendelkezett olyan fedélzeti berendezésekkel, az irányítást befolyásoló számítástechnikai eszközökkel, amelyek felülbírálhatták volna a pilóta utasításait. Két hajtóművének bődületes tolóereje és a közvetlen kormányzás lehetősége pedig egy semmihez sem hasonlítható, feledhetetlen repülési élményt nyújtott a vadászpilótáknak. A most átadott 05-ös oldalszámú gép 1993. szeptember 10-étől 1996. december 3-ig repült, 357 felszállással 215 órát és 35 percet töltött a levegőben.

Kovács Péter százados, egykori bemutatópilóta volt az utolsó, aki ezzel leszállt. A gép múzeumi kiállítására csak egy komoly szakmai felkészültséget igénylő átalakítás és felújítás után nyílt lehetőség. Hajtóműveinek üzemképtelenné tételével, fegyverzetének hatástalanításával párhuzamosan ugyanis a titkos minősítésű műszereit és technikai berendezéseit is nyilvánosan bemutathatóvá kellett tenni. Az úgynevezett muzeális célra történő előkészítést az MH Légijármű Javítóüzem kollektívája végezte, munkájukat Kovács Ákos ügyvezető igazgató egy hajózósisak másolatával köszönte meg − az ajándéktárgyat Bozóki János ezredes vette át. A kecskeméti üzem parancsnoka ebből az alkalomból elmondta: az elsődleges céljuk az volt, hogy a gép a RepTár udvarán is ugyanolyan esztétikai élményt nyújtson, mint hajdan a „fénykorában.” A szükséges átalakításokat ezért úgy kellett elvégezniük, hogy azokból a látogatók később semmit ne vegyenek észre. Mielőtt aztán Kecskemétről a kiállítási helyére szállították volna az újrafestett 05-öst, még egy fedőlakkréteggel is ellátták. Erre azért volt szükség, mert amíg a hadrendben álló vadászgépeket a repülések után letakarják, hangárokban helyezik el, addig a szolnoki múzeum udvarán kiállított technikai eszközöket semmi nem védi az UV-sugárzástól, az időjárás viszontagságaitól.

A szimbolikusan leleplezett MiG-29-es mellett egy Mi-24D harci helikopterrel, egy Mil Mi-4 helikopterrel, egy F-104G Starfighter sugárhajtású vadászrepülőgéppel és egy CF-104G Starfighterrel is gyarapodott a RepTár arzenálja. Sokan voltak kíváncsiak a most először bemutatott legendákra, a katonai pálya iránt érdeklődőket pedig az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság szolnoki toborzó és érdekvédelmi központjának munkatársai, Molnár János őrnagy és Nagy-Tóth Anett közkatona tájékoztatták a szerződéses katonákkal szembeni követelményekről, az önkéntes műveleti és a területvédelmi tartalékos szolgálat vállalásának feltételeiről.

Fotó: Galambos Sándor

De azok sem unatkoztak, akik csak egy kellemes napot terveztek eltölteni családtagjaik, barátaik körében − őket színes, szórakoztató programok, valódi piknikhangulat várta a múzeum udvarán. Lézeres raptor-harcot vívhattak a Pákozdi Katonai Emlékpark foglalkozásain, aktív résztvevői lehettek a Kékcsillag Segítőkutyás Egyesület bemutatójának, kipróbálhatták a mászófalat és a csúszópályát, valamint megismerhették a pilóta nélküli repülőeszközök alkalmazásának különböző lehetőségeit is. A repülés szerelmesei MiG-29-es és helikopterszimulátorokon próbálhatták ki ügyességüket, a bátrabbak pedig Ikarosz példáját követve, szárnyakat csatoltak és a Darumadár segítségével a magasból is körbenézhettek. Az iskoláskorú látogatókkal Zsíros László Róbert, a Szertár című tudományos portál vezetője lélegzetelállító, látványos kísérletekkel próbálta megszerettetni a fizikát, a legifjabb generáció tagjai pedig a Vagon Színpad bábelőadásain pihenhették ki az egész napos rohangálás fáradalmait.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.