Személyesen Vlagyimir Putyin engedélyezte, hogy a Nemzetközi Repülőszalon (MAKSz) továbbra is az eddigi helyszínen, Zsukovszkijban kerüljön megrendezésre és ne telepítsék át a kubinkai légibázisra.
Az áttelepítés költsége egyébként elérte volna a 100 milliárd rubelt, mivel hatalmas infrastrukturális beruházásra lett volna szükség az új helyen.
A hírt Putyin közvetlen környezetéből is megerősítették, valóban személyesen ő döntötte el, hogy maradjon minden a régiben – az ötlet egyébként már 2016 februárjában pattant ki a Védelmi Minisztérium hivatalnokainak a fejéből. Még abban az évben, szeptember hivatalosan is bejelentették, hogy a MAKSz költözni fog.
Az idei légiszalon megnyitója után azonban többen – közöttük nagy nevű bemutató- illetve berepülő pilóták – megkeresték Vlagyimir Vlagyimirovicsot és vázolták neki a helyzetet, azaz felhívták a figyelmét arra, hogy hatalmas pénzkiadással járna a költözés, gyakorlati haszon nélkül. Putyin pedig lépett és utasította helyettesét, Dimitrij Rogozint, hogy alaposan vizsgálja meg a költözés körülményeit. Ennek eredményeképpen elkészült egy utasítás, amelyet Putyin szeptember 28-án alá is írt, és a MAKSz marad a régi helyén.
A dokumentum szerint a kétévente megrendezett MAKSz közötti évben a Védelmi Minisztérium megtartaná az „Armija” Nemzetközi Haditechnikai Fórumot. Ezt a „Rosztech” támogatná és cserében Zsukovszkijban maradna a MAKSz is.
Vannak azonban olyan nemzetközi követelmények, amelyeknek meg kell tudni felelni. Ilyen például, hogy legalább 80 bemutató standnak kell lennie, a nézők részére 300 ezer négyzetméteres látogatóteret kell biztosítani, a repülő eszközök számára 140 ezer négyzetméteres zónát, legalább 200 kiszolgáló állóhellyel és legalább 3200 méteres felszállópálya szükséges. A kubinkai helyszín több szempontból sem felel meg ezeknek a feltételeknek, a kiállító pavilonoktól például 15 km-re van, a felszállópálya pedig csak 2500 méteres, ráadásul csupán 30 cm-es a betonborítása – ugyanez Zsukovszkijban 5600 méter és a beton 1 m(!) vastag, azaz korlátozás nélkül alkalmas a legnehezebb repülőgépek fogadására is.
A jelentésben kitérnek arra is, hogy a hatnapos rendezvény alatt 4-500 ezer látogató közlekedését kell biztosítani, amihez Kubinkára autópályát kellene építeni – ez pedig nem szerepel az állami útépítési tervekben. A már meglévő M-1-es autópályát fel kellene újítani – a tervekben ezt 2020-ra tették és a költségeket is akkorra tervezték be hozzá. A szállításhoz 95 vonatszerelvény és 220 autóbusz terven felüli beállítása is szükséges lenne, ezek átcsoportosítása is jelentős problémát okozna.
A Kubinkára történő közlekedés és szállítás körülményeinek szükséges mértékű fejlesztése 78,9 milliárd rubelt vinne el, a további, kihagyhatatlan fejlesztések még legalább18,5 milliárdba fájnának - parkolót kellene építeni 40 ezer gépkocsinak, ellenőrző pontokat kialakítani az autók és napi 150 ezer látogató biztonsági átvizsgálásához és még számos egyéb beruházás is szükségessé válna.
A jelentés kiemeli a tényt, mely szerint Zsukovszkij alapból megfelel az elvárásoknak, ráadásul az állami költségvetést egy kopejkával sem terheli, mivel a bemutató cégek állnak minden költséget. A MAKSz az elmúlt években jelentős nemzetközi rendezvénnyé forrta ki magát, a világ minden tájáról érkeznek kiállítók és látogatók az egyre népszerűbb eseményre.
Fotók: Vitalij V. Kuzmin
Forrás: www.kommersant.ru
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.