2025. 03. 28. péntek
Gedeon, Johanna
: 400 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyárköszöntő repülőnap Szliacson

JETfly  |  2006. 06. 12., 01:37

Északi szomszédunk hagyományos nyár eleji légi bemutatói közül a hazánkban is méltán népszerű pozsonyi SIAD-ot idén nem rendezték meg, így a szliacsi MiG-29-es bázis nyílt napjának szerepe némiképp felértékelődött. Az előzetes program szerint a házigazdák katonai és sportrepülőgépein kívül csak néhány külföldi vendég színesítette a rendezvényt, mégis érdemesnek ígérkezett ellátogatni erre a hangulatos repülőnapra.

Bár az időjárás-előrejelzések nem sok jóval kecsegtettek, kellemes hőmérséklet és bárányfelhőkkel tarkított égbolt fogadta június 10-én reggel tucatnyi főből álló kis csapatunkat a Szlovák Légierő szliacsi repülőbázisán. A 150 koronás (mintegy 1100 Ft) belépőjegy megvásárlása után buszokkal juthattunk el a parkolónak kinevezett rétről a repülőtér bejáratához. A pár ezer fős, nagynak semmiképpen sem nevezhető tömeg kényelmesen elfért a kordonnal kijelölt területen, ahol a földön kiállított repülőgépek és helikopterek, az elmaradhatatlan lacikonyhák, valamint néhány, gyerekek számára felállított játszóház várta a szórakozni vágyó látogatókat.

Érkezésünk pillanatában húzott át a beton felett a három MiG-29-esből és két L-39-esből álló nyitókötelék

A repülőprogram kezdetét jelző nyitókötelék gépeinek leszállását követően ejtőernyős ugrás, majd pedig egy igazi „nagyvas”, a Mi-24 Hind harci helikopter bemutatója következett. A terepszínü, szlovák felségjelzésü forgószárnyas produkciója átlagos volt, az utóbbi években népszerüvé vált infracsapda-kilövés is elmaradt, csupán a repülésének elején alkalmazott piros füstölő vitt némi színt a programba. Természetesen a lenyügöző méretü és félelmetes kinézetü helikopter így is látványos volt, kiváló fotótémát szolgáltatott a bázist körülölelő hegyvonulat előtt. A Mi-24-es után egy szintén orosz gyártmányú forgószárnyas következett, a hazánkhoz hasonlóan Szlovákiában is szolgálatban álló többfeladatú Mi-17 Hip kutató-mentő bevetést mutatott be. Az egykori Biele Albatrossy bemutatókötelék színeiben pompázó L-39 repülése szokatlan dinamizmusa miatt számomra meglepetés volt, a kétszemélyes oktató-gyakorló gép ugyanis nem éppen hajtómüvének erejéről híres. A vízszintes manőverek mellett a láthatóan igen rutinos pilóta számos függőleges manővert is végrehajtott az esztétikus színezésü Albatrosszal. A közönség elszórt tapssal jutalmazta a látványosra sikeredett repülést, valamint a leszállást követő gurulás közbeni produkciót, a szlovák pilóta ugyanis fehér füstfelhőbe burkolta gépét, és kicsit megforgatta a betonon az L-39-est.

 

A délelőtti szólóbemutatót repülő, 3911-es lajstromszámot viselő Fulcrum a többi géptől eltérő kamuflázst visel

Az Albatros elgurulását követően fülsüketítő dübörgés kíséretében utánégetővel szállt fel a házigazda alakulat MiG-29-es vadászgépe, hogy megkezdje dinamikus programját.

A szlovák MiG-29-esektől megszokott látványos, harcfordulókkal bőven tarkított repülés idén sem maradt el, extra produkciónak azonban mégsem volt nevezhető, hiányzott belőle a virtuozitás. A meredek emelkedésekből, gyors irányváltásokból álló dinamikus program jól szemléltette a típus kiváló manőverezőképességét, a magyar bemutatópilóták produkciójától mégis messze elmaradt. Természetesen a helyi közönség megfelelő szórakoztatására ez is bőven elegendő volt, a fairfordi RIAT katonai szólóbemutató versenyén azonban nem lenne esélye a szlovák pilótának. A Fulcrum leszállását követően Extra-300-asával startra gurult Európa-bajnok mürepülőnk, Veres Zoltán, hogy megkezdje a repülőnap leglátványosabbnak bizonyuló programját. Zoli nagy magasságban indított orsózással melegített be, majd pedig következett a szokásos alacsony magasságú „fünyírás”. A szlovák közönség mürepülésről eddig alkotott elképzeléseit alapjaiban változtatta meg a magyar pilóta, bemutatója közben folyamatosan hitetlenkedtek a nézők Zoli manőverei láttán. A program végeztével hatalmas taps fogadta mürepülőbajnokunkat, túlzás és elfogultság nélkül kijelenthető, hogy az övé volt a legjobb és leglátványosabb repülés ezen a napon a szliacsi bázison. Az orosz államadósság fejében beszerzett, polgári színezést viselő Mi-171-es a Mi-17-es továbbfejlesztett, megnövelt képességü verziója, melynek repülése a különleges típus iránt érdeklődők számára érdekes színfolt volt. A 12.30-tól 14.00-ig kiírt repülési szünet előtt még felszállt egy háromgépes L-39-es kötelék, mely áthúzásokkal szórakoztatta a flekken- és sültkolbász-sütő sátrak felé poroszkáló nézőközönséget.

Az egykor szebb napokat megélt hatgépes Biele Albatrossy bemutatókötelék maradványaként is értelmezhető csonka formáció látványa szomorúsággal töltött el, nekem nagyon hiányzik ez a csapat a nemzetközi repülőnapokról…

A másfél órás ebédszünetben mód nyílt a földön kiállított repülőgépek megtekintésére is. A házigazdák már kivont MiG-21-esei mellett két-két MiG-29-est és L-39-est, illetve egy-egy Mi-2-est, Mi-17-est, Mi-171-est és Mi-24-es helikoptert tekinthettünk meg, valamint látható volt egy L-410-es szállítógép is.

Egy szlovák MiG-21 MF Fishbed a statikus soron. Klasszikus szépség

Ebéd után a felerősödött szél által kergetett felhők lassan beborították az égboltot, így az időjárás barátságtalanabbá vált, talán ennek is köszönhető, hogy a közönség egy része hazament. A délutáni repülőblokk katonai része szintén a Szlovák Légierő repülőegységeire épült, ugyanazokat a típusokat láthattuk ismételten, mint délelőtt. A változatosságot egy nem túl emlékezetes repülést produkáló cseh felségjelzésü JAS-39 Gripen jelentette csupán, a szürke felhők előtt repülő, szintén szürke gép nem túl hálás fotótémát kínált. A sportrepülők azonban kitettek magukért, a sajátságos formavilágú Z-37A Cmelák gépekből összeállított alkalmi kötelék és az L-19 Blanik vitorlázógépekkel repülő Ocovski Bacovia nevü formáció kiválóan szórakoztatta a maradék nézősereget. A német Uli Dembinski Jak-55-össel végrehajtott mürepülő-bemutatója nem képviselt azonos színvonalat Veres Zoltán repülésével, talán csak a klasszikus formavilágú csillagmotoros gép miatt volt érdekes. Említést érdemel még a Z-137 Turbocmelák és egy kicsinyített, ultrakönnyü kategóriába tartozó Messerschmitt Bf-109-utánzat repülése is.

A Slovak Air Fest 2006 elnevezésü rendezvény nevéhez méltóan alapvetően a szlovák repülésről szólt, minimális külföldi részvétellel. Sem méreteiben, sem színvonalában nem hasonlítható a pozsonyi SIAD vagy a csehországi Brnóban megrendezett CIAF repülőnapokhoz, mégis érdekes színfolt az airshow-k sorában. Nem rendeztek önjelölt médiasztárocskák számára bugyuta autóversenyzést, nem borítottak el mindent a szponzorok reklámjai, talán éppen ezért, valamint sajátos hangulata, a bázis szép fekvése és Magyarországhoz való közelsége miatt mégis érdemes volt ellátogatni erre a szerény, de kellemes „repülőpiknikre” a szliacsi légibázisra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.