2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légideszant-gyakorlat Európában

Légideszant-gyakorlat Európában
JETfly  |  2016. 12. 05., 09:39

Európa több országában vettek részt gyakorlaton a Pápán települt Nehéz Légiszállító Ezred C-17-es repülőgépei. Az úgynevezett Peacemaster Unity Off-Station Trainer 2016 (bázison kívüli kiképzés, OST) gyakorlatról szóló tudósítást az alakulat kommunikációs tisztjétől kaptuk.

  • Nehéz Légiszállító Ezred: bázison kívüli kiképzés 2016
  • A SAC évente kétszer hajt végre bázison kívüli kiképzéseket
  • A gyakorlat fő részében a SAC két C-17-ese az olaszországi Aviano légibázisra települt

Több mint egy héten át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) két C-17-es szállító repülőgépe légideszant-küldetéseket hajtott végre a SAC-tagországok közel 2000 ejtőernyősének gyakoroltatása érdekében. A gyakorlat teherdobási részében nehéz technikai eszközökkel felszerelt platformok és konténer-célbajuttató rendszerek (Container Delivery System, CDS) is szerepet kaptak. 

A repülőgépek egyike Aviano felé tart Krakkó érintésével, a küldetéstervező részleg megalakítása céljából. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A Peacemaster Unity gyakorlatot a Nehéz Szállítórepülő Század (HAS) és az abban részt vevő szárazföldi erők célkitűzéseinek elérése érdekében szervezték meg. A gyakorlat célja az volt, hogy a HAS hajózóállománya a maximális kiképzést kapja egy összhaderőnemi gyakorlat környezetében.

A SAC évente kétszer hajt végre bázison kívüli kiképzéseket azoknak a kiképzési és képességfenntartó követelményrendszereknek megfelelően, amelyek a rutin gyakorlórepülések során nem teljesíthetők. Ez a gyakorlattípus értékes, valós körülmények közti kiképzést biztosít a repülőszemélyzetek számára, valamint felkészíti őket a többnemzeti gyakorlatokba történő integrációjukra. A gyakorlat tervezése során öt SAC-nemzet összesen tizenhat alakulata egyeztette a kiképzés időrendjét és a csapatok előzetes elhelyezését.

A HAS repülőszemélyzetei munka közben a küldetéstervező részlegben. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A gyakorlat fő részében a SAC két C-17-ese az olaszországi Aviano légibázisral települt. Előtte azonban az egyik gép a lettországi Rigába repült, ahol személydeszant-feladatokat hajtott végre, a másik pedig az Aviano légibázison megalakította a küldetéstervező részleget (Mission Planning Cell). 

Egy összhaderőnemi küldetésről szóló eligazítás zárja a napot. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Az OST 2016 gyakorlaton a küldetéstervező részlegének munkája már a gyakorlat első napján is jelentős volt. A szárazföldi erők gyakorlattervezője néhány változtatást eszközölt a légideszant tervében, így ehhez kellett hozzáigazítani a gyakorlat aktuális tervét. 

Az ejtőernyősök első csoportja beszáll a repülőgépbe. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Egy légideszant-gyakorlat megtervezése természetesen sok munkával jár. A soron következő repülések tervezése kora reggeltől késő estig tart, a hosszúra nyúlt napok pedig az összhaderőnemi eligazítással (Joint Mission Brief) érnek véget, amelyen a szárazföldi erők ugratóparancsnokai (jumpmasters) és a hajózószemélyzetek átismétlik a másnapi küldetés részleteit. 

A bekötőkötélre felcsatolt ugrók. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A gyakorlat első napjára tervezték be a személydeszantokat. Az első száz ugró a napkeltében szállt be a repülőgépbe. Avianóban a ledobási zónák a közelben vannak, ezért az ejtőernyősöknek tíz percük volt felkészülni még a földön, a felszállás előtt. Amint a gép a levegőbe emelkedett, a hatperces felkészülési idő letelte után az ugrók felcsatolták magukat a bekötőkötélre. 

Minden rendben! A deszantajtó ellenőrzive, az ugrók felkészültek. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A gyakorlat során az ejtőernyősök tömegesen hagyták el a gépet a hátsó részében lévő mindkét deszantajtón keresztül. Az ejtőernyők automatikusan kinyíltak közvetlenül azután, hogy a katonák elhagyták a repülőt. Nem sokkal az ajtónyílás előtt a rakodásirányítók (loadmaster) kinyitották a deszantajtókat, és az ugratóparancsnokokkal (jumpmaster) együtt megvizsgálták őket, nehogy legyen rajtuk valami, ami sérülést okozhat az ugróknak, vagy kárt tehet az ejtőernyő-felszerelésükben. 

Az ejtőernyősök mindkét deszantajtón át egyidejűleg hagyják el a gépet. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Harminc másodperccel a kidobási zónába érkezés előtt az ugrók elfoglalták helyüket az ajtóknál. A rakodásirányítók 5 másodperctől kezdték a visszaszámlálást. Mikor a jelzőfény zöldre váltott, az ugrók egymás után tűntek el a deszantajtókban. Egy meghatározott idő letelte után ismét a vörös jelzőfény világított. A hajózószemélyzet előzetesen gondosan kiszámolta a zöld jelzőfényre jutó időt, amit a ledobási zóna mérete határoz meg. 

A napi munka egy gyors repülés utáni kiértékeléssel ér véget. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Amint elhagyták a katonák a repülőgépet, az visszatért a bázisra, hogy újabb ejtőernyősöket vegyen fel. A nap végére csak Olaszországban a SAC tagországainak több mint 400 ejtőernyőse ugrott ki a C-17-esből.

Eközben a lettországi Rigában a SAC másik C-17-ese további ejtőernyősöket juttatott célba. A lettországi küldetés befejeztével a SAC C-17-esei visszatérnek Avianóba, hogy a személydeszanton túl megkezdjék a nehéz katonai eszközökkel felszerelt platformok teherdobási műveletét is. Mindkét repülőgépet hasonló rakománnyal töltötték fel, a platformokra tarackokat és dzsipeket erősítettek.

A rakodásirányító előkészíti a kivonóernyőt egy nehéz platformhoz. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Az egyik rakodásirányító megjegyezte, hogy „érezzük a meleg fém szagát, miközben a platformok elhagyják a repülőt. A szag forrása az a hő, ami a repülőgép padlóján lévő görgők és a kivonóernyők által húzott platformok érintkezése során termelődik.” 

Egy tarackkal felszerelt platform elhagyja a SAC C-17-esét. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Miután véget ért az olaszországi feladat, a két C-17-es útjai ismét elváltak. Az egyik gép visszatért Pápára, útközben lengyel katonák szálltak ki belőle. A másik Svédországba repült Eindhoven érintésével, ahol holland katonákat tett ki.

Ezt követően a SAC C-17-esével Svédországban 40 nyaláb konténer-célbajuttató rendszer (CDS) teherdobását tervezték meg. Ez volt az első alkalom, amikor a SAC maximális számú CDS-nyalábbal hajtott végre teherdobást, és egyben ez az eddigi legnagyobb szabású CDS-teherdobás Svédországban.

A SAC által első alkalommal végrehajtásra kerülő 40 nyalábos CDS-teherdobás előkészületei Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

A CDS-nyalábokat az eseményt megelőző éjjel rakodták be a gépbe. A dobás napján kezdetben az időjárás is nehezítette a munkát, de aztán néhány óra elteltével a felhőalap felemelkedett, és a teherdobás a tervek szerint végrehajthatóvá vált a légibázistól mindössze néhány perc távolságra lévő ledobási zónában.

Az OST 2016 és a Peacemaster Unity gyakorlat véget ért. Összegzéseként elmondható, hogy a SAC C-17-esei közel 2000 ejtőernyőst, továbbá számos nehéz technikai eszközzel felszerelt platformot deszantoltak, valamint végrehajtották a történelem során először a SAC-nemzetek és Svédország együttműködésével a maximális számú, 40 nyalábos CDS-teherdobást is.

A 40 nyalábból az utolsó is elhagyja a repülőgépet. Fotó: HAW / Henrik Gebhardt

Fordította: Eszes Boldizsár

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.