2025. 03. 27. csütörtök
Hajnalka
: 400 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyílt nap a prerovi helikopterbázison

JETfly  |  2006. 06. 12., 19:22

A közép-európai légierők az összeesküvés-elmélet tudorai szerint mindent elkövettek, hogy a repülőnapokra látogató nagyérdemű ne tudjon minden eseményre ellátogatni, ezért egy hétvégére, június 10–11-re datálták rendezvényeiket. A varazsdi Horvát Repülőnap, a szliacsi Szlovák Légi Fesztivál és a prerovi nyílt nap közül választhatott a katonai repülés iránt érdeklődők hada.

A cseh légierő a prerovi helikopterbázison rendszeresen kitárja kapuit a nagyközönség előtt. A tavalyi évben a cseh Gripenek érkezése és a MiG-21MFN gépek búcsúztatása volt a kiemelt téma, valamint mini „tigris"-találkozó is zajlott. Idén az orosz államadósság terhére vásárolt vadonatúj Mi-24/35 csatahelikopterek és a Mi-171 közepes szállítóhelikopterek ígérkeztek a fő látványosságnak.

A bázisra végig szakadó esőben, négyórás autóúttal értünk ki. Az égiek azonban meghallgatták imáinkat, és Prerovtól kb. 5 km-re már megszünt az eső, sőt a nap is kidugta orcáját. A szél azonban erős maradt, és a hőmérséklet sem emelkedett 15 fok fölé. A reptér fekvése miatt a dinamikus programok rendkívül jól fotózhatóak. NATO-bázis ide- vagy oda, a kecskeméti repülőnapokon használt 2 méteres állatketrecek helyett kb. egyméteres fémkerítéssel volt lezárva a nézők számára kijelölt terület, katonák, rendőrök sem mászkáltak, de a közönség sem akart bemászni oda, ahol semmi keresnivalója. Úgy látszik, kultúra kérdése az egész...

Mi-1-es a statikus soron

A statikus soron a hazaiak minden repülőgép- és helikoptertípusa képviseltette magát. Mi-24, Mi-35, Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-17, Mi-171, W3A Sokol helikopterek, MiG-21MFN, JAS-39C, Szu-22M3, L-29, L-39, L-139, harci és gyakorló repülőgépek és AN-26 szállítógép került kiállításra.

A NATO-országok közül a francia flotta Super Etendard és Falcon repülőgépekkel, a hadsereg Gazelle helikopterrel, a Luftwaffe pedig Tornado IDS repülőgépekkel képviseltette magát. Három ország is bemutatkozott F-16 Fighting Falcon géppárral. A norvégok és dánok csak statikon voltak, a belgák dinamikus programot is repültek. A kopterek közül Belgium A-109-es gépe szintén dinamikus bemutatót tartott. A sógorok kettő Saab 105 géppel települtek, a britek Puma helikoptert küldtek. A Szlovák Légierő szinte beépült a csehekhez. A statikus Mi-24 harci helikopter mellett a dinamikus programban a cseh helikopterekkel közösen repült a szlovák harci változat, valamint a szliacsi villás farkúak közül egy MiG-29 Prerovban karcolta az eget, oda pedig egy JAS-39C látogatott.

Több polgári repülő is részt vett a nyílt napon. Szárazföldi technika is képviseltette magát, SA-6 lánctalpas komplexum a hozzátartozó lokátorokkal és rakétaszállító jármüvel, SA-13 közel légvédelmi komplexum, T-72 harckocsi, Suzanna önjáró löveg, több terepjáró, valamint a hazánkkal közös fejlesztésként elkezdett, aztán csehek által befejezett Szojka robotrepülőgép az irányítókomplexummal került kiállításra.

Blue Tiger a levegőben

A repülőnapot hivatalosan két JAS-39C Gripen által kísért sötétkék tigrisdíszfestésü Mi-24-es nyitotta meg. A csatahelikopter leszállt, a Griffek azonban több áthúzást és rácsapást hajtottak végre, aránylag szoros kötelékben. A helikopteres alakulat Mi-17, Mi-171, W3A és Mi-24 gépei bemutatót repültek, és volt bamby bucket vízlocsolás Sokollal, Mi-24–Mi-17–Mi-171 közös bemutató – túszmentés kommandósokkal, közepes kopterekkel a Hindek fedezete mellett. Felszállt az egész helikopteres egység, több mint egy tucat helikopter volt a levegőben. Három ötös kötelékben repültek a közönség nagy örömére. A csehek JAS-39C Gripen-bemutatója az eddig látott egyik legjobb program volt ezzel a típussal. A cseh bemutatópilóta – nevét fedje a jótékonyság homálya – a svéd „használati utasítást" valószínüleg nem olvasta: nem tartották be a 2000 méter alatt nem mürepülünk passzust, mert kb. 100-150 méterrel a talaj felett végzett dinamikus fordulók mellett palástorsóra is került sor ilyen magasságon. Nagyon szép bemutató volt. A harci-gyakorló gépek közül három L-39-es néhány áthúzást végzett, két harci ALCA azonban pirotechnikai segítségével „támadta a repteret”.

Az L-159B új festést kapott, és Miroslav Snitzler ismét bemutatta, hogy szinte már összenőtt ezzel a típussal

Az Aero Vodochody Ae-270-es légcsavaros utasgépe is többször a levegőbe emelkedett. A cseh mentőszolgálat EC-135 Eurocoptere – mely katonai gépnek tünt festése miatt – élvezetes repülést mutatott be. A belga F-16 „szokott” formáját hozta, magas szintü és precíz – kicsit a nagyérdemünek unalmas – falcon repülést. A szlovákok MiG-29 Fulcrumja azonban „tökkel” az alján, kicsit talán kevésbé használva az uránégetőt, megdobogtatta az emberek szívét. Érdekes volt, hogy az orosz upgrade a festésre lehet, hogy nem terjedt ki, mert az a „tigris” százados jelvénnyel együtt a régi kopottas maradt.

A polgári gépek végig végeztek utasrepültetést. Katonák és polgári ejtőernyősök két alkalommal végeztek bekötött és szabadeséses ugrást, valamint a rendőrség és valamelyik katonai szervezet kutyás bemutatót is tartott.

W3A Sokol

Összességében megállapítottuk, hogy a cseh vendégszeretet nem változott, kellemes, jó hangulatú nyílt nap volt. Reméljük, hogy a jó hagyomány folytatódik, és jövőre ismét találkozhatunk a bázissal a repülőesemények sorozatában.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.