2025. 03. 28. péntek
Gedeon, Johanna
: 400 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több tucat repülőnap vadászrepülőgépek nélkül az Egyesült Államokban

JETfly  |  2013. 04. 29., 15:16

Több tucat olyan repülőnapot töröltek az Egyesült Államokban, amelyek látogatók tízezreit vonzzák és többmillió dolláros bevételt hoznak a helyi vállalkozások számára, miután a hadsereg a szövetségi költségvetési csökkentések miatt leállította a katonai repülőgépek és bemutató kötelékek repüléseit.

Éveken keresztül a legnagyobb vonzerőt a két elit csapat, a Haditengerészet „Kék Angyalai” (Blue Angels) valamint a Légierő „Viharmadarai” (Thunderbirds), illetve az általuk bemutatott repülési program jelentette a légi show-kon. A hadsereg biztosította a rendezvényekre az F-16, F-18 és F-22 típusú vadászrepülőgépeket éppúgy, mint az „Arany Lovagok” (Golden Knights) néven ismert Hadsereg Ejtőernyős Csapat részvételét.

Az Amerikai Hadsereg ejtőernyős bemutató csoportja, a Golden Knights

Április elsejétől a csapatok mindegyike „földön marad” a spórolás jegyében, sőt drámaian csökkentették a statikus bemutatón résztvevők számát is. Ezek a csökkentések az Egyesült Államokban évente hozzávetőlegesen megrendezett 300 repülőnap közül több mint 200-at érintenek, mondta John Cudahy, a Nemzetközi Repülőnapok Tanácsának elnöke. Eddig mintegy 60 repülőnapot töröltek a naptárból és további lemondások várhatóak, mivel újabb költségvetési megszorításokra kerülhet sor. John Cudahy úgy jósolja, hogy a most lemondott repülőnapok 15-20%-a jövőre sem tér vissza, még akkor sem, ha a hadsereg újra részt vesz.

Nemzeti színekben pompázó Lopakodó

„A helyzet az, hogy vagy törölnek egy repülőnapot és kiszállnak az üzletből, vagy nem törlik ugyan, de a látogatottság visszaesése (így a bevétel kiesés) miatt kényszerülnek kivonulni az üzletből”, - mondta Cudahy. A helyi vállalkozások is „megsínylik” a repülőnapok elmaradásának hatásait, hiszen azok fontos idegenforgalmi bevételt jelentettek mindenhol.

Több nagy, nemzeti légi bemutató ‑ Chicago, Milwaukee és az Oshkoshban tartandó Experimental Aircraft Association’s AirVenture ‑ képviselői úgy nyilatkoztak, hogy nem számítanak arra, hogy a hadsereg gépeinek távolmaradása nagymértékben kihatással lenne rendezvényeikre. A Chicago-i és Milwaukee-i bemutatókat a Michigan-tó partján tartják, ahol arra számítanak, hogy nagyszámú közönség fog összegyülni, míg Oshkosh elsősorban a pilóták és repülésrajongók találkozója, amelyhez „csatlakoztatva” van egy repülőnap.

Más repülőnapok szervezői nem voltak ilyen derülátóak és úgy vélték, drasztikusan csökkeni fog a látogatottság és ezért inkább törölték a rendezvényt.

A Kelet-Virginiában található Martinsburg repülőtér menedzsere és az ottani „Thunder Over the Blue Ridge” rendezvény egyik szervezője azt nyilatkozta, hogy 2010-ben, amikor a Thunderbirds is résztvevő volt, a kétnapos rendezvényt 88 000 ember tekintette meg a helyszínen. „Az, ha a Thunderbirds vagy a Blue Angels jelen van, olyan mint a Super Bowl; amely egy közismert név”, - mondta a szervező. Sugárhajtású bemutató kötelék nélkül jellemzően 15 000 fővel kevesebben látogatnak ki.

Thunder Over the Blue Ridge

A szervezőknek egy másik változással is szembe kellett nézniük, mivel az utóbbi években a repülőnapnak a Kelet-Virginiai Légi Nemzeti Gárda adott otthont. Most a Gárda közölte, hogy a költségek csökkentése miatt ennek sem tud eleget tenni, így a szervezők a repülőtér polgári oldalát kívánták igénybe venni – miközben a Thunderbirds lemondta a részvételt.

 

Darrick Lee őrnagy, a Thunderbirds szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a kötelék egy szezonban mintegy 9,75 millió dolláros költségvetéssel bír, most azonban az erőforrásokat az afganisztáni misszióra kell összpontosítani. A csapat tagjai olyan nyilvános megjelenéseknek tesznek eleget, amelyek minimális költségekkel, vagy még azzal sem járnak.

„Hogy jobban szeretnénk repülni? Természetesen” – mondta az őrnagy. „Azonban az embereket arra biztatjuk, menjenek el és érezzék jól magukat velünk vagy nélkülünk.” Az Indianapolisi Repülőnapot a szervezők még februárban törölték, mivel a Blue Angels nem vesz részt a bemutatón. A kötelék távolmaradása 25-30%-os csökkenést eredményezett volna a kapuknál, és a támogatók sem „tülekedtek”, éppen a Blue Angels lemondása miatt. A szervezőbizottság a jövő évben újra megpróbálja megrendezni a showt, amire valószínüleg több polgári repülőgépet hívnak meg.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.