Az európai védelmi és repülési konszern, az EADS tíz éven belül - megelõzve az amerikai Boeinget - piacvezetõ akar lenni a világ repülési iparában.
Az EADS társfõnöke, Rainer Hertrich hétfõi nyilatkozata szerint ennek érdekében a védelmi üzletágat jelentõs mértékben kiépítik, a polgári repülésben pedig a Boeing elõtt maradnak. Tavaly a német-francia-spanyol cég 30 milliárd eurós forgalmat ért el, míg a Boeing 45 milliárdosat. Ugyanakkor tavaly elõször az EADS már több polgári repülõgépet szállított a maga Airbusaiból, 305-öt, mint a Boeing a saját gépeibõl: 281-et. Ennek ellenére az európai konszern nem teljesítette tervezett 450 gépes értékesítési elõirányzatát. Az EADS egésze 2007-ig forgalmát 40 milliárd euróra akarja növelni, a forgalomhoz viszonyított megtérülést - adó és kamatok elõtt - 10 százalékosra várják, ami 4 milliárd eurós üzemi eredményt jelent.
A következõ években a forgalomnövekedés mintegy felét az EADS óriásgépe, az A380 szállításától várják. Az új gép pontosan száll fel a próbarepülésre, tartják magukat a megadott határidõhöz: az elsõ repülést 2005 elejére tervezik, az elsõ kiszállításokat 2006-ra. Az EADS-ot ugyanakkor nem aggasztja a rivális Boeing 7E7 programja, így az sem, hogy az új géptípusból a nagyságra második japán légitársaság, az ANA 50-et rendelt 6 milliárd dollárért. A Boeing hétfõn jelentette be hivatalosan, hogy döntés született új utasszállító gépe, a 6 milliárd dolláros 7E7 Dreamliner (Álomvonalas) építésérõl. A Dreamliner a Boeing elsõ új fejlesztése a polgári repülésben 1990 óta. A 200-300 ülõhelyes, alacsony kerozinfogyasztású gépbõl elõször 2008-ban szállítanak az ANA légitársaságnak. Elemzõk szerint a Boeing 7-10 milliárd dollárt fektet az 7E7 fejlesztésébe. Az EADS ugyanakkor a védelmi üzletágban is nagy növekedési lehetõségeket lát: rendelésállományát tekintve már jelenleg is a második a Lockheed mögött. Az idén a megrendelések 46 milliárd euróról 50 milliárdra nõnek. Az EADS egyúttal megerõsítette idei terveit: stabil forgalom mellett az adó, kamatok és egyszeri tételek elõtti eredményt 1,8 milliárd euróra várják, az elõzõ üzleti év 1,54 milliárd eurója után. Az EADS nem tervez tõkeemelést, mert erre - mint Rainer Hertrich mondta - nincs szüksége. Új termelõhelyeket Európán kívül terveznek kiépíteni, iparági jelenlétüket pedig a stratégiailag fontos piacokon, így Oroszországban, Indiában, vagy az Egyesült Államokban szeretnék demonstrálni.
Az EADS hétfõn kora délután 21,68 euró volt Párizsban, 8,08 százalékkal drágább a pénteki, 20,06 eurós zárónál. Hétfõn 20,10 eurón nyitott. Az év eleje óta 15,01 százalékot drágult - eddig 21,90-16,37 euró között mozgott -, és 180,83 százalékkal drágább, mint egy éve.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.