Trident Juncture 2015 gyakorlat valós fázisa október 21-én kezdődött. A NATO 2002 óta legnagyobb gyakorlatán több mint 30 szövetséges és partnernemzettől – köztük a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) mind a 12 tagállamából – mintegy 36 ezer katona vesz részt.
Az egyes tagállamok kérése alapján a SAC támogatja a csapatok és eszközök átcsoportosítását a Trident Juncture 2015 gyakorlatra. A SAC egyik Boeing C–17 Globemaster III szállító repülőgépe Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren.
A Trident Juncture gyakorlat éles fázisa Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában zajlik. Október 21. és november 6. között a gyakorlat a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon folyik. A Stratégiai Légiszállítási Képesség C–17-esei ugyan nem vesznek részt a Trident Juncture 2015-ön, azonban több szállítási feladatot repülnek a SAC-tagállamok csapatainak és eszközeinek átcsoportosítása érdekében.
A Trident Juncture 2015-re való felkészülés során a SAC-tagállamok ki tudták használni a C-17-es szállító repülőgépek légiszállítási kapacitását az Európán belüli és az Atlanti-óceánon át repült küldetések során egyaránt. Az Egyesült Államok kérésére október 12. és 14. között a SAC egyik C–17-ese az amerikai szárazföldi erők Hunter légibázisáról a spanyolországi Zaragozába szállította át az amerikai 3. lövészhadosztály 1. páncélos dandár-harccsoportjának (1st Armored Brigade Combat Team, 3rd Infantry Division) felszerelését.
Az euro-atlanti védelmi képességek összevonása és megosztása (pooling and sharing) elvével összhangban, a SAC más tagállamaiból, Lengyelországból és Szlovéniából érkezett szállítási igényeket egyetlen légiszállítási feladattá kombinálták. Október 17-18-án a SAC egyik C-17-ese lengyel és szlovén katonákat és eszközöket szállított Lisszabonba (Portugália) és Zaragozába (Spanyolország).
A fent említett két repülési feladat sikeres volt, csakúgy, mint a SAC összes többi repülése, melyeket a szervezet a Trident Juncture 2015 gyakorlaton részt vevő tagállamai támogatása érdekében hajtott végre. A SAC-nak a magyarországi MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó C–17-es repülőgépei költséghatékony és praktikus megoldást nyújtottak a csapatok és eszközök átcsoportosítására Európában.
Forrás: sacprogram.org
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.