Az angliai Sunderlandben minden évben, július utolsó hétvégéjén rendeznek nemzetközi légi bemutatót, amely Európa legnagyobb ingyenesen látogatható programja. A repülőnap különlegessége, hogy ehhez a tenger felett – de a part közelében – jelölték ki a repülés légterét. Az elmúlt évben közel egymillió ember látta a műsort, míg 2007. július 28–29-én – a változékony időjárás ellenére is – több százezer érdeklődő gyűlt össze a tengerparton. Igaz ugyan, hogy az angol légierő gépeinek többsége az iraki és afganisztáni küldetésekben van lekötve, ezért szerepelt kevesebb harci repülőgép, de ezeket kárpótolták a Typhoon, Hawk, belga és holland F-16-osok, továbbá tengerészeti és polgári gépek, valamint a Red Arrows és más bemutatókötelékek.
Az idén a 2007. július 28–29-ei hétvégén rendezték meg az angliai Sunderland International Air Show-t. A kétnapos repülőnapot is néhány százezer ember kísérte figyelemmel. A rendezvény több szempontból is rendkívüli: ugyanis a tenger felett zajlik a repülőprogram, melyet az érdeklődők a partról nézhetnek végig; másrészt a részvétel mindenki számára ingyenes! Éppen ezért az időseket, a fiatalokat és a családokat is – egészen a kicsiktől a nagyokig – csábítja a nem mindennapi látnivaló, amit az angolokra oly jellemző piknikkel egybe lehet kötni.
Az előzetes programterv szerint szombaton 12.30-tól 16.45-ig, vasárnap pedig 13-tól 17 óráig tartott a légi müsor. A bemutatón részt vettek katonai és polgári motoros és sugárhajtású repülőgépek, valamint helikopterek, illetve különféle kötelékek. A Royal Air Force (RAF) Red Arrows nevü népszerü formációja, valamint a Chinook szállítóhelikopter csak a vasárnapi programban szerepelt. Továbbá repült még a legújabb haditechnikát képviselő Eurofighter Typhoon, míg oldtimer kategóriában a Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) kötelék Lancaster és Hurricane típusú gépei. Ezenkívül a légierő részéről még a müsorban szerepeltek az alábbi típusok: Tucano, Hawk, Tutor; a haditengerészettől pedig a Merlin és a Black Cats helikopteres bemutatócsapat.
A hollandok és belgák egy-egy F-16-ost, valamint AB-412 kutató-mentő helikoptert vonultattak fel. A bemutatókötelékek közül a RAF Falcons nevü formációjának ejtőernyősei, valamint a Guinot Wingwalkers kétfedelü gépei is igen nagy sikert arattak a közönség soraiban. A légi akrobata géppár felső szárnyán két hölgy állt kikötve, akik különféle hajmeresztő légtornászmutatvánnyal színesítették a nem mindennapi látványt. A kommentátor elmondta, hogy korábban megkérdezte tőlük, nem csukják-e be a szemüket, amikor a két gép egymással szembe repül. A lányok humorosan válaszoltak: ők nem szokták, de a pilóták annál inkább behunyják a szemüket. Rajtuk kívül a The Blades Formation Team, az Aerostars, valamint egy Szu-26-os és egy Catalina repülő csónak is a levegőbe emelkedett.
A repülőnap zavartalan biztosításával és az esetleges mentéssel az angol haditengerészet (Royal Navy) egyik legújabb hajója, a HMS Albion volt megbízva, amely távolabb a nyílt vízen horgonyzott le, hogy végszükség esetén azonnal be tudjon avatkozni.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.