Sikerrel zárult az idén augusztusban megrendezett ötnapos pályára irányító repülőtábor – vagyis, ahogy mindenki nevezte, a PIR - az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison, amelynek során húsz fiatal nyerhetett betekintést a repülés különleges világába.
Az utánpótlás toborzása, a pályára irányítás minden szakma sarkalatos pontja, nálunk sincs ez másként - fogalmazott Bali Tamás ezredes, parancsnokhelyettes, aki emlékeztetett: a pilótautánpótlás biztosítása céljából a 2000-es években rendeztek ugyan hasonló táborokat, azonban 2010-ben ezek megszűntek.
Az utóbbi években ismét megnőtt az igény egy hatékony toborzási rendszer kialakítására, ezen belül is a fiatalok megszólítására, így idén ismét megrendezték a pályára irányító repülőtábort, amelynek célja az volt, hogy a táborozók megismerkedjenek a hazai katonai repülés történetével, a katonai hivatás szépségeivel, betekintést nyerjenek a repülés irányítás és meteorológia rejtelmeibe, valamint testközelből szerezzenek benyomásokat a katonai pilóták mindennapi életéről, a repülésről. Az itt kapott információk segítségével a fiatalok dönthetnek arról, hogy a Magyar Honvédségnél folytatják e a pályafutásukat – tette hozzá a parancsnokhelyettes.
Bali Tamás ezredes szerint sikeres nyarat tudhatnak maguk mögött, hiszen a PIR tábor mellett közel harminc év után ejtőernyős tábornak is otthont adott az alakulat. A visszajelzések szerint pedig mindkettő sikeres volt, ahogy „katonanyelven” szokták mondani: elérte a célját.
„A repülés iránti szeretetemet édesapámtól örököltem, aki még a ’80-as években az MHSZ-nél repült vitorlázórepülővel, Kiskunfélegyházán” – mondta kérdésünkre az idei PIR tábor egyik résztvevője, Németh Dániel, hozzátéve, kiskora óta rendszeres látogatója a különböző repülős rendezvényeknek. Szüleivel Nagykőrösön él, ezért gyakran kijár a kecskeméti repülőtér kerítése mellé, ahonnan a le- és felszálló vadászgépeket és a szállítórepülőket szokta fotózni.
„Minél közelebb kerültem a repüléshez és a repülő technikákhoz, annál több hasonló érdeklődésű emberrel ismerkedtem meg. Minden felszállás egy összehangolt csapatmunka eredménye és ebben a közös, szervezett munkában nagyszerű érzés részt venni. Minden képzés az iskolapadban kezdődik. Megtanítják az aerodinamika, szerkezettan, műszertan, típusismeret, illetve a gyakorlati repülés alapjait, majd egy sikeres elméleti vizsgát követően lehet elkezdeni a gyakorlati képzést, ahol oktatóval, egy előre meghatározott tematikát kell végig repülni a növendéknek” – tette hozzá Dani, aki ugyan még csak tizenhét éves, de már 23 repült órával és 177 felszállással rendelkezik.
„A képzésemet négy évvel ezelőtt Jakabszálláson kezdtem, a Kecskemét és Vidéke Aero Club-nál a legendás Góbé típussal. Jelenleg Szolnokon repülök, a Pelikán Repülő Egyesületnél, Ka-7-es vitorlázó repülőgépen. Hazánkban ezek a legnépszerűbb kétkormányos oktatógépek. Nemrégiben szereztem meg a típusjogosítást az SZD-30 Pirat-ra, ami már együléses és jobb teljesítményadatokkal rendelkezik, mint a kétkormányos társai. Ezen kívül volt lehetőségem Németországban repülni a Schempp-Hirth által gyártott Arcus-sal is, ami ma az egyik legmodernebb vitorlázórepülőgép” – árulta el a fiatalember.
„Nagyon jól éreztem magam a táborban, sok értékes információval gazdagodtam a katonai repüléssel kapcsolatban. Hasznos ismereteket szereztem a szolnoki helyőrségről, a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programról és az újonnan érkező H145M típusú helikopterekről is. Legszívesebben a helikopteres repülésre emlékszem, feledhetetlen élmény volt a Mi-24, a Mi-17 és H145M fedélzetén a levegőbe emelkedni” – emlékezett Dani, aki szerint a félelemnek nincs helye a pilótafülkében, azonban a túlzott önbizalom sem jó. „Úgy gondolom, a repülés teljes koncentrációt igényel. A gyakorlati képzés alatt begyakorolt mozdulatok adnak egy fajta magabiztosságot, ezáltal képesek vagyunk bizonyos veszélyhelyzetek kezelésére is” – mondta.
Dani kérdésünkre elmondta azt is, hogy a táborban szerzett élmények és tapasztalatok csak megerősítették abban, hogy a Magyar Honvédség kötelékében folytassa pályafutását. „Jelenleg 11. osztályos vagyok a nagykőrösi Arany János Református Gimnázium, Technikum és Kollégiumban. A továbbtanulási terveim között első helyen a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara szerepel, ezen belül a légijármű-vezetői szakirány, a légiforgalmi irányítás, vagy a repülőműszaki szak jöhet szóba” – árulta el.
Forrás: https://honvedelem.hu/
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.