Harmadik alkalommal rendezték meg a Bázis Nyílt Napokat az MH Pápa Bázisrepülőtéren. A háromnapos rendezvény első napján, május 11-én ellátogatott a repülőtérre többek között Renatas JUSKA, Litvánia budapesti rendkívüli és meghatalmazott nagykövete és Bart Hoitink, holland sorhajókapitány is. A nyílt napok keretében május 12-én és 13-án összesen tíz turnusban általános iskolás csoportok érkeznek majd a bázisra.
A nyílt nap programja diavetítéssel egybekötött tájékoztató előadásokkal kezdődött. Domonkos Miklós ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér parancsnoka ismertette az alakulat múltját, illetve a repülőtéren a közelmúltban végrehajtott fejlesztéseket. A jövőről szólva elmondta: tervben van egy logisztikai központ kiépítése is. Szarvas László, a NATO Légiszállítást Kezelő Ügynökség (NAMA) vezérigazgató-helyettese pedig a stratégiai légiszállítási program előzményeiről beszélt és kiemelte: a bázisrepülőtéren megvalósult fejlesztések gyakorlati kivitelezését kizárólag magyar (részben pápai székhelyü) cégek hajtották végre. Hangsúlyozta: a célok között szerepel, hogy Pápa afféle disztribúciós központtá váljon. Ez azért fontos, mert ha a környékbeli országokból a szállítandó áru szárazföldön érkezne Pápára és nem a C-17-eseknek kellene elrepülniük érte, akkor a müködés még költséghatékonyabbá válna.
A harmadik előadó, Fredrik Hedén ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnokhelyettese kiemelte: Bartók Béla nevéből eredően az ezred hívójele „Bartók” és nagyon fontos számukra, hogy ezen, a magyarsághoz köthető néven azonosítsák őket bárhol a világon.
A C-17-esek képességeiről szólva tájékoztatta a hallgatóságot arról, hogy a gépek légi utántöltés nélkül el tudják érni az Egyesült Államokat és Afganisztánt; sőt majdnem a teljes afrikai kontinenst is. „A feladat végrehajtása szempontjából, földrajzi adottságai alapján Magyarország nagyon jó helyen van” – mondta.
„Nagy kihívás ugyanakkor a C-17-es légi utántöltése, de számomra még nagyobb kihívás magyarul rendelni egy étteremben...” - tréfált az ezredes, ám komolyra fordítva a szót hozzátette: a repülési útvonalak a lehetőségek szerint elkerülik a lakott területeket, és mindent megtesznek a zajhatás csökkentése érdekében. A feladatokról szólva kiemelte: az eddigi küldetések nyolcvan százaléka Afganisztánt érintette, de 2009 óta három küldetést hajtottak végre például Haitire és Irakba is. A Haiti katasztrófa sújtotta övezetének nyújtotta segítséget az ezredes a tavalyi év „legfontosabb pillanatának” nevezte. Előadásának végén Fredrik Hedén leszögezte: az ezred katonái és családjai Pápa város közösségének teljes jogú tagjaivá szeretnének válni.
Az utolsó előadó, Peter Losi, a Boeing cég helyi igazgatója kifejtette: a cég gondoskodik a Pápán települt gépek javításáról és a szükséges alkatrészek beszerzéséről.
Az előadásokat követően a vendégek négy helyszínen statikus bemutatókat tekinthettek meg. A legnagyobb érdeklődés természetesen a C-17-es szállító repülőgépet övezte, de ugyancsak sokan fényképezték a repülőtér karbantartó és tüzoltó gépjármüveit, illetve a muzeális repülőeszközöket is. Az utolsó sátornál a tüzszerészek mutatták be felszerelésüket és képességeiket, illetve a Nyugat-magyarországi Hadkiegészítő Parancsnokság szakemberei vázolták az érdeklődőknek a katonai szakma szépségeit. Aki pedig rögtön bele akart kóstolni a katonaélet gyakorlati részébe, az megpróbálhatta szétszerelni, majd összerakni a bemutatón kiállított fegyvereket.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.