Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.
A 11 millió dollár értékű, Pratt & Whitney F117 típusú hajtómű – amely a C-17-es szállító repülőgép legdrágább alkatrésze – lehetővé teszi a SAC-nak egy teljes hajtómű cseréjét a C-17-esen, általában 24 órán belül.
A SAC-program első C-17-es hajtóművének leszállítása fontos mérföldkő, mivel időt takarít meg a hajtóműcserénél, ugyanakkor csupán minimális mértékben kell megszakítani emiatt a küldetést. A bázison tárolt pótalkatrész biztosítja a képességet egy hajtómű 24 órán belüli cseréjére, ahelyett, hogy heteket kéne várni a tartalék alkatrész megérkezéséig. Amikor a három repülőgép valamelyike karbantartás miatt éppen nincs szolgálatban, olyankor komolyan veszélyeztetheti a küldetés-végrehajtási képességet, ha túl sokáig kell várni egy póthajtómű érkezésére és a cserére.
A most kapott hajtómű egyike annak a csupán mintegy ötven rendelkezésre álló hajtóműnek a világon, amelyet a C-17-es Virtuális Flotta fel tud használni. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek a világméretű C-17-es Virtuális Flottából szüksége van egy hajtóműre, akkor lehetősége van arra, hogy a Pápán lévőt használja fel. Aki felhasználja a hajtóművet, annak pótolnia kell azt a felhasználás után rövid időn belül. A Pápán levő hajtóművet az különbözteti meg másoktól, hogy egyike annak a néhány hajtóműnek, amelyek fizikailag Európában találhatók. További érdekessége, hogy ez az Európa legkeletibb pontján lévő C-17-es hajtómű.
„A most kapott hajtómű kapcsán nagyon fontos megjegyezni, hogy vele együtt kaptunk egy emelőtrélert és egy bölcsőt is. Ezekre az eszközökre feltétlenül szükség van ahhoz, hogy kicserélhessük a repülőgép bármelyik hajtóművét” - mondta el Brent Deen fegyverrendszer-karbantartó.
Az újonnan érkezett perifériás tartozékok - azaz az emelőtréler és a bölcső - lehetővé teszik a karbantartók számára, hogy más hajtóműveket is kiszereljenek a munka során, ami sokkal nagyobb hozzáférhetőséget biztosít. Az új hangárkomplexum megépítése volt az egyik előfeltétele annak, hogy Pápán hajtóművet tarthassanak. A hajtómű teljes élettartama alatti tárolására szolgáló, típusspecifikus, klimatizált helyiség létrehozása döntő lépés volt annak elérésében, hogy jóváhagyják a hajtómű Pápán történő állomásoztatását. A hajtóművön időszakos karbantartást végeznek azért, hogy állandó készenlétben tartsák.
Forrás: honvedelem.hu