2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új, modern szimulátor támogatja az ejtőernyősképzést

Új, modern szimulátor támogatja az ejtőernyősképzést
honvedelem.hu  |  2023. 02. 17., 09:33
Új, modern szimulátor támogatja az ejtőernyősképzést

Dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke is kipróbálta azt a szimulátort, amely jelentősen bővíti az ejtőernyős képzés lehetőségeit a Magyar Honvédségben. Az új kiképzéstechnikai eszközt február 16-án, csütörtökön adták át Szolnokon, az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál.

„Az új szimulátor egy teljesen új világot nyit meg az ejtőernyős kiképzésben. Sokan azt hiszik, hogy a szimulátorozás csak játék, holott attól még, hogy grafikai támogatás van mögötte, nem szabad játékként tekinteni rá” – mondta Szabó Norbert hadnagy, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár Speciális Ejtőernyő Kiképző Központ parancsnokhelyettese az e.Sigma – Parachute simulator SOKOL M 3.0 elnevezésű szimulátor bemutatóján, amit február 16-án tartottak a szolnoki alakulatnál.

Az eseményen – amelyen dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagynak és kíséretének bemutatták a szimulátort – dr. Bali Tamás ezredes, az alakulat parancsnoka arról beszélt, hogy a beszerzési eljárás gondolata már a koronavírus-járvány kezdetén felmerült a dandárnál: 2020-ban fogalmazódott meg az elképzelés, miszerint az ejtőernyősképzés gazdagításához, a körkupolás, illetve a légcellás képzéshez szükséges lenne egy szimulátor beszerzése. Maga a beszerzési eljárás 2021-ben, a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként indult meg.

„Mintegy két év után érkeztünk el oda, hogy itt van egy olyan szimulátor, ami biztosítja az alapelvárásainknak megfelelő képzést, mind a körkupolás, mind a légcellás kiugrás, szabadesés, ereszkedés, illetve a földet érés begyakorlásához. Valamennyi stációt tudunk gyakoroltatni az ejtőernyősökkel, de nemcsak a normál eljárásokat, hanem a vészhelyzeti eljárásokat, vagyis azokat a rendellenességeket is tudjuk szimulálni, amelyek felmerülhetnek a bevetések során. Nagyon fontos: nem csak nappali, hanem éjszakai, tehát éjjellátó képzést is tudunk biztosítani, amely új kaput nyitott a harcászati jellegű képzésnek. Nyilván az ugrásokat helyettesíteni nem tudjuk, de sokkal biztonságosabbá tudjuk tenni azokat a szimulátor használatával” – jelentette ki dr. Bali Tamás ezredes.

Az alakulat parancsnoka hozzátette: a tesztüzem tavaly december kezdődött meg, ennek során kiképzésen estek át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár és az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár oktatói, akik így már hozzáfoghatnak saját állományuk kiképzéséhez. Azzal, hogy idén a debreceni felderítő katonák kiképzésére is sor kerül, a Magyar Honvédség ejtőernyős kiképzésének szerves részévé válik az újonnan beszerzett szimulátor – emlékeztetett a dandárparancsnok.



Dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy méltatta a nagyvolumenű fejlesztést. A Honvéd Vezérkar főnöke maga is kipróbálta a szimulátort, amelynek teljesítményét pozitívan értékelte, kiemelve, hogy a szimulátoros képzések az elmúlt évek során új szintre kerültek a Magyar Honvédségen belül.

„Az ejtőernyős kiképzés nagyon fontos dolog, az ejtőernyős hivatás komoly teljesítmény, amelynek az egyik jellemzője éppen az, hogy mindig a lehető legrosszabbra kell felkészülni. A szimulátor pont erre alkalmas: valós idejű szituációban olyan vészhelyzeteket kínálhatunk az ejtőernyősnek, amelyre akár a valós életben is számíthat. Ez nem csak a légcellás ugráshoz, hanem a bekötött ugrásra is jellemző, valamint újdonság, hogy a pilóta most a vészhelyzeti eseteket is gyakorolhatja” – mondta el honlapunk kérdésére Szabó Norbert hadnagy a szimulációs képességek értékeléseként.

A rendezvényen elhangzott: a szimulátornak biztosítania kell a valós ejtőernyős feladatok szimulált végrehajtásának, valamint az ejtőernyős ugrások élményszerű bemutatásának, előzetes képzettség nélküli kipróbálásának lehetőségét a Magyar Honvédség hivatásos, szerződéses és tartalékos katonái részére. A maximálisan 300 kilogrammos súllyal terhelhető szimulátor egy függesztő mechanikával rendelkező állványból, egy vezérlő egységből, egy VR szemüvegből, ejtőernyő hevederből, összekötő kábelekből és az egyes programok irányításához szükséges számítógépből áll.

A szimulátort minimum egy kiképzett operátor kezeli, aki létrehozza az ugrási feladatról szóló forgatókönyvet, és akinek a beprogramozott feladat közben is van lehetősége a paramétereken változtatni. A felfüggesztett hevederben tartózkodó személlyel szemben lévő instruktor vagy a többi kiképzendő a kereten rögzített kijelzőn is láthatja, hogy milyen eljárást alkalmaz az ugró.

A szimulátor egyik legfontosabb gyakorlati előnye, hogy használatával az ugrók tökéletesíthetik képességeiket, ezzel lerövidítve a tapasztalatszerzéshez szükséges időt.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.