2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helyi teherdobási kiképzés – készen a küldetésre

Helyi teherdobási kiképzés – készen a küldetésre
JETfly  |  2017. 04. 03., 10:51

A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) havonta hajt végre helyi légi teherdobási gyakorlatot a Pápa Bázisrepülőtér közelében lévő dobózónák egyikében.

  • Újabb teherdobási gyakorlatot hajtott végre az egyik pápai C-17-es
  • A C-17-esből elsőként két nehézeszköz-platformot dobtak
  • Öt áthúzás után a hajózóállomány számára véget ér a helyi teherdobási kiképzés

A kiképzési esemény legfontosabb szereplői a Nehéz Légiszállító Ezred, valamint a logisztikai támogató század (Logistic Support Squadron) Aerial Port (légikikötő) részlege.

A fékernyő már kinyílt. Nemsokára nyílik a kivonóernyő és a főernyő is. Fotó: HAW/Henrik Gebhardt

A Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) egyik C-17-ese a pontos időben jelenik meg a látóhatáron, a dobózónától néhány percre nyugati irányban. Intenzív rádióforgalmazás kezdődik a Magyar Honvédség előretolt repülésirányítói (Joint Terminal Attack Controller, JTAC) és a repülőgép fedélzetén utazó gépparancsnok között. A JTAC-ek a pilótáknak friss információkat továbbítanak a dobózónán belüli időjárási körülményekről és szélviszonyokról, valamint engedélyezik számukra a teherdobást. 

Egyszer használatos LCADS-ejtőernyőkkel felszerelt CDS-nyalábok. Fotó: HAW/Henrik Gebhard

LeRoi Edwards százados, a Nehéz Légiszállító Ezred Aerial Portjának légiszállítási tisztje elmagyarázza, hogy az egész esemény a befogadó nemzettel, Magyarországgal történő együttműködést mutatja be. A felkutató csoport kiegészül egy dobozóna-irányító tiszttel, illetve a Magyar Honvédség két előretolt repülésirányítójával, akik kommunikálnak a felettük repülő géppel azért, hogy biztosítsák a maximális biztonságot és kiképzési eredményt. A Győrből, Pápáról és Veszprémből érkezett logisztikai támogató állományok tagjai szintén bekapcsolódnak a tevékenységbe a délelőtti légiszállítási művelet sikere érdekében. 

Az Aerial Port (légikikötő) csoportja felkutat egy nehézeszköz-platformot. Fotó: HAW/Henrik Gebhard

Elsőként a repülőgépből két nehézeszköz-platformot dobnak, amelyeket az újabb áthúzásnál egy konténer-célbajuttató rendszer (Container Delivery System, CDS) kisebb méretű nyalábjai követnek. John Cushman törzsőrmester, a Nehéz Légiszállító Ezred Aerial Port részlegének vezető ejtőernyő-karbantartója elmondja, hogy a nyalábokra különböző fajtájú ernyőket szereltek fel. Néhány nyalábon normál, újrafelhasználható ernyő van, mások viszont olyan speciális típusú, egyszer használatos ejtőernyővel vannak ellátva, amelyet az LCADS-rendszerhez (Low Cost Aerial Delivery System, alacsony költségű légi célba juttató rendszer) fejlesztettek ki. Az LCADS-ernyő az ejtőernyők hagyományos nylon alapanyaga helyett polipropilén-csíkokból készül. Az előre csomagolt ernyők használatával idő és pénz takarítható meg, emellett pedig jól használhatók az olyan teherdobásoknál, ahol az ejtőernyő valószínűleg nem kutatható fel.

A Magyar Honvédség előretolt repülésirányítója (JTAC) a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) felette repülő C-17-esével kommunikál. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

A mindössze pár darab CDS-nyaláb dobása kissé kevésnek tűnhet, de a mostani kiképzési feladat során dobott elemek összmennyisége nincs hatással a képességfenntartó kiképzés céljainak teljesítésére. A kiképzési célok eléréséhez a hajózóállománynak a teherdobás végrehajtásánál a megfelelő technikákat és eljárásokat kell használni, így másodlagos a jelentősége annak, hogy mennyi nyaláb hagyja el a rámpát. 

Egy nehézeszköz-platform útban a föld felé. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

Öt áthúzás után a hajózóállomány számára véget ér a helyi teherdobási kiképzés. Az Aerial Port szakemberei pedig ekkor kezdik el a felkutatási munkát. A kijelölt csoportok „megrohamozzák” a dobózónát és elkezdik összegyűjteni a különféle speciális felszereléseket, amelyeket újracsomagolnak, majd berakodnak a Pápa Bázisrepülőtérre visszainduló járművekbe. A Pápa Bázisrepülőtér Aerial Portján ezután indul az a többnapos műszaki folyamat, melynek során az eszközöket szemrevételezik, előkészítik és újracsomagolják, hogy készen álljanak a következő küldetésre. 

Az Aerial Port szakembere felkutat egy ejtőernyőt. Fotó: HAW/Brandon T. Nicely

Fordította: Eszes Boldizsár

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.