2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európa legjobbja a Kecskeméti Repülőnap

JETfly  |  2011. 03. 07., 09:15

2011. február 24-26. között Brüsszelben tartotta soros konferenciáját a „European Airshow Council” (EAC), az Európai Repülőnapok Tanácsa. Az idei konferencián Magyarországot két fő képviselte Vida Károly és Fekete Róbert személyében. Korábban mindketten hosszú éveken keresztül dolgoztak a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató sikeréért. A konferencián 24 ország 240 képviselőjének jelenlétében adták át a 2010. év legjobb repülőnapjának járó díjat, a „Paul Bowen Trophy”-t, amelyet a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató érdemelt ki.

Az első részt azzal fejeztem be, hogy a jelenlévők tapsa mellett vette át a kis magyar küldöttség a „Paul Bowen Trophy”-t. A rövid ünneplés után a svájci légierő képviseletében Logan ezredes lépett a pódiumra és harangozta be a következő svájci repülőnapot. Az általunk „megszokottól” eltérően ők jóval előbbre gondolkodnak, és már most felhívták a konferencia résztvevőinek figyelmét, a 2014-ben megrendezésre kerülő „Payerne 2014” repülőnapjukra. A svájci légierő 2014-ben ünnepli a légierő létrejöttének 100., a Patrouille Suisse 50. és a PC-7 Team 25. születésnapját. „Nem fogunk ezekről a születésnapokról megfeledkezni”, - fogalmazott Logan ezredes. Ez az igazi előrelátás, hiszen 3 évvel e rendezvény előtt felhívta a figyelmet a svájci repülőnapra, közölte az időpontot, aminek ismeretében a leendő résztvevők időben be tudják illeszteni terveikbe a rendezvényt.

A nap további részében a biztonságé, a repülőbalesetek és katasztrófák megelőzéséé volt a főszerep. Az előadók elmondták, hogy a 2010-es repülőnap szezon során igen magas volt a bekövetkezett balesetek és incidensek száma, amelyek nagy részében az emberi tényező volt a meghatározó. A téma előadói között olyan „szaktekintélyek” voltak megtalálhatóak,  mint Des Baker teszt- és bemutató pilóta a Dél-afrikai Köztársaságból, Dr. Steve Jarvis a Cranfield Egyetem rendszerszervező és emberi tényezők tanszékének tanára az Egyesült Királyságból, Dr. David Stevenson az Egyesült Királyság Repülő-orvosi központjából, valamint John Cudahy az ICAS – International Council of Air Shows elnöke az Egyesült Államokból. Az előadók őszintén, nyíltan beszéltek a bekövetkezett balesetek okairól, nem eltitkolva az esetleges emberi hibákat, mulasztásokat sem. Az elmondottakat konkrét példákkal támasztották alá, amely előadások mindamellett, hogy érdekesebbek voltak, de tanulsággal is szolgáltak.

Az este folyamán került sor a már hagyományos vacsorára, az „Airshow Dinner”-re. A rendezvény egy újabb nagyszerü lehetőség volt arra, hogy a résztvevők leginkább a jövőről beszéljenek. Ki kit szeretne meghívni az általa szervezett repülőnapra, illetve ki melyik rendezvényen szeretne részt venni.

Örömmel nyugtázhattuk, hogy a magyarországi repülőnap után nagyon sokan érdeklődtek, többen jelezték, hogy szívesen ellátogatnának Magyarországra!

A szombati nap a kötelékekről, a kötelékek felkészüléséről, az álaluk végzett munkáról szólt. Az első naphoz hasonlóan a második napon is a „piros” szín dominált az első előadás során. Pénteken az első felszólaló Jacques „Red” Dewaelheyns volt, aki a belga légierő történelmi kötelékének a „Red Devil”-nek volt a vezére, míg szombaton a sort a „Red Arrows” kötelék repülőőrnagya, Graeme Bagnall nyitotta, aki előadásában beszélt a kötelék felkészüléséről, a tervezésről, az áttelepülések végrehajtásáról és a bemutatókról. Az őrnagy elmondta, hogy a brit időjárásnak „köszönhetően” a kötelék évente általában két hónapon keresztül Cipruson készül fel az idényre, és nem titkolta azt sem, hogy az előző évben mi okozta két repülőgépük összeütközését a felkészülés során.

Az őrnagyot Alberto Moretti követte a pódiumon, aki korábban a Frecce Tricolori, olasz nemzeti kötelék team menedzsere volt, jelenleg pedig az Olasz Repülőnapok Szervezetének elnöke. Előadása során kitért az 1988-as, ramsteini katasztrófára, annak okaira, beszélt arról, hogy a kötelék hogyan volt képes feldolgozni a történteket, és hogyan voltak képesek megújulni. „Az első dolog, amit egy olyan katasztrófa után tenni kell, amellyel a Frecce találta magát szemben 1988-ban, helyre kell állítani a bizalmat az egész csapat, a pilóták, a technikusok és a személyzet iránt”, - mondta Alberto Moretti. Nagyon sok mindenen változtattak, aminek eredményeképpen a katasztrófa óta eltelt időben nem volt repülőeseménye a köteléknek.

A további előadások során megismerhettünk egy fiatal svájci mürepülőt, Vito Wyprächtigert, aki mindamellett, hogy Svájc mürepülő bajnoka, a Formula 1 Air Race versenysorozatban versenyez. Őt Tom Gibbons a RIAT (Royal International Air Tattoo) müszaki kiszolgálásért felelős menedzsere követte, aki előadásában a repülőnapra érkező gépek szelektálásával (dinamikus vagy statikus?), azok fogadásával, kezelésével, majd a repülőnap után ugyanezen gépek indításával kapcsolatos, korán sem egyszerü feladatokba avatta be a konferencia hallgatóságát.

Daniel Ventura, Gonzalez, Spanyolországból előadásában azt mutatta be, hogyan lehet az internet lehetőségeit a legjobban kiaknázni arra, hogy az a lehető legnagyobb mértékben hozzájáruljon a repülőnap előzetes reklámjához, így annak sikeréhez.

Adrian Campbell, a brit Planes TV vezetője 10 tippet adott arra vonatkozóan, hogy a repülőnap a kilátogató közönség számára is igazán élvezhető legyen.

Az előadások mellett nagyon sok repülőnapi résztvevő kisebb standokkal is képviseltette magát, amely a későbbiek során a mi számunkra is követendő példa kell(ene), hogy legyen. Találkozhattunk többek között az idén 100 éves török légierő standjával, az ostravai NATO Day rendezvénnyel és lehetne folytatni a sort. A standok, a szóróanyagok is egy célt szolgáltak; felhívni a figyelmet egy-egy rendezvényre, egy-egy repülőnapi résztvevőre.

A konferencia résztvevői

Egy bizton állítható: mindamellett, hogy nagyon sok hasznos információval gazdagodtak a résztvevők, ebben a pár napban nagyon jó volt magyarnak lenni Brüsszelben, a European Airshow Council 2011. évi kongresszusán.

Köszönet a képekért Eic Coeckelberghsnek és az Aviation Photo Crew tagjainak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.