2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Orosz Vitézek - Égi balett és infracsapda-vízesés

JETfly  |  2013. 07. 29., 13:28

A Russzkije Vityazi bemutató csoportot 22 éve alakították meg a Moszkvától nyugatra lévő Kubinka légibázison. A 237. Proszkurovszkij Gárda ezred már az azt megelőző években is tartott bemutatókat főként külföldi küldöttségeknek, de hivatalos formában csak 1991-től rendelkeznek speciális festésű Szu-27-esekkel. Először négy, majd hat géppel repültek az Orosz Vitézek, aztán jött az ötlet, hogy dolgozzanak együtt a MiG-29-esekkel repülő Sztrizsi (fecskék) csoporttal. Erre nem sok példa van, régebben a szingapúriak repültek közösen A-4 Skyhawk és F-16-os gépekkel, de csak rövid ideig.

Az Orosz Vitézek azonnal népszerüek lettek, de külföldre szinte kivétel nélkül csak „egyedül”, azaz a Sztrizsi nélkül mentek. USA, Kanada, Anglia mellett voltak a lengyeleknél, osztrákoknál, szlovákoknál, Magyarországon most mutatkozik be először a világhírü „ötös”.   

Orosz Vitézek

A Russzkije Vityazi az utóbbi évtizedben kevesebb meghívásnak tett eleget. A költségek magasak, a Szu-27-es üzemeltetése nem csak a hatalmas üzemanyag-mennyiség miatt kerül sokba. A gépek kiszolgálása munkaigényes, időszakos ellenőrzéseihez komoly müszaki háttér szükséges, mindezek miatt a kijelölt pilótaállománynak korlátozottak a gyakorlási lehetőségei. Biztos pontnak számítanak a Moszkva felett minden évben ismétlődő győzelem napi áthúzások, a kétévente ismétlődő MAKS kiállítás és néhány repülőnap, ezeken felül csak kevés szereplés adódik.

Orosz Vitézek

2011-ben már nem először röppent fel a csoport megszüntetésének híre. A magas költségek miatt azt tervezték, hogy inkább a kisebb és olcsóbb Jak-130-asokból alakítanak egy bemutató csoportot. Ugyancsak komoly veszély fenyegette a bázisukat is, Kubinka nagyon közel található Moszkvához, és ideális lenne közforgalmi célokra. Egyelőre egyik terv sem valósult meg, Kubinka maradt a légierőé, és az Orosz Vitézek is müködnek. Nemhogy a felszámolás, hanem a típusváltás van napirenden, felelős vezetők szerint a jövőben megkapják az új Szu-35Sz és Szu-30SzM gépeket is. Ez minden eddiginél látványosabb bemutatók lehetőségét rejti, ugyanis a vektorálós kormányrendszerü gépekkel extrém kis sebességü manőverek végezhetők. 

Orosz Vitézek

2003-ban már megkapták a Szu-35-ös nullszériagépeket, amelyeket át is festettek a csoport színeire, de ezek végül nem szerepeltek egyetlen bemutatón sem. Ezektől lényegesen különböznek a jelenlegi Szu-35Sz gépek, még külsőre is, nem csak a korszerübb fedélzeti rendszereik miatt. 

Orosz Vitézek

Jelenleg öt géppel tartanak bemutatókat, öt pilóta dolgozik a csoportban. Vezetőjük Andrej Alekszejev ezredes, aki 1973-ban született, és eddig 1 200 órát repült Jak-52-es, L-39-es, MiG-29-es és Szu-27-es típusokon. A hasonló korú és tapasztalatú Oleg Jerofejev alezredes is ezeket a típusokat repülte, csakúgy, mint a 900 órás tapasztalatú Alekszander Bogdan alezredes. Szergej Seglov alezredes és a nem túl oroszosan hangzó nevü Denisz Plakszin őrnagy a csoport legújabb tagja, ennek megfelelően kevesebb repült idővel. 

Orosz Vitézek

Oroszország légiereje csak az utóbbi években kezdett el kikeveredni a hullámvölgyből, de az elmulasztott lehetőségeket már nem lehet pótolni. Ez is oka annak, hogy a magas rendfokozatú, a csoport állományába beválogatott pilóták nyugati kollégáikhoz képest sokkal kevesebb repült órával rendelkeznek. Ez azonban egyáltalán nem látszik a teljesítményükön, erről a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató látogatói is meggyőződhetnek augusztus első hétvégéjén.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.