2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

MAKSZ 2011 - beharangozó

JETfly  |  2011. 08. 16., 10:00

A mai napon nyitja meg kapuit a Nemzetközi Repülési- és Űrkutatási Szalon 2011 rendezvény a Moszkva mellett található Zsukovszkij légibázison. A szervezők az idén sem akarnak semmit a véletlenre bízni, így a földi bemutatók mellett színvonalas repülőbemutatóval készülnek. A két évvel ezelőtt megrendezett kiállításra rányomta bélyegét a felkészülés során bekövetkezett katasztrófa, amely során az Orosz Lovagok bemutató kötelékének két Szu-27 típusú repülőgépe ütközött össze a levegőben és a kötelék parancsnoka, Igor Tkacsenko ezredes életét vesztette.

A múltidézés után nézzük, milyen különlegességekkel, milyen repülőprogrammal készültek a szervezők.

A moszkvai Nemzetközi Repülési- és Ürkutatási Szalon egyik megkülönböztető védjegye volt a mindig színes, színvonalas repülési bemutatóprogram. Az előzetes tervek szerint nem lesz ez máshogy az idei rendezvényen sem.

A MAKSZ-2011-re kilátogató érdeklődők a négy kiváló, orosz bemutató kötelék – Orosz Lovagok, Fecskék, Oroszország Sólymai és a Rusz mellett levegőbe emelkednek amerikai, francia és olasz felségjelü bemutató repülőgépek, valamint megmutatják tudásukat Oroszország tesztpilótái modern hazai gyártású vadászrepülőgépeken éppúgy, mint polgári gépeken.

A repülési program egyik érdekessége lesz az „Első Repülés” repülőklub által életre hívott csoport bemutatója, amely kötelék 2009-ben alakult. Napjainkban ez az egyetlen olyan civil kötelék Oroszországban, amelynek tagjai Jak-52 és Jak-54 típusú repülőgéppel mutatják be programjukat. Az „Első Repülés” repülőklub bemutató csapatának tagjai között olyan sportrepülők is megtalálhatók, akik korábban orosz-, vagy éppen világbajnokok voltak.

Szintén a repülőprogram részeként emelkedik a levegőbe a „Balti Méhek” bemutató kötelék, a balti államok első és egyedülálló civil bemutató csoportja. A 2008-ban alakult kötelék központja a Rigától 60 km-re található Tukumsz repülőtéren található.

Baltic Bess kötelék (L-39C)

A kötelék fiatal kora ellenére már Európa és Ázsia több államában bemutatkozott, többek között Csehországban, Lengyelországban, Németországban, Franciaországban, Svájcban, Finnországban és az Egyesült Arab Emirátusokban. (Mellékesen jegyezném meg, hogy a Baltic Bees vezetője reményét fejezte ki a februári, brüsszeli találkozón, hogy hamarosan Magyarországon is bemutathatják repülési tudásukat.)

A kötelék tagjai a bemutató során L-39C „Albatrosz” repülőgépeken repülnek. A csoport repülőgépeinek jellemzője a „balti méhekre” hasonlító festés, ami kihangsúlyozza a repülőgép aerodinamikai kialakítását. Bemutatójuk során az 5 gépes kötelék a bonyolult mürepülés szinte valamennyi elemét felvonultatja.

A látogatók érdekében a statikus sort is átalakították a szervezők. A 3 tonnánál könnyebb gépeket füves területen lehet megtekinteni, míg az ennél „súlyosabb egyéniségek” a betonozott fel- és leszállópályán láthatóak.

A hagyományok szerint a statikus sort az orosz „Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium” kiállítása nyitja. A felvonultatott gépek között megtekinthetőek lesznek olyan modern harci repülőgépek, mint a Szu-35, MiG-35, Szu-30MK2, valamint az orosz polgári repülőgépgyártás újdonsága a Szuhoj SzuperJet-100. A repülési programban első alkalommal láthatja a nagyközönség az orosz, ötödik generációs repülőgépet, a PAK FA-t (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexum).

PAK FA ötödik generációs repülőgép

A statikus soron az orosz légierő teljes arzenálja felvonul: Tu-160, A-50, Tu-95, Szu-27 SzM, MiG-29SzMT, Szu-24M, Szu-35SzM, Szu-34, MiG-31B, Jak-130, valamint Ka-52, Mi-26, Mi-8 MTV-5, Mi-28 típusú helikopterek.

A repülési programban olyan tematikus bemutatók is szerepelnek, mint „kutató-mentő feladat Ka-226T és Mi-34Sz1 helikopterek részvételével, illetve „Antiterror” bemutató Ka-52, Mi-28NE és Mi-8 típusú helikopterekkel.

A MAKSZ-2011 rendezvényre különleges „müsorral” is készülnek a szervezők. Felidézik a Nagy Honvédő Háború moszkvai csatáját korhü repülőgépek repüléseivel. A programban szerepelnek többek között egyéni és kötelékrepülések, amelyeket a korhü repülőtér berendezés valamint a narráció tesz még élvezetesebbé. A kor repülőgépei közül először fog 10 gép a levegőben bemutatkozni, úgymint: I-15bisz, I-153, I-16, DIT, S-2, 3 x Po-2, 2 x MiG-3, valamint a földön két T-60 típusú harckocsi, GAZ-AA gépkocsik, légvédelmi fegyverek, valamint egy müködő mozgó konyha.

A MAKSZ-2011 kétségkívül „legnagyobb látványossága” az Airbus cég legnagyobb utasszállító repülőgépe az Airbus A380 lesz. Az ukrán újdonságok között látható lesz az An-158 típusú repülőgép.

Ezen tények ismeretében ebben az évben a MAKSZ lesz az egyetlen kiállítás a világon, ahol egyidőben lesznek láthatóak a legnagyobb utasszállító valamint szállító repülőgépek.

Franciaországot a repülő programban a Rafale vadászrepülőgép képviseli, míg az olasz légierő C-27 Spartan típusú, mürepülésre képes szállító repülőgépét mutatja be.

Négy év szünet után a kiállításon ismét részt vesznek az amerikai légierő képviselői. A statikus soron lesz látható a C-5 Galaxy katonai-szállító repülőgép, az A-10 csatarepülőgép, valamint a P-3 felderítő repülőgép.

A felkészülés pillanatai ...

A szalonra kilátogatók mindezek mellett megnézhetik a KC-135, F-16, F-15 és B-52 típusú repülőgépeket, míg az F-15 egy új, 15 perces programot mutat be a levegőben.

A MAKSZ minden alkalommal egyre több és több figyelmet fordít az üzleti programokra, amit bizonyítanak a növekvő számú megbeszélések, tárgyalások, fórumok és konferenciák. Ennek megfelelően a szakmai napokon, augusztus 17-18-án a repülési programot csökkentik, míg a nyílt napokon 11.00-17.00 óráig, megszakítás nélkül tartanak majd a repülési bemutatók.

Galéria: MAKSZ 2011 - beharangozó

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.