Nem landolhat majd az egyik legnagyobb amerikai repülőtéren az Airbus A380-as óriásgépe, mivel az atlantai Hartsfield-Jackson vezetősége úgy véli: a világ legnagyobb utasszállítója nem ér meg annyit, hogy átépítsék a légikikötőt. Az amerikai Jumbo európai vetélytársa 2006-tól szállít majd utasokat – csakhogy a legtöbb repülőtér jelenleg nem alkalmas a gép fogadására.
Az atlantai Hartsfield-Jackson repülőtér – annak dacára, hogy 6 milliárd dollárból kibővítik – nem lesz képes fogadni az Airbus monstrumát, az üzemeltető pedig nem kíván újabb összegeket fordítani e célra. Nem mellékesen a reptér vezetősége úgy véli: a gép nem lesz sikeres a piacon – írja a Spiegel. Egyes repterek viszont állják a milliárdokra rúgó átalakítási költségeket, így a tervek szerint öt év múlva a világon összesen hatvan légikötő lesz alkalmas az óriásgép fogadására. Nemcsak a kolosszális méretű utasszállító le- és felszállására, hanem az ellátó-szolgáltatások biztosítására is fel kell készülniük a nemzetközi repülőtereknek. Az Airbusnál bíznak benne, hogy ez nem lesz akadálya az eladások felfuttatásának. A cég üzleti terve szerint körülbelül 700 gépet kell eladniuk ahhoz, hogy a költségek megtérüljenek. A január elsejei állapot szerint eddig 151 gépet értékesítettek mintegy 14 légitársaságnak – az Airbus kimutatása alapján a legtöbbet (45 darabot) az Emirates rendelte, míg a Lufthansa 15, az Air France 10 gépet igényelt. A Sunday Telegraph értesülései szerint a China Southern Airlines és a CASC is tárgyalásokat folytat 5 darab A380-as megrendelésére, míg további 5-re opciót szerez. Az Airbus óriásgépének kifejlesztésén 6 és félezer mérnök dolgozott öt éven keresztül. A szupergépen legalább 555 utas (vagyis százzal több, mint az amerikai Jumbóban) és legfeljebb 800 fér el. Ezzel a gyártó – az Airbus és a megrendelők véleménye – szerint új távlatokat nyithat a polgári légi közlekedésben. Az A380-as projektbe 9,6 milliárd eurót befektető európaiak szerint a jövő a nagy hatósugarú és hatalmas utaskapacítású óriásgépeké, melyek enyhíthetik a légi forgalom túlzsúfoltságát. A Jumbo gyártója, a Boeing viszont úgy látja: a jövőben tovább nő majd a belföldi és a nemzetközi útvonalak száma, viszonylag kis keresletet teremtve az A380-ashoz hasonló óriásgépek iránt. Az A380-as prototípusát nemrég mutatták be, az első próbarepülésre március végén kerül sor. A cég 2006-ban kezdi meg a kiszállításokat megrendelőinek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.