2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SIAF 2019 - Magyar Mi-24 és Gripen részvétellel

SIAF 2019 - Magyar Mi-24 és Gripen részvétellel
Darabos Erika  |  2019. 08. 06., 12:01
SIAF 2019 - Magyar Mi-24 és Gripen részvétellel

Szlovákia évente megrendezett repülőnapjára idén augusztus első hétvégéjén került sor, az évek óta megszokott szliácsi repülőbázison. A szombati nap képgalériáját mutatjuk most meg Olvasóinknak!

Kis csapatunk a szombati napot választotta a szliácsi hétvégéből: a zivatarokkal tarkított előrejelzés szerencsére nem valósult meg, szép időben nézhettük végig a földi és légi bemutatókat. A kecskeméti repülőnapos nosztalgiázás természetesen nem maradhatott el az út során, hiszen éppen hat éve, 2013 augusztusának első hétvégéjén a kecskeméti bázison repülőnapoztunk. Mivel a hazai airshow azóta sem került megrendezésre, így repülést kedvelő emberekként útra kell kelni, ha a monitoron kívül testközelből is szeretnénk repülőgépeket látni, illetve hallani.

A szlovák repülőnap a magyar repülésrajongók egyik kedvence: közel van, vállalható költségek mellett, színvonalas programhoz szoktunk hozzá. A fanyalgók vélhetően gyengébbként jellemzik az idei SIAF-ot, de a programban idén is mindenki találhatott valami érdekeset, egy-egy típust, bemutatót, amit korábban még nem látott, vagy éppen szívesen újranézett volna, és idén is megszervezték, ami az állandóság és a meghívott országok számára is fontos, ráadásul magyar résztvevőkkel. Már most tudható, hogy 2020-ban is lesz SIAF, a kitűzött dátum 2020. augusztus 29-30.

A dinamikus program folyamatos volt, már a hivatalos megnyitó előtt is láthattunk a levegőben típusokat, többek között cseh L-29-est, vagy éppen a cseh Mi-24V harci helikopter bemutatóját. A magyar színeket elsőként a megszokott eje ugrások során láthattuk, hiszen NATO tagországként a mi lobogónk is a földre érkezett az egyik ejtőernyős ugró segítségével. A nyitó kötelékben Szlovákia légierejének képviseletében áthúztak a helikopterek között az új Black Hawkok, illetve az új szállítógépük, a C-27J Spartan is, természetesen nem maradhatott el sokak kedvence, a MiG-29-es sem. Ez utóbbi a szliácsi bázis egyik vonzereje hosszú idő óta, de a típus már itt is kikopóban van, az üzemképes példányokat egy kezünkön meg lehet számolni, így nem is volt meglepő, hogy szóló MiG-29-es demó már nem szerepelt a programlistán. Ehelyett a nap során látható volt a Szlovák Légierő készültségi géppárja egy Spartan elfogás és földre kényszerítés során.

Képgaléria megtekintése (84 db kép)
A 43-as oldalszámú JAS-39D Gripenünk Pápáról átrepülve teljesítette bemutatóját (Fotó: Butsi István)

A teljesség igénye nélkül a dinamikus programban szerepelt a Magyar Légierő 43-as oldalszámú JAS-39D gépe, mely Pápáról átrepülve mutatta be programját, a lengyel Tiger Demo Team F-16- osa, mely technikai probléma miatt először megszakította bemutatóját, a nap végén viszont lerepülte, és megválasztották a legjobb dinamikus bemutatónak. F-16-osból a görög Zeus-t is láthattuk, kicsit szoktatva már a szemünket a jövő szlovák típusához, hiszen idővel a MiG-29- eseket az F-16V-k váltják majd fel. A csehek idén is bemutatóztak L-159 ALCA típusukkal, a franciák az Alpha Jettel, a szlovákok a már említett típusaik mellett bemutatták kormánygépeiket, illetve állandó résztvevője már a programnak a Blanik vitorlázógép kötelék is. A napi program egyik leglátványosabb eleme az olasz Frecce Tricolori kötelék bemutatója volt, szoros kötelékrepülés, hibátlan műrepülő elemek, az olasz zászló színeire festett égbolt, látványos áthúzások, illetve az olasz speaker kommentárjai tökéletessé teszik az olaszok produkcióját. Veres Zoltán és Martin Sonka bemutatója is színesítette a szombati nap dinamikus programját.

Képgaléria megtekintése (84 db kép)
Látványos bemutatót repült az olasz Frecce Tricolori köteléke (Fotók: Zöldág István)

A statikus soron több érdeksség is látható volt, melyek közül kiemelendő a Magyar Légierő Mi-24-es harci helikoptere, mely a látogatói közönség egyik kedvence volt. Talán nem is meglepő, hiszen magyar részről ezt a típust hosszú évek óta nem láthatta a repülőnapra látogató közönség. A 331-es oldalszámú Mi-24P segítőkész személyzete a program alatt végig az érdeklődők rendelkezésére állt, a típussal és a felújítással kapcsolatos kérdésekre is készségesen válaszoltak, remélhetőleg mielőbb újra láthatóak lesznek további repülőnapokon is!

Képgaléria megtekintése (84 db kép)
A Magyar Légierő 331-es oldalszámú Mi-24P harci helikoptere a statikus soron az egyik kedvenc volt (Fotók: Zöldág István)

A szlovák típusok mellett (MiG-29-esek, Black Hawk, Spartan, Albatros) színesítette a statikus sort többek között német Typhoon géppár, belga és lengyel F-16-os, brit Hawk, két amerikai Apache harci helikopter, illetve a horvátok két Kiowa helikoptere, melyeket tavaly Varasdon is láthattunk repülni. Érdekesség volt még az olasz Leonardo M346 Master kiképzőgép és a szintén olasz AW139-es helikopter, továbbá a díszfestett E-3 Sentry AWACS légtérellenőrző repülőgép is.

Akik rendszeresen járnak környékünk repülőnapjaira tapasztalják, hogy a bemutatók vadászgépes része lassan korlátozódik a Gripen-Typhoon-F-16-os hármasra, néhol még látható F/A-18-as is. Korábban tömeget vonzott a lengyel és a szlovák MiG-29-es, illetve a lengyel Szu-22-es géppár demója, ezek lassan teljesen kikopnak a rendezvényekről, hiszen érkeznek váltótípusaik, illetve üde színfolt volt még a román MiG-21-es demója is, a tavalyi katasztrófájuk után viszont már csak kevés helyre viszik el a típust, idén például a RIAT-on volt látható, csakúgy mint az ukrán Szu-27-es, amit korábban már láthattunk Szlovákiában is és itt-ott azért még felbukkan. A keleti típusok eltűnésével nyilván a repülőnapok szervezői is számolnak és próbálnak minél színesebb programot összeállítani a közönség számára, de a realitás talaján maradva be kell látni, hogy a típusdiverzitásra törekedve itt egyre szűkülnek a szervezők lehetőségei. Idővel persze bejön a képbe és repülőnapokon is elterjedhet az egyre több európai országnál megjelenő, ötödik generációs F-35-ös, ami egy ideig az újdonság hatásával ismét tömegvonzó lehet.

A fotókért és az útért ezúton is köszönetet mondunk Butsi Istvánnak és Zöldág Istvánnak, a kiegészítő információkért pedig a SIAF szervezőinek, sajtós csapatának!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Az ázsiai e-kereskedelem növekedése az egyik motorja a légi teherszállításban tapasztalható keresletnövekedésnek. Ennek kielégítése érdekében az Emirates SkyCargo két új teherszállító gépet állít forgalomba és 15 százalékkal növeli szállítókapacitását.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.